608 läst ·
9 svar
608 läst
9 svar
Ojämt tryck i systemet, varierar för mycket
Tjo.
Har en radiotorkrets med ca 12 radiatorer och en acc tank på 500l.
Tycker trycket varierar för mycket, min panna gillar inte det. Den är specad 0,2-1,2 bar.
Kollade idag då jag var ledig, se nedan.
0,4 bar 55' elen inställd på 60'
0,6 bar 60'
0,7 bar 63'
0,8 bar 64'
0,9 bar 66'
1 bar 70'
1,1 bar 72'
1,2 bar 73'
1,3 bar 74'
1,4 bar 75'
1,5 bar 77
1,6 bar 78
1,7 bar 78' pannan stanna pga högt tryck.
Nu körde jag pannan på 80'
Tycker trycket borde vara jämnare.
Har en radiotorkrets med ca 12 radiatorer och en acc tank på 500l.
Tycker trycket varierar för mycket, min panna gillar inte det. Den är specad 0,2-1,2 bar.
Kollade idag då jag var ledig, se nedan.
0,4 bar 55' elen inställd på 60'
0,6 bar 60'
0,7 bar 63'
0,8 bar 64'
0,9 bar 66'
1 bar 70'
1,1 bar 72'
1,2 bar 73'
1,3 bar 74'
1,4 bar 75'
1,5 bar 77
1,6 bar 78
1,7 bar 78' pannan stanna pga högt tryck.
Nu körde jag pannan på 80'
Tycker trycket borde vara jämnare.
Medlem
· Västernorrland
· 12 011 inlägg
på vilket sätt mäter pannan trycket i systemet?
Är det en tryckvakt som bara slåtter till/från?
Eller är det en trycktransmitter som tex ger 4-20 mA ut som går in i någon typ av PLC?
Hur stor är den totala vattenvolymen i värmesystemet?
Det låter som att expansionskärlet är för litet.
Förtrycket bör som standard vara lika med statiska höjden, från kärlet/manometern till
högsta systempunkt, + 2 meter / 0,2 bar.
Systemtrycket bör vara 0,3 bar högre än förtrycket.
https://flamco.aalberts-hfc.com/se
https://flamco.aalberts-hfc.com/media/files/documentation/doc_swe_h1_2015.pdf
Eller är det en trycktransmitter som tex ger 4-20 mA ut som går in i någon typ av PLC?
Hur stor är den totala vattenvolymen i värmesystemet?
Det låter som att expansionskärlet är för litet.
Förtrycket bör som standard vara lika med statiska höjden, från kärlet/manometern till
högsta systempunkt, + 2 meter / 0,2 bar.
Systemtrycket bör vara 0,3 bar högre än förtrycket.
https://flamco.aalberts-hfc.com/se
https://flamco.aalberts-hfc.com/media/files/documentation/doc_swe_h1_2015.pdf
Vet inte exakt hur den fungerar, men är elektronisk tryckgivare.Demmpa skrev:
Är det en tryckvakt som bara slåtter till/från?
Eller är det en trycktransmitter som tex ger 4-20 mA ut som går in i någon typ av PLC?
Hur stor är den totala vattenvolymen i värmesystemet?
Det låter som att expansionskärlet är för litet.
Förtrycket bör som standard vara lika med statiska höjden, från kärlet/manometern till
högsta systempunkt, + 2 meter / 0,2 bar.
Systemtrycket bör vara 0,3 bar högre än förtrycket.
[länk]
[länk]
Har en 500l acc tank 12st radiatorer av normal storlek typ. Har för mig att jag räknat med ca 600-650l vatten?
Va faktiskt precis in där och räknade, den ger förslag på en 80/0,5.
Ska påpeka åt rörisen att han måste ha rört till det någonstans 🙂
Medlem
· Västernorrland
· 12 011 inlägg
Allting låter väldigt märkligt. Nu är inte jag nån expert på alla slags pannor och kaminer som finns men jag har aldrig sett nån som har nån tryckvakt. De flesta pannors skydd brukar styras av aktuell temperatur.
I normala system så skulle aldrig trycket gå så högt som 1.7bar. Då är man ju antagligen väldigt nära kokpunkt i ett system med väldigt lite vatten. Jag har typ bara vattenmängden som tryck i mitt system och det stiger med nå tiondelar bara när pannan går. Med slutet system och tryckkärl alltså.
I normala system så skulle aldrig trycket gå så högt som 1.7bar. Då är man ju antagligen väldigt nära kokpunkt i ett system med väldigt lite vatten. Jag har typ bara vattenmängden som tryck i mitt system och det stiger med nå tiondelar bara när pannan går. Med slutet system och tryckkärl alltså.
Klicka här för att svara