41 498 läst ·
25 svar
41k läst
25 svar
Ojordade uttag, vad är riskerna?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 012 inlägg
En risk uppstår om du använder två eller fler skyddsjordade apparater i rummet inom räckhåll från varandra. Det räcker med en sådan apparat om det samtidigt finns t.ex ett vattenelement som har kontakt med jord. Det beror alltså mycket på om rummet fortfarande har de ísolerande egenskaper som när det byggdes.Pavlovan skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
OK!Patrik_Hed skrev:
Jag köpte mina på en lördag. Det förklarar kanske skillnaden
Bra produkt ändå.
Min granne som kör retro-stil gick nästan ut och vomiterade när jag visade dem för honom
Men om jag skall vara kritisk var det ett litet h-e att dra fast den lilla mittskruven.
Ingen mejsel passade.
Men nu gällde det som sagt jordat/ojordat:
Förr gällde alltid att datorer och kringutrustning skulle vara jordat.
Men nu är minst varannan dator en bärbar, och de är aldrig jordade.
Har just tittat på en ny VHS/DVD spelare: Ej jordad.
En två år gammal digitalmottagare: Ej jordad.
Men den några år gamla platt-TVn är jordad, fast där inte finns en enda åtkomlig metallbit.
Så det verkar lite slumpmässigt om de levererar en jordad kontakt eller inte.
Och behovet av jordade uttag verkar överdrivet utanför kök/badrum/tvättstuga.
Men det är klart att det är lättast (och kanske klokast) att vara konsekvent: Jordat över allt.
Men då är det mer ett politiskt än ett tekniskt grundat beslut.
Kanske påhejat av elbranschen.
Mer eller mindre alla bärbara datorer har jordade stickkontakter på 230volt-sidan.KnockOnWood skrev:Men nu gällde det som sagt jordat/ojordat:
Förr gällde alltid att datorer och kringutrustning skulle vara jordat.
Men nu är minst varannan dator en bärbar, och de är aldrig jordade.
Har just tittat på en ny VHS/DVD spelare: Ej jordad.
En två år gammal digitalmottagare: Ej jordad.
Men den några år gamla platt-TVn är jordad, fast där inte finns en enda åtkomlig metallbit.
Så det verkar lite slumpmässigt om de levererar en jordad kontakt eller inte.
Och behovet av jordade uttag verkar överdrivet utanför kök/badrum/tvättstuga.
Men det är klart att det är lättast (och kanske klokast) att vara konsekvent: Jordat över allt.
Men då är det mer ett politiskt än ett tekniskt grundat beslut.
Kanske påhejat av elbranschen.
Gällande platt-tv (datorer (även bärbara) mm) så behövs jorden för att klara EMC-kraven.
Vissa förstärkare/recivers har jordade kontakter.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 037 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 037 inlägg
Är du säker på det?Demmpa skrev:
Mina tre senaste bärbara datorer (sen 2006, det är så långt tillbaka jag minns) har alla varit ojordade (dubbelisolerade), min förra tv, en tjockis köpt 2000 var dubbelisolerad, min nuvarande, en platt köpt 2010 är också det.
Jag kan inte minnas när jag sist hade en jordad pryl i tv-bänken. Mina stationära datorer är dock alla jordade, och har varit så länge jag kan minnas.
/U
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Som sagt, reglerna, och tillämpningarna är lite olika.
Och lite svårförståeliga för oss lekmän.
Någon som kan reglerna?
Det här är väl ytterligare en så'n sak där EU-kommissionen kör över oss småfolk.
Någon som vet vart S-märkningen tog vägen?
Nu eftertestar Aftonbladet/expressen och andra tidskrifter en massa elgrejer och finner att EU-märkningen är ett stort skämt.
Vart tog S-märkningen vägen?
Och lite svårförståeliga för oss lekmän.
Någon som kan reglerna?
Det här är väl ytterligare en så'n sak där EU-kommissionen kör över oss småfolk.
Någon som vet vart S-märkningen tog vägen?
Nu eftertestar Aftonbladet/expressen och andra tidskrifter en massa elgrejer och finner att EU-märkningen är ett stort skämt.
Vart tog S-märkningen vägen?
