Regelkunniga,
Vi har haft en elfirma här som har gjort ett mycket tveksamt arbete med många saker jag vet är otillåtet och felaktigt. En sak jag däremot är osäker kring är om det är tillåtet att förlägga kabel direkt i vägg? "Elektrikern" har gjort det och jag tycker givetvis det är en mycket dålig lösning, men frågan är dock om det är otillåtet eller bara slappt/inkompetent? Jag har för mig jag läst något om det här tidigare, men kommer inte ihåg.

Det är tillåtet, men ovanligt i Sverige. Det är så mycket som går att säga utan att veta mer om utförande, omfattning, omständigheter och förutsättningar i detta fall. Där kommer även din uppfattning om att det är inte dålig lösning in.

• Gilla
Conqvist
  • Laddar…
Har man öppna väggar är det ju lätt att sätta VP rör/ flexslang men om man ska dra saker längs befintliga installationer eller uppreglade väggar eller behöver gå synligt är det väl angenämt och till och med tvunget med kabel.

• Gilla
Conqvist
  • Laddar…
Ok. Nu har jag inte uttryckligen sagt att de ska förlägga infälld dragning i rör, men tänkte inte ens tanken att man någonsin gjorde på annat vis. Det blir ju ett jäkla jobb om man i framtiden behöver ändra. Jag frågar mest utifrån om jag kan kräva att de gör om detta. Jobbet är så slarvigt utfört överlag så jag blev helt chockad när jag såg det. Ser värre ut än när vilken random amatörmässig hempulare som helst varit framme. Att det är fult betyder ju inte att det är fel, men förtroende för elektrikern blir ju inte direkt högre. Som pricken över i har en kopplingdosa monterats inbyggd i golvbjäklaget. Det var kanske för jobbigt att dra ny FK så enklare att skarva? Man blir så trött. Tur att man anlitar en behörig elfirma så man vet att det blir rätt gjort!

Dosor ska inte vara inbyggda. De ska vara åtkomliga.

• Gilla
Conqvist
  • Laddar…
Nej, det vet jag och den får de göra om eftersom det är ett direkt fel till skillnad från kabeln i väggen då. Jag har samlat ihop en lista på det som är direkt fel och därav frågan om kabeln i vägg. Det är bedrövligt att en elfirma kan med att utföra ett så dåligt arbete. Jag har hempulat en del och hade defintivt gjort det bättre själv, men nu hade vi inte möjlighet att göra det själva. Det ingår i en köksrenovering.
Men vad går gränsen för åtkomlighet egentligen? Dosa bakom köksskåp? Den är ju inte åtkomlig direkt, men kan kommas åt med mindre åtgärd. Nu har de nämligen satt ett par dosor bakom skåp och jag vet inte. Det är väl rätt vanligt tänker jag, men jag har inte bestämt mig om jag ska säga till dem att ta upp hål i bakstyckena eller inte.

Dosor ska vara åtkomliga utan att plocka ner ett köksskåp. Det är svårt att veta att där sitter en dosa om 15 år, särskilt om huset bytt ägare. Lägg gärna upp lite bilder. Att lägga lös mantlad kabel i vägg är väldigt ovanligt i Sverige och av svenska elektriker. Däremot är det vanligt i andra europeiska länder och tillåtet om än olämpligt av skäl du redan vet.

• Gilla
Conqvist
  • Laddar…
Ok, jag får säga att de tar upp hål i bakstyckena då. Med tanke på slarvigheten och klantigheten hittills är jag bara rädd att de skadar köket, hålsågar på fel ställe eller liknande. Snickaren har monterat väldigt fint och nogrannt. Så kanske säkrare att jag sågar upp själv. :) Jag får be att återkomma med bilder.

J Johan456 skrev:
Dosor ska vara åtkomliga utan att plocka ner ett köksskåp. Det är svårt att veta att där sitter en dosa om 15 år, särskilt om huset bytt ägare. Lägg gärna upp lite bilder. Att lägga lös mantlad kabel i vägg är väldigt ovanligt i Sverige och av svenska elektriker. Däremot är det vanligt i andra europeiska länder och tillåtet om än olämpligt av skäl du redan vet.
På vilket sätt är det olämpligt? Är väggarna öppna så är det nog ingen som kommer dragande med kabel men om man ska dra mer/nytt till nya platser utan att riva upp gipsen vad har man för val tänker du?

Panor82
Inte något jag praktiserar så ofta men är det kortare sträckor och man får igenom en kabel så brukar det gå att trycka igenom ett vprör också eller trä en flexslang över kabeln med liten eller ingen åverkan på ytskiktet fästa i dosa/rotdosa.

T TypRätt skrev:
På vilket sätt är det olämpligt? Är väggarna öppna så är det nog ingen som kommer dragande med kabel men om man ska dra mer/nytt till nya platser utan att riva upp gipsen vad har man för val tänker du?
Som jag skrev, att lägga lös mantlad kabel i vägg är olämpligt eftersom den inte går att byta utan att öppna upp väggen.

Och ska man ha lös kabel i vägg ska man även ha spikskydd genom reglar, för att kunna sätta dom måste väggen vara öppen och då är det mycket smartare att lägga rör/slang.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.