I min Brf är elen i lägenheterna sedan husen byggdes -69 och följaktligen vare sig jordad eller med jordfelsbrytare. Talade med medlem i föreningen som tyckte det var "bökigt att flytta sladden till balkongbelysninen allt eftersom den nöttes sönder i balkongdörren" :p Tittade mig omkring och ser ju att de flesta har belysning på sina balkonger.

Tänkte be er om hjälp att utforma argument åt styrelsen för att lägenhetsinnehavare asap ska ta bort ojordade skarvsladdar, ffa sönderklämda! Gärna med hänvisning till elsäkerhetsbestämmelser och förklaring av tänkbara konsekvenser.

Mikael_L
Hej.
Det finns en del text i föreskrifter och standarder som är tillämpliga på detta.
Och dessa ska i viss mån läsas i skenet av installationens ålder (husets byggår), och därför ska äldre föreskrifter hämtas upp.

Men standarder och sånt kostar ofta pengar, och finns inte för nedladdning, sen ska innehållet dessutom tolkas enligt intentioner och i skenet av tidigare regler och lagstiftning för att avgöra saker som vad t.ex. "god elsäkerhetsmässig praxis" är.

Dvs, du hittar inte en lagtext som lyder "Det är förbjudet att koppla in färgglad adventsbelysning på balkong med kabeln in genom dörren till ett ojordat uttag ..." :) :cool:

Men börja med det som står i Elsäkerhetsverkets Elsäkerhetspocket på sid 58 (60 i pdf).
Detta skriver ESV själva, som har bemyndigande att tolka lagarna inom elområdet samt utfärda sina föreskrifter som gäller såsom lag.
Dvs, det ESV skriver är alltså deras tolkning av lagar och föreskrifter, och bättre källa än så får vi inte, så länge det inte finns domar att luta sig mot.

Var ESV har lyckats gömma sin Elsakerhetspocket på sina egna sidor idag har jag inte lyckats lura ut, så denna länk hämtar den från en helt annan källa.
Men det är samma PDF.
http://www.malmohus18.se/Elsakerhetspocket.pdf

edit:
Vi får se om någon gräver lite i standarder och föreskrifter också, och ger dig lite mer juridiskt stabilt material.

Redigerat:
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Mikael_L
Men jag kan ju också tillägga att om det är saker med en lågspänningstrafo på insidan, t.ex. en väggbula i uttaget och sen klenspänning i ledningarna ut på balkongen så går det hela under s.k. SELV (skyddsklenspänning ...nånting tror jag det står för) och då är arrangemanget svårt att komma åt. Dvs det är inte olagligt, möjligen olämpligt då sladdar skadas och måste bytas ut.

Jag tror att det skulle behövas att föreningen erbjuder medlemmarna en uppgradering av elanläggningen med jordfelsbrytare och ett jordat vägguttag på balkongen antingen genom ett förmånligt pris eller från någon gemensam fond.
Idag är det nästan standard att folk använder olika elapparater på balkongen sommartid. Det var apparater som inte fanns 1969.
Installation av jfb i alla lägenheter höjer elsäkerheten betydligt i hela lägenheten utan att behöva dra in skyddsjord till alla vägguttag och lamputtag.

Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Är du säker på att det inte är 12/24 Volt belysningar som folk har?
Transformatorn sitter varmt och torrt innanför dörren och det är bara en "ofarlig" 12/24 Volts-ledning som är klämd i dörren.

Så är nog mina belysningar i alla fall.

Tvåa på bollen :o

Redigerat:
Det behövs inga paragrafer eller tolkning av lagtexter för att motivera hur dumt det är att klämma en kabel i balkongdörren. Det borde vara självklart tycker jag.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
SELV (skyddsklenspänning ...nånting tror jag det står för)
Helt rätt, på det engelska språket; satefy extra low voltage :)

Det är lätt att lura sig på dessa juleljus. Dessq apparater är dom minst farliga att ansluta på det beskrivna sättettersom dom har låg effekt och är av Klass2 typ ( dubbelisolerde) . Dom riktigt farliga apparaterna är värmeapparater med hög effekt av klass 1 typ, dom apparaterna får ingen skyddsjord och en tunn klämd kabel kan bli varm. Som grädde på moset saknas jordfelsbrytare. Det betyder att två av tre säkerhetsbarriärer saknas på balkongen. I bästa fall är barriärerna grundisolering ( driftisolering) , skyddsjordning av s.k. utsatta delar, jordfelsbrytare. I dagens läge räcker det att grundisoleringen får ett fel för att livsfarliga situationer skall kunna uppstå.

Grundprincipen är att det skall finnas minst två skyddsbarriärer varav jordfelsbrytaren skall vara den tredje ( aldrig den andra). I klass 2 apparater finns två interna skyddsbarriärer som fungerar utan skyddsjordning.

Gamla klass 0 apparater och klass 1 apparater anslutna till ojordade uttag har bara en skyddsbarriär aktiv. Den andra skyddsbarriären var s.k isolerande miljö. Den skyddsformen kan tillämpas i torra bostdsrum med isolerande golv ( trägolv eller plastmatta). Skyddsformen isolerande miljö var tillåten vid nyinstallation fram till 1990 talets mitt. Från 1995 kom det krav på att alla vägg och lamputtag skall vara jordade vid nyinstallation. Så även här fanns det två skyddsbarriärer.

Redigerat:
Själva julbelysningen är ju med trafo, så en quick fix är ju att folk köper belysning med tillräckligt lång sladd att trafon kan sättas inne och bara dra lågspänning ut!? Men, så har ju nu alla inte gjort!

Det jag höjde på ögonbrynet åt var den sönderklämda 230 V skarvkabeln. Sedan är det inte bara lågspänningsbelysning utan även 230 V armaturer och infravärme folk har på balkongerna.

Tackar för argument för att hyfsa till användandet!

Vi är också på G att renovera elen. Det här blir ju ett konkret argument till dem som inte förstår vitsen med elrenovering övht utan bara opponerar sig över kostnaden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.