Hej,
Jag har i veckan rivit ner väggen mellan kök och hall vilket resulterade i ett dilemma jag inte hade tänkt på, det är nivåskillnad på golven.

Hur löser jag det smartast, golvbalken mellan rummen måste jag hyvla ner det förstår jag men sen då vad gör jag då? Gissar att det skiljer ett par milimeter mellan golven, men samtidigt tror jag att det är så pass mycket att brädorna "knäcks" om jag bara lägger de över skarven.

ett annat problem som uppstod är att det befintliga golvet inte var lagt under vitvarorna, kyl-frys-spis. Behöver jag lappa de hålen på något sätt eller räcker det med att jag lägger foamet och sen clickgolvet ovanpå?

En tredje fråga som poppade upp är hur/med vad fyller "hålet" i golvet där väggen har suttit?

Tack på förhand från förstagångsrenoveraren Åza :)

Hade samma problem en gång i tiden.
Vad har du för underlag, spån, betong eller bjälklag?
Den del som är lägre kan kompenseras. Om det skiljer någon milimeter kan det lösa sig med depron skivov. Dessa finns från 2.2mm till 5-6mm. Annars kan du använda masonitskivor beroende på underlag.
Vad du menar med att lappa golvet under kylen vet jag inte, men du kan lägga golvet där likadant som du gör i resten av utrymmet.
Hålet fyller du ut med tex träbitar som är anpassade i storlek.
Vad är det för golv du ska lägga? Tjocklek?

Vad självklart det låter när du "säger" det :-)

Det är betong i botten, med en "playwood" skiva och ett linoleumgolv ovanpