Elektrikern har anslutit trefasgrupperna till separata säkringar. 1,2 och 3 är spis (perilexuttag till häll och vanlig stickpropp till ugn), 25, 26 och 27 är bastu och 28, 29 och 30 går till ett kombinerat 16A trefas- och enfasuttag. Ska inte säkringarna sitta ihop så att alla tre bryts samtidigt eller på annat sätt markeras tydligt att de hör ihop?

elcentral.gif

Märkningen ser felaktig ut (men jag är inte elektriker, kan ha fel). De säkringar som ingår i en 3 fasgrupp skall märkas med samma gruppnummer.

gemensam brytning skall du ha om det finns blandad 3 fas och enfas belastningar, Dvs det behövs inte till spisen eller bastun osv. Men däremot så kanske det borde vara det till det kombinerade 3 fas och enfas uttaget. Ett skäl till att man vill bryta alla faserna samtidigt är att en fas apparaten kan matas bakvägen via en inkopplad 3 fasapparat om säkringen för en fas har gått, någon kan tro att apparaten är spänningslös (säkringen är ju avstängd).

Som hempularn nämner så är det felmärkt. På t.ex. de första tre säkringarna ska det stå 1 på alla tre.

Det finns inget krav på trepoliga säkringar (men det kan kanske stå i beställningsunderlaget), men det är att rekommendera.

//Patrik

Nja, om det står i gruppförteckningen att tex 1,2,3 är en trefasgrupp så ska det väl gå ändå? Jag har aldrig hört något annat men självklart är det ju att föredra att dom har samma gruppnummer.

Jag har fått lära mig att det "rätta" sättet att märka är som jag beskrev. Sedan om det är möjligt att förstå på ett annat märkningssätt så visst, men.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Jag har fått lära mig att det "rätta" sättet att märka är som jag beskrev. Sedan om det är möjligt att förstå på ett annat märkningssätt så visst, men.

//Patrik
Jag har fått ut färdigbyggda centraler med trefas grupper där säkringarna har olika nummer, har även hänt att tex 1,2 huvudbrytare, 3,4,5,6 JFB, 7,8,9 Spis osv osv har blivit resultatet på gruppförteckningen sen pga redan märkta säkringar.