1 435 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Jordat?
Att det inte får finnas blandade( jordade/ojordade) uttag i samma rum vet jag,men varför?
En annan fråga: I en trefaskoppling är det 230v i varje fas men 400v mellan faserna.
Tacksam för en förklaring.
Ursäkta om jag har uttryckt mig amatörmässigt.
Jag ska inte koppla någonting,vill bara veta.
En annan fråga: I en trefaskoppling är det 230v i varje fas men 400v mellan faserna.
Tacksam för en förklaring.
Ursäkta om jag har uttryckt mig amatörmässigt.
Jag ska inte koppla någonting,vill bara veta.
Den här rörliga gifen visar varför det bara blir 400V mellan två faser, inte dubbelt av 230V.
De tre faserna är fasförskjutna 120° var, och 400V får man mellan 2 faser.
Och som du ser så finns det aldrig något tillfälle då en fas är i "topp" och en annan samtidigt i "botten", utan det blir max 400V.

Detta är en förenklad beskrivning, jag bryr mig t.ex. inte om att ta upp saker som toppspänning resp medelspänning.
De tre faserna är fasförskjutna 120° var, och 400V får man mellan 2 faser.
Och som du ser så finns det aldrig något tillfälle då en fas är i "topp" och en annan samtidigt i "botten", utan det blir max 400V.

Detta är en förenklad beskrivning, jag bryr mig t.ex. inte om att ta upp saker som toppspänning resp medelspänning.
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Säkerhetstänket med ojordade uttag var (får inte nyinstalleras idag) att OM du rör vid ngt som blivit strömförande pga ett fel. Så blir det bara farligt om strömmen kan gå igenom dig. Strömmen frid då mot något jordat. Om rummet då helt saknar jordade föremål så blir det alltså inte farligt med ett isolationsfel i ex. en bordslampa.
Säkerhetstänket med skyddsjord är att man istället jordar alla delar av en lampa eller apparat som skulle kunna bli strömförande om något fel uppstår. Då kommer strömmen att ledas bort genom jord. Höljet fortsätter att hålla en låg jordpotential. Och strömmen blir oftast så stor att säkringen i centralen löser ut och bryter tillförseln.
Men det ojordade rummet är bara säkert så länge inget jordat kommer in i rummet. Därför får man inte blanda i samma rum.
Säkerhetstänket med skyddsjord är att man istället jordar alla delar av en lampa eller apparat som skulle kunna bli strömförande om något fel uppstår. Då kommer strömmen att ledas bort genom jord. Höljet fortsätter att hålla en låg jordpotential. Och strömmen blir oftast så stor att säkringen i centralen löser ut och bryter tillförseln.
Men det ojordade rummet är bara säkert så länge inget jordat kommer in i rummet. Därför får man inte blanda i samma rum.
Egentligen handlar det om att rummet ska vara en så kallad "isolerad miljö" för att alls få ha ojordade uttag.V volvo51 skrev:
Grundregeln är att alla uttag ska vara jordade, men sen fanns det ett undantag som var giltigt att bruka fram till 1994 att ojordade uttag var tillåtna i rum med alla ytor och föremål som är helt och hållet elektriskt isolerade från jordpotential.
Tanken var att det var lika ofarligt att ta i strömförande föremål som det är för fåglarna att sitta på kraftledningar, det går ingen ström genom kroppen.
Och då blir det per automatik helt förbjudet att sätta in ett jordat uttag i ett sådant rum, då man alltså för in jord i rummet via jordblecken i uttaget. Och jordade föremål som anslut, t.ex. en stationär dator, blir en stor yta med jordpotential.
Så man kan inte sätta in bara ett eller några jordade uttag i ett ojordat rum, utan det är allt eller inget som gäller.
Klicka här för att svara