finns ju en märkningsform till där man märker ut modulplatsen och inte gruppen. Då blir det ju löpande numrering. Sen om det är bättre/sämre är en annan fråga

Numreringstexten levereras ju med centralen. Så det är helt ok att på lappen i anslagsramen beteckna 3-fasgruppen tex 1,2,3 1-3 eller liknande...

Sen tror jag knappast att en elektriker bryr sig om att 3-poliga dvärgar är dyrare än tre 1 poliga.. De vill ju gärna ha det där MO-pålägget...Sen är det iofs märkligt att just Hagers 3 poliga verkar så extremt mkt dyrare kontra 1 poliga, än Biltemas, Rogys,Rutabs mfl. som iofs är dyrare jämfört med 1-poliga även de, men inte i så extremt som Hagers....

PST skrev:
Numreringstexten levereras ju med centralen. Så det är helt ok att på lappen i anslagsramen beteckna 3-fasgruppen tex 1,2,3 1-3 eller liknande...

Sen tror jag knappast att en elektriker bryr sig om att 3-poliga dvärgar är dyrare än tre 1 poliga.. De vill ju gärna ha det där MO-pålägget...Sen är det iofs märkligt att just Hagers 3 poliga verkar så extremt mkt dyrare kontra 1 poliga, än Biltemas, Rogys,Rutabs mfl. som iofs är dyrare jämfört med 1-poliga även de, men inte i så extremt som Hagers....
Det beror på metallen i säkringen. Släckkammaren i Hagers säkringar är av metall + andra rörliga detaljer i säkringen jämfört med de billiga som har plast. Att då den trepoliga hos hager procentuellt är dyrare än hagers 1-poliga jämfört med dom andra beror helt enklet på metallpriset, går åt mer i den trepoliga alltså osv osv. Tänk också på fjädrar och liknade säkerligen är kraftigare i trepoliga än i den enpoliga så skillnaden på mängd metall är nog ganska stor samt att det säljs så mycket färre trepoliga än enpoliga och det gör skillnad när ett fabrikat är av kvallité än billigare varianter.

Jag tror att PST menar att 3st enpoliga Hager är mycket billigare än en trepolig, medan på Biltema så kostar en trepolig inte så mycket mer än tre enpoliga.

Jag tror inte det är nån större skillnad i hur mycket material det går åt för att bygga en trepolig eller tre enpoliga, det är nog mer en fråga om att det är dyrare att tillverka mindre serier.

Det kan också vara så att Hager inser att på företag är trepoliga mycket vanligare än hos privatkunder, så där kan de ta mer betalt utan att kunden går till konkurrenten?

yxis skrev:
Jag tror att PST menar att 3st enpoliga Hager är mycket billigare än en trepolig, medan på Biltema så kostar en trepolig inte så mycket mer än tre enpoliga.

Det var ju det jag skrev ju.

Jag tror inte det är nån större skillnad i hur mycket material det går åt för att bygga en trepolig eller tre enpoliga, det är nog mer en fråga om att det är dyrare att tillverka mindre serier.

Jo, enligt folk på hager själva så är det skillnad.

Det kan också vara så att Hager inser att på företag är trepoliga mycket vanligare än hos privatkunder, så där kan de ta mer betalt utan att kunden går till konkurrenten?

Nja, orsaken är nog att på 10 trepoliga så tillverkas det nog 100 enpoliga, typ.
Som företagare så kollar jag priser för företaget lika mycket som privatperson, jag har fem grossister där jag har konto så det blir olika grejer hos olika grossister.
Jag har för inte så länge sen diskuterat JFB med folk på hager och då gick vi igenom allt som har med säkringar också och skillnader mellan billiga märken och märken man köper hos grossist. Det är skillnad på material, det är skillnad på tjocklek i metallbitar och fjädrar, det är skilland på utlösningstider osv osv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.