Har köpt ny lägenhet och upptäckte mitt i renoveringen att inga uttag förutom i kök och badrum är jordade. Nu funderar jag på att ta dit en elektriker som får jorda allt. Är det värt att göra det?
Vad är riskerna med ojordade uttag?

Mikael_L
Välkommen till forumet.

Det är ingen större risk alls.

För det första är de flesta apparater idag dubbelisolerade och alltså ändå inte jordanslutna.
Sen sitter dessa uttag i utrymmen där du själv inte har så god kontakt med jord, så strömmen genom dig om du skulle komma åt fas är ofta lägre än dödlig. Riktigt obehagligt, men mycket sällan dödande.

Vill du öka säkerheten ska du först och främst se till att uttagen har (fungerande) petskydd.
Saknar dom det så är det kanske lika bra att byta till jordade då man ändå ska byta alla uttag.

Nästa sak är att installera jordfelsbrytare, om du vill ha ytterligare personskydd.

Vissa elektriska apparater ska vara anslutna till jordat uttag för att klara EMC-kraven fullt ut.
Men det är samtidigt något som du knappast märker ändå.

Ibland kan det bli bättre om datorer och annan utrustning som kopplas ihop med andra signalkablar är samtliga jordade, ibland inte.

Slutsats. Du kan gärna jorda, men du kan ta det lugnt ett tag om du vill.
Kolla petskydden och fundera på JFB.
Måste du ta dit en elektriker av någon annan anledning, kan du alltid kolla vad det kostar att även fixa jordat.

Så länge det är ordning på installationen så spelar det inte nån större roll att du inte har jordat över allt. Om jag fattat saken rätt kan du till exempel ändå installera en jordfelsbrytare. Finns ju miljarder lägenheter som har ojordat....

edit: tvåa igen... :D

OM det är så att det finns ett uttag i badrummet (inte bara en fast installerad lampa) då måste du ha jordfelsbrytare. Uttag var totalförbjudna i badrum innan jordfelsbrytaren kom. Undantaget är s.k rakapparatsuttag där det sitter en skyddstransformator bakom. De kan då bara ge en väldigt låg ström, som dessutom tack vare transformatorn inte kan ge en stöt mot jord.

• Gilla
Tim Ramstedt och 2 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
OM det är så att det finns ett uttag i badrummet (inte bara en fast installerad lampa) då måste du ha jordfelsbrytare. Uttag var totalförbjudna i badrum innan jordfelsbrytaren kom. Undantaget är s.k rakapparatsuttag där det sitter en skyddstransformator bakom. De kan då bara ge en väldigt låg ström, som dessutom tack vare transformatorn inte kan ge en stöt mot jord.
Det finns en stickkontakt i badrummet, som antagligen är avsedd för tvättmaskin.
Innebär det då att jag har en jordfelsbrytare eller är det nån som gjort en fuling?
Hur vet jag förresten om jag har jfb, är det nåt som syns i lägenheten, typ en dosa eller nåt?

Petskydd förresten, är det såna "flärpar" som sitter i själva hålen i uttaget, för jag antar att det inte är petskydd för barn som man köper på ikea.. :)
Sorry för noobfrågorna

Mikael_L
Petskydd är en anordning som gör att det inte går att stoppa in smala saker, typ en strumpsticka, om man inte petar in i bägge hålen samtidigt. Så ett barn med en strumsticka i handen får inte in den till något strömförande, medan då man sätter in en stickpropp så går det bra.

Det har förresten funnits andra modeller av petskydd, ett jag sett är att man ska vrida stickproppen ca 30° medan man sätter in den. Den modellen går nog att överlista med strumpstickan, om man vill.

En sån där plastmoj som man sätter in i uttaget så inget alls går att sätta in där är ju också ett petskydd. Men nackdelen med dessa är några. Dels orkar man inte hålla på och peta in dom igen efter att man dammsugit, tagit bort julgranen, strykjärnet osv.
Sen går det ju lätt för ett barn att helt enkelt dra ut stickproppen på en inkopplad pryl och sen skadas av el om det är ej petskyddat uttag under.

I badrummet kan det ha suttit en kopplingsdosa för att ansluta tvättmaskin fast, vilket är godkänt utan JFB. Och så har någon i okunskap bytt detta mot ett uttag.

Men Mikael_L, vilket århundrade lever du i när du pratar om risker med barn och strumpstickor...:D

Däremot kan det ju finnas mer nutida saker som man inte vill att barnen ska peta i i uttaget, så visst ska det dit petskydd. Håller själv på och drar nya ledningar och sätter dit ojordade uttag i ett sovrum för tillfället. Kunde inte komma på en enda pryl som ska vara där inne som kommer behöva jord.

Finns det uttag som bara tar dubbelisolerade ojordade proppar?

Mikael_L
Eljo t.ex.
Eljo%20trend%20vagguttag%204-vags%20utanpaligg.jpg

Ja de där är ju bra, tre eller fyra uttag i stället för två. Fast många dubbelisolerade saker har ju stora proppar tyvärr, dammsugaren och borrmaskin bland annat

Skyddsjord är som bilbälte. Troligtvis kommer det aldrig behövas, med det är ett bra skydd om det mot förmodan skulle hända något.

//Patrik

Mikael_L skrev:
Eljo t.ex.
[bild]
Jag har köpt ett par sådana.
Fast mina heter Schneider Electric. Har köpt dem på Clas O.

Fördelen med dem är att man kan ha dem bakom skåp och stereobänkar till exempel,
och skjuta in bänken tätt mot väggen för att kontakterna inte "sticker ut".
Och de har fyra portar i stället för de vanliga två.

Mycket bra lösning där man inte behöver jordat!

KnockOnWood skrev:
Jag har köpt ett par sådana.
Fast mina heter Schneider Electric. Har köpt dem på Clas O.

Fördelen med dem är att man kan ha dem bakom skåp och stereobänkar till exempel,
och skjuta in bänken tätt mot väggen för att kontakterna inte "sticker ut".
Och de har fyra portar i stället för de vanliga två.

Mycket bra lösning där man inte behöver jordat!
Schneider Electric har köpt upp ELJO förut och bytt namn, fast i vardagligt tal så säger dom flesta fortfarande ELJO.

//Patrik

• Gilla
MsTake
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.