Plasma-apparater är ALLTID jordade. ccfl och LED-apparaterna är i regel dubbelisolerade men har sett sådana med jord också. Så är det med detullberg skrev:Är du säker på det?
Mina tre senaste bärbara datorer (sen 2006, det är så långt tillbaka jag minns) har alla varit ojordade (dubbelisolerade), min förra tv, en tjockis köpt 2000 var dubbelisolerad, min nuvarande, en platt köpt 2010 är också det.
Jag kan inte minnas när jag sist hade en jordad pryl i tv-bänken. Mina stationära datorer är dock alla jordade, och har varit så länge jag kan minnas.
/U
Med vänlig hälsning, Realdoolar
S-märkningen finns fortfarande (utförs av Intertek Semko) men är inte obligatorisk sedan början av 1990-talet. Numera gäller att tillverkarna har att följa EUs lagar, de olika produktdirektiven. Om man anser att produkten uppfyller kraven så får man CE-märka produkten. Det är alltså tillverkaren själv som intygar att den uppfyller kraven. Om man som konsument vill ha en produkt som är testad av tredje part så får man leta efter S-märkning eller motsvarande märkning från andra testinstitut, t ex TÜV.KnockOnWood skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 972 inlägg
I teorin är det inte fullt så illa som det är i praktiken med CE märkningen. Regelverket innehåller också regler om "absolut" produktansvar. Det innebär att en tillverkare eller det företag som importerar produkten till EU är skyldiga att klara av att betala ett skadestånd på upp till några hundra miljoner per exemplar av produkten de sålt.
Skadeståndet kan man få för dokumenterade skador som beror på att produkten inte uppfyller regelverket. Det är osckså så att certifikatet som företaget utfärdar om att man uppfyller CE kraven är utfärdat av en anasvarig firmatecknare på företaget, den personen garanterar alltså personligen att produkten uppfyller kraven för CE märkning. Och rimligen borde han kunna åtalas för osant intygande när en produkt inte uppfyller kraven. Det är ganska vanligt att produkter säljs utan att en kopia av denna försäkran finns med. Jag har uppfattat att då är apparaten per definition inte CE märkt, det räcker alltså inte att märket sitter där, konsumenten skall ha namnet på den person som garanterar att kraven är uppfyllda, och det måste vara en person som är bosatt i ett EU land.
Men ingen myndighet beivrar brotten.
Skadeståndet kan man få för dokumenterade skador som beror på att produkten inte uppfyller regelverket. Det är osckså så att certifikatet som företaget utfärdar om att man uppfyller CE kraven är utfärdat av en anasvarig firmatecknare på företaget, den personen garanterar alltså personligen att produkten uppfyller kraven för CE märkning. Och rimligen borde han kunna åtalas för osant intygande när en produkt inte uppfyller kraven. Det är ganska vanligt att produkter säljs utan att en kopia av denna försäkran finns med. Jag har uppfattat att då är apparaten per definition inte CE märkt, det räcker alltså inte att märket sitter där, konsumenten skall ha namnet på den person som garanterar att kraven är uppfyllda, och det måste vara en person som är bosatt i ett EU land.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag undrar om du inte idealiserar världen nu, Hempularen.hempularen skrev:I teorin är det inte fullt så illa som det är i praktiken med CE märkningen. Regelverket innehåller också regler om "absolut" produktansvar. Det innebär att en tillverkare eller det företag som importerar produkten till EU är skyldiga att klara av att betala ett skadestånd på upp till några hundra miljoner per exemplar av produkten de sålt.
Vad hjälper det att en kinesisk ingenjör får sparken?
Vi har nyss fått rapporterat att många ljusslingor och liknande juldekorationer är farliga:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/julbelysningen-kan-vara-en-dodsfalla
Citat:
"Endast 13 procent klarade sig utan anmärkning"
"I en kontroll av Elsäkerhetsverket fick nästan hälften av produkterna försäljningsförbud. Två av dem var livsfarliga"
Och du har kanske inte läst den här tråden:
http://www.byggahus.se/forum/el/195763-elektrisk-handdukstork-brand-varning.html
Den där CE-märkningen är en mycket dålig ersättning av S-märkning och därtill hörande test!
Klicka här för att svara