Håller på att byta alla ojordade uttag i mitt vardagsrum. All el förutom ett eluttag är utanpåliggande och det är från detta som elen är dragen ut i rummet inkl. taklampan. Min tanke var att dra ut jordkabel från detta uttag till hela rummet och sedan ta dit en elektriker som kopplar in jord från detta uttag till centralen. Problemet är att jag inte får ut jordkabeln till taklampan. Kan jag lämna uttaget för taklampan ojordat eller finns det någon risk med detta?

Nej det får du inte göra. Alla uttag i ett och samma rum måste vara jordade eller ojordade. Du får inte blanda. (Det finns undantag i tex kök under vissa förutsättningar).

Men om du ändå ska ha dit en elektriker så be honom fixa det.
Du får enligt lagen inte dra något själv.

Vad finns det för risk med ojordat lamputtag i taket? Jag har takhöjd 3 meter.

Om all el, inkl taklampan är utanpåliggande så måste ju all el dras om för att få dit jord så varför kan du då inte få jord till taklampan?

Generella svaret är nej. Det fanns tidigare ett undantag för just taklampor med kronuttag då dessa inte finns/fanns i jordat utförande. Risken är dock i princip obefintlig i ett torrt utrymme utan betonggolv.

M MatCan skrev:
Om all el, inkl taklampan är utanpåliggande så måste ju all el dras om för att få dit jord så varför kan du då inte få jord till taklampan?
Problemet är att elen går via en strömbrytare och eluttag i väggen vidare ut som utanpåliggande, halvvägs passerar det en kopplingsdosa på väggen/taket där elen fortsätter ut i rummet som utanpåliggande samt upp genom taket (ej utanpåliggande) till lamputtaget i mitten av taket.

Ligger det inget rör i taket? Om det gör det tar det inte lång tid att dra dit jord.
Hursomhelst så behöver du ta dit en elektriker om du nu vill följa reglerna (vilket du verkar vilja med tanke på din ursprungsfråga) så då blir det hans huvudvärk :-)

M MatCan skrev:
Ligger det inget rör i taket? Om det gör det tar det inte lång tid att dra dit jord.
Hursomhelst så behöver du ta dit en elektriker om du nu vill följa reglerna (vilket du verkar vilja med tanke på din ursprungsfråga) så då blir det hans huvudvärk :)
Försöker få mig en bild om vad och hur det ska göras och vilka möjligheter jag har att förbereda för elektrikern. Han kommer ju hit i vilket fall så det löser väl sig tillslut :) har stängt av elen i vardagsrummet och dragit om allt förutom elen ut till lamputtaget, låter det vara så tills han kommer så hoppas jag det kan godkännas av honom. Och att han löser resten som sagt.

Hoppas ni var överens om att du skulle dra om det så att han inte vägrar koppla in det.
Att dra kabel är inte att förbereda... det är precis lika olagligt som att koppla in det. Att dra kabeln är Inte något som man som lekman får göra.
Jag är ingen förespråkare av lagen så som den ser ut idag men du behöver veta detta så att du inte får en tråkig överraskning när elektrikern kommer och kanske vägrar koppla det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.