759 läst ·
18 svar
759 läst
18 svar
Sjunkande tryck i värmesystemet
Sida 1 av 2
Vi har bergvärme och ett vattenburet värmesystem kopplat till den. Trycket i systemet sjunker regelbundet och vi måste ofta fylla på via påfyllningskranen, särskilt vintertid. Ibland släpper även säkerhetsventilen ut vatten.
Vissa dagar tappar systemet trycket från att man fyllt på fullt (1bar) på morgonen till noll på kvällen, andra gånger kan det ta upp till en vecka.
Jag har ingen större koll på detta, kan problemet ha att göra med expansionskärlet?
Vissa dagar tappar systemet trycket från att man fyllt på fullt (1bar) på morgonen till noll på kvällen, andra gånger kan det ta upp till en vecka.
Jag har ingen större koll på detta, kan problemet ha att göra med expansionskärlet?
Eftersom trycket försvinner olika snabbt samt att säkerhetsventilen ibland är inblandad (som ni märker) så skulle jag säga att säkerhetsventilen alltid är inblandad men att det inte är den som är problemet utan att det är expansionskärlet.
Expansionskärlet saknar luft, då kommer säkerhetsventilen att släppa ut övertrycket när värmesystemet värms, ju varmare radiatorerna/golvvärmen måste vara ju mer släpper säkerhetsventilen eftersom vatten expanderar när det blir varmt.
Du behöver kontrollera om expansionskärlet innehåller någon luft.
Det görs genom att trycka in stiftet i bildäcksventilen på expansionskärlet.
Kommer det inget är lufttrycket borta, förhoppningsvis så har luften (kvävgasen) bara sipprat ut, prova då att fylla på med luft.
Kommer det vatten så är blåsan/membranet trasigt, då är det byte av expansionskärlet som gäller.
Expansionskärlet saknar luft, då kommer säkerhetsventilen att släppa ut övertrycket när värmesystemet värms, ju varmare radiatorerna/golvvärmen måste vara ju mer släpper säkerhetsventilen eftersom vatten expanderar när det blir varmt.
Du behöver kontrollera om expansionskärlet innehåller någon luft.
Det görs genom att trycka in stiftet i bildäcksventilen på expansionskärlet.
Kommer det inget är lufttrycket borta, förhoppningsvis så har luften (kvävgasen) bara sipprat ut, prova då att fylla på med luft.
Kommer det vatten så är blåsan/membranet trasigt, då är det byte av expansionskärlet som gäller.
Jag hade liknande symptom i min värmepump, efter att ha bytt expansionskärl så fanns problemet kvar. I mitt fall så visade det sig att det var värmepumpens manometer som var trasig. Så mitt råd är att kontrollera trycket med en extern manometer (exempelvis på expansionskärlets bilkontakt) innan du lägger ned onödigt mycket energi på att byta ut delar.
Kom det luft ur luftventilen på det gamla expansionskärlet?jlind74 skrev:
Jag hade liknande symptom i min värmepump, efter att ha bytt expansionskärl så fanns problemet kvar. I mitt fall så visade det sig att det var värmepumpens manometer som var trasig. Så mitt råd är att kontrollera trycket med en extern manometer (exempelvis på expansionskärlets bilkontakt) innan du lägger ned onödigt mycket energi på att byta ut delar.
Om det kommer luft så behöver man felsöka vidare, bl.a. kontroll av förtrycket i expansionskärlet, dels bör man kontrollera att expansionskärlet är tillräckligt stort jämfört med värmesystemets totala volym.
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Liten förklaring av meknismen här. När systemet värms upp så expanderar vattnet lite. Volymökningen inne i ett stumt slutet system ger en dramtiskt ökning av trycket. Enda sättet för volymen att "få plats" är att töja ut alla rör och radiatorer. Inte bra. Därför har man expansionskärlet. Inne i det ligger det en luftfylld boll, som kan fyllas på via bilventilen. När trycket i systemet ökar så tränger mer vatten in i kärlet, bollen trycks ihop. Trycket ökar måttligt.
Om då bollen är trasig eller luften har läckt ut. Så blir systemet stumt. En liiiten volymökning av vattnet ger en extrem tryckökning. Då träder säkerhetsventilen in och släpper ut lite vatten.
När systemet sedan svalnar, så får man istället en dramatisk trycksänkning. Det blir vacuum i systemet. Då kommer det att sugas in luft enom någon rörkoppling. Kopplingarna är vattentäta, men inte gastäta. Luften driver iväg och lägger sig oftast i det högst belägna elementet. Sedan ökar trycket igen, lite mer vatten släpps ut av säkerhetsventilen, det svalnar igen och mer lift sugs in osv. Till slut har man så mycket luft i något element att det fungerar som expansionskärl, men dåligt som element.
