Tjo.

Har en radiotorkrets med ca 12 radiatorer och en acc tank på 500l.
Tycker trycket varierar för mycket, min panna gillar inte det. Den är specad 0,2-1,2 bar.
Kollade idag då jag var ledig, se nedan.

0,4 bar 55' elen inställd på 60'
0,6 bar 60'
0,7 bar 63'
0,8 bar 64'
0,9 bar 66'
1 bar 70'
1,1 bar 72'
1,2 bar 73'
1,3 bar 74'
1,4 bar 75'
1,5 bar 77
1,6 bar 78
1,7 bar 78' pannan stanna pga högt tryck.
Nu körde jag pannan på 80'

Tycker trycket borde vara jämnare.
 
Förmodligen funkar inte expansionskärlet. Vad är det för panna som bara är gjord för 1,2 bar och stannar vid 1,7 bar?
 
Hur stort är expansionskärlet?
Vilket förtryck har expansionskärlet?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hur stort är expansionskärlet?
Vilket förtryck har expansionskärlet?
Lite sent svar, inte orkat ta tag i det, men dags igen 🙂
35l expansionskärl med 0,5bars tryck.
Problematiken har funnits sedan allt installerades.
 
useless useless skrev:
Förmodligen funkar inte expansionskärlet. Vad är det för panna som bara är gjord för 1,2 bar och stannar vid 1,7 bar?
Panna och panna. Är en vattenmantlad pelletskamin.
 
på vilket sätt mäter pannan trycket i systemet?
 
S Stefan1972 skrev:
på vilket sätt mäter pannan trycket i systemet?
Via en tryckgivare.
 
Är det en tryckvakt som bara slåtter till/från?
Eller är det en trycktransmitter som tex ger 4-20 mA ut som går in i någon typ av PLC?


Hur stor är den totala vattenvolymen i värmesystemet?
Det låter som att expansionskärlet är för litet.

Förtrycket bör som standard vara lika med statiska höjden, från kärlet/manometern till
högsta systempunkt, + 2 meter / 0,2 bar.

Systemtrycket bör vara 0,3 bar högre än förtrycket.


https://flamco.aalberts-hfc.com/se

https://flamco.aalberts-hfc.com/media/files/documentation/doc_swe_h1_2015.pdf
 
Demmpa Demmpa skrev:
Är det en tryckvakt som bara slåtter till/från?
Eller är det en trycktransmitter som tex ger 4-20 mA ut som går in i någon typ av PLC?


Hur stor är den totala vattenvolymen i värmesystemet?
Det låter som att expansionskärlet är för litet.

Förtrycket bör som standard vara lika med statiska höjden, från kärlet/manometern till
högsta systempunkt, + 2 meter / 0,2 bar.

Systemtrycket bör vara 0,3 bar högre än förtrycket.


[länk]

[länk]
Vet inte exakt hur den fungerar, men är elektronisk tryckgivare.
Har en 500l acc tank 12st radiatorer av normal storlek typ. Har för mig att jag räknat med ca 600-650l vatten?
Va faktiskt precis in där och räknade, den ger förslag på en 80/0,5.
Ska påpeka åt rörisen att han måste ha rört till det någonstans 🙂
 
Allting låter väldigt märkligt. Nu är inte jag nån expert på alla slags pannor och kaminer som finns men jag har aldrig sett nån som har nån tryckvakt. De flesta pannors skydd brukar styras av aktuell temperatur.
I normala system så skulle aldrig trycket gå så högt som 1.7bar. Då är man ju antagligen väldigt nära kokpunkt i ett system med väldigt lite vatten. Jag har typ bara vattenmängden som tryck i mitt system och det stiger med nå tiondelar bara när pannan går. Med slutet system och tryckkärl alltså.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.