Har nyss pratat med min far som säger att det kommer dras kommunalt vatten och avlopp hem till mitt föräldrar hem, Detta kommer att dras utefter marken vi äger och därför har vi nu talat om att bygga ett fritidshus på en del av den marken för att kunna ha som gäst stuga när jag är på besök. Marken är ganska långt ifrån där självaste huvudbyggnaden är så kan inte direkt säga att de hör samman mer än att vi äger båda. Huset som skall byggas är ett litet hus på ca 25-30kvm.

Har nu fem frågor för att få lite ordning i djungeln:
1:Räknas ett hus fortfarande som fritidshus om man ansluter det till kommunalt vatten och avlopp?
2:Om man bygger detta på en del av en större mark som min far äger måste jag då stycka av marken först eller
3:Hur brukar kommuner ställa sig till att ge bygglov för denna typ av byggen?
4:Definitionen för fritidshus är väldigt luddig tycker jag, hur många kvm kan man tänkas bygga ett sådant vinterisolerat hus för att det inte ska blir ett permanent boende och är det isf några skillnader? Är det billigare och mindre regler för att ansöka om ett fritidsboende eller varför inte bara ansöka om ett permanent boende men bygga ett fritidshus?
5:Vilka är det bästa källorna för att hitta färdiga ritningar till fritidshus man kan skicka in för att få bygglov och hur mycket i detalj måste dessa ritningar vara, kan jag tex kladda lite själv eller måste en arkitekt vara inblandad? Vilka är det bäste leverantörerna av färdigmonterade fritidshus?

Tacksam för all hjälp!

MVH Henrik

Redigerat:
1: Ett hus kan vara anslutet till kommunalt VA och räknas som fritidshus, ja. Inte särskilt ovanligt faktiskt.

2: Det är inte säkert att du måste stycka av för att bygga. Det beror mycket på hur du och din far vill lägga upp det.

3: Beror på. Fråga din kommun.

4: Det är lite mindre regler för ett fritidshus. Men det enklaste är kanske att inte kalla det något alls utan bara bygga det som en gäststuga.

5: "Kladda" kan du nog inte göra, ritningarna måste vara någorlunda tydliga. Men visst kan du rita själv. Du måste inte ha en arkitekt.

Men finns det något som i juridisk bemärkelse heter fritidshus?
Tror jag har hört något om att det inte finns krav på handikappanpassning och något mer, men stämmer verkligen detta?

Nimajneb skrev:
Men finns det något som i juridisk bemärkelse heter fritidshus?
Tror jag har hört något om att det inte finns krav på handikappanpassning och något mer, men stämmer verkligen detta?
Jo, så är det. Om du kallar ditt hus fritidshus så har du inte de kraven. Det är en lite märklig lucka i lagen, för det är inget som hindrar dig från att bo permanent i ditt fritidshus. Så har jag gjort. Mitt hus byggde jag som fritidshus och nu bor jag permanent i det.

Men det hänger också ihop med detaljplanerna. Man får inte bygga fritidshus var som helst. Och på vissa ställen får man bara bygga fritidshus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.