Det gäller att bollen i exp kärlet har lagom tryck från början. Om det är för lågt så trycks den ihop redan när syastemet är i vila, och det finns ingen marginal för expansion. Är trycket för högt i bollen, så kommer trycket när bollen börjar tryckas ihop att bli så högt att säkerhetsventilen ändå släpper ut vatten.
Om då bollen är trasig eller luften har läckt ut. Så blir systemet stumt. En liiiten volymökning av vattnet ger en extrem tryckökning. Då träder säkerhetsventilen in och släpper ut lite vatten.
När systemet sedan svalnar, så får man istället en dramatisk trycksänkning. Det blir vacuum i systemet. Då kommer det att sugas in luft enom någon rörkoppling. Kopplingarna är vattentäta, men inte gastäta. Luften driver iväg och lägger sig oftast i det högst belägna elementet. Sedan ökar trycket igen, lite mer vatten släpps ut av säkerhetsventilen, det svalnar igen och mer lift sugs in osv. Till slut har man så mycket luft i något element att det fungerar som expansionskärl, men dåligt som element.
Det gäller att bollen i exp kärlet har lagom tryck från början. Om det är för lågt så trycks den ihop redan när syastemet är i vila, och det finns ingen marginal för expansion. Är trycket för högt i bollen, så kommer trycket när bollen börjar tryckas ihop att bli så högt att säkerhetsventilen ändå släpper ut vatten.
Något som kan ställa till det, baserat på nylig egen erfarenhet: Om gummiblåsan tappar lufttryck och man fyller systemet med mer vatten så att blåsan trycks ihop så kan det finnas en luftbubbla kvar vid ventilen. Jag trodde att jag hade luft i blåsan baserat på det enkla testet med pysande ventil och bara mäta trycket, men när jag tryckte på med kompressorn för att testa att öka trycket en aning så visade det sig att så inte var fallet. Ljudet av klibbig gummiblåsa som expanderar gick inte att ta miste på. En indikator på detta kan vara om systemtrycket ändras mycket bara av att du fyller en mindre mängd vatten. Nu när jag har avsevärt större luftvolym så behövs det mycket mer fyllning för att få en förändring på systemtrycket, och jag har mycket stabilare tryck oavsett om pannan värmer eller ej.Demmpa skrev:
Som jag skrev i inlägget du citerade så behöver man fortsätta felsökningen om det kommer luft ur luftventilen, å då bl.a. kontroll av förtrycket.R roger.lehrberg skrev:Om gummiblåsan tappar lufttryck och man fyller systemet med mer vatten så att blåsan trycks ihop så kan det finnas en luftbubbla kvar vid ventilen. Jag trodde att jag hade luft i blåsan baserat på det enkla testet med pysande ventil och bara mäta trycket, men när jag tryckte på med kompressorn för att testa att öka trycket en aning så visade det sig att så inte var fallet.
För att kontrollera förtrycket så måste systemet vara trycklöst. Förtrycket måste vara högre än det statiska trycket (höjdskillnaden mellan manometern och högsta punkten i värmesystemet (höjden i meter delat på tio för att få det i bar)), 0,2 bar över det statiska trycket brukar vara lagom.
Systemets lägsta drifttryck bör vara 0,3 bar högre än förtrycket, alltså 0,5 bar högre än statiska trycket.
Redigerat:
Absolut. Det jag kommenterade som tillägg till ditt inlägg var just att det inte är att lita på vare sig att luft kommer ur ventilen eller att trycket vid enkel mätning är korrekt. Att detta då kan vara en del av denna fortsatta felsökning.Demmpa skrev:
Som jag skrev i inlägget du citerade så behöver man fortsätta felsökningen om det kommer luft ur luftventilen, å då bl.a. kontroll av förtrycket.
För att kontrollera förtrycket så måste systemet vara trycklöst. Förtrycket måste vara högre än det statiska trycket (höjdskillnaden mellan manometern och högsta punkten i värmesystemet (höjden i meter delat på tio för att få det i bar)), 0,2 bar över det statiska trycket brukar vara lagom.
Systemets lägsta drifttryck bör vara 0,3 bar högre än förtrycket, alltså 0,5 bar högre än statiska trycket.
Idag kom en vinkelnippel. Den var väldigt trög att få dit, troligen på grund av den röda färgen på gängorna. Jag tog till polygrip men märkte att jag kunde skruva hur länge som helst. Till slut såg jag att nippeln snurrade med och alltså inte satt ordentligt. Jag testade ändå att pumpa in luft och tryckmätaren på expansionskärlet ökade direkt. Eftersom nippeln inte sitter ordentligt kan jag inte se exakt tryck på mätaren från kompressorn som jag pumpar in luft med, men det borde väl ändå betyda att balongen i kärlet är hel?
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer