Elektrikern har anslutit trefasgrupperna till separata säkringar. 1,2 och 3 är spis (perilexuttag till häll och vanlig stickpropp till ugn), 25, 26 och 27 är bastu och 28, 29 och 30 går till ett kombinerat 16A trefas- och enfasuttag. Ska inte säkringarna sitta ihop så att alla tre bryts samtidigt eller på annat sätt markeras tydligt att de hör ihop?

elcentral.gif

Märkningen ser felaktig ut (men jag är inte elektriker, kan ha fel). De säkringar som ingår i en 3 fasgrupp skall märkas med samma gruppnummer.

gemensam brytning skall du ha om det finns blandad 3 fas och enfas belastningar, Dvs det behövs inte till spisen eller bastun osv. Men däremot så kanske det borde vara det till det kombinerade 3 fas och enfas uttaget. Ett skäl till att man vill bryta alla faserna samtidigt är att en fas apparaten kan matas bakvägen via en inkopplad 3 fasapparat om säkringen för en fas har gått, någon kan tro att apparaten är spänningslös (säkringen är ju avstängd).

Som hempularn nämner så är det felmärkt. På t.ex. de första tre säkringarna ska det stå 1 på alla tre.

Det finns inget krav på trepoliga säkringar (men det kan kanske stå i beställningsunderlaget), men det är att rekommendera.

//Patrik

Nja, om det står i gruppförteckningen att tex 1,2,3 är en trefasgrupp så ska det väl gå ändå? Jag har aldrig hört något annat men självklart är det ju att föredra att dom har samma gruppnummer.

Jag har fått lära mig att det "rätta" sättet att märka är som jag beskrev. Sedan om det är möjligt att förstå på ett annat märkningssätt så visst, men.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Jag har fått lära mig att det "rätta" sättet att märka är som jag beskrev. Sedan om det är möjligt att förstå på ett annat märkningssätt så visst, men.

//Patrik
Jag har fått ut färdigbyggda centraler med trefas grupper där säkringarna har olika nummer, har även hänt att tex 1,2 huvudbrytare, 3,4,5,6 JFB, 7,8,9 Spis osv osv har blivit resultatet på gruppförteckningen sen pga redan märkta säkringar.

Självklart ska man sträva efter att ha samma nummer på säkringarna i en trefasgrupp.

Glufsglufs skrev:
Jag har fått ut färdigbyggda centraler med trefas grupper där säkringarna har olika nummer, har även hänt att tex 1,2 huvudbrytare, 3,4,5,6 JFB, 7,8,9 Spis osv osv har blivit resultatet på gruppförteckningen sen pga redan märkta säkringar.

Självklart ska man sträva efter att ha samma nummer på säkringarna i en trefasgrupp.
Men okunskap från centralbyggaren gör det väl inte mer rätt eller? :rolleyes:

Men sedan kanske det har gjorts olika på olika ställen i Sverige tidigare eller dyl. och det vet ju inte jag något om så jag ska inte vara allt för säker på min sak.

//Patrik

Hur som helst så är det en fördel om den som ska göra något i anläggningen kan se på gruppförtäckningan vilken säkring som går var och att det är uppmärkt om det är en trefasgrupp, därmed så tror inte jag att det är skrivet någonstans vad som är rätt eller fel i uppmärkningen av säkringarna, även om den ena varianten förenklar en del.

Edit: Ord faller bort tydligen

Redigerat:
Jag kallar i det fallet spisen 7-9.

>>1,2 och 3 är spis (perilexuttag till häll och vanlig stickpropp till ugn)
Men hur var det med detta?
Blandat 3- och 1-fas. OK med 3 separata säkringar?

Det är ok om säkringarna skyddas av jordfelsbrytaren, men bättre hade det varit med 3-poligsäkring. Att man gör så här lär bero på att en 3-polig säkring brukar vara dyrare än 3st 1-poliga...

OMLAJA skrev:
>>1,2 och 3 är spis (perilexuttag till häll och vanlig stickpropp till ugn)
Men hur var det med detta?
Blandat 3- och 1-fas. OK med 3 separata säkringar?
Ja, det är ok med tre separata säkringar i en trefasgrupp under förutsättning att det märks upp på gruppförteckningen och helst med samma nummer om möjligt samt att dom tre sitter brevid varandra.

Floppman skrev:
Det är ok om säkringarna skyddas av jordfelsbrytaren, men bättre hade det varit med 3-poligsäkring. Att man gör så här lär bero på att en 3-polig säkring brukar vara dyrare än 3st 1-poliga...
Nja, bättre och bättre. det beror ju på vad den trefasen går till. Till ett trefasuttag Ja. En trefasmatning som delar sig till kyl, frys, micro nej, delar sig till både häll och ugn med separata uttag nej. Min åsikt alltså för att inte bryta mer än nödvändigt.

Nej, men här menade jag till det kombinerade uttag som det handlar om...

En anledning till trepolig säkring är fallet när det blir kortslutning mot jord i en fas. Den säkringen kommer då att lösa, men fasen, och kortslutningspunkten, matas fortfarande från dom andra faserna via spisen fast med lägre ström vilket kan leda till brand. Så visst är det bättre med trepolig säkring, men frågan är ju också hur stora riskerna i verkligheten är med enpoliga säkringar...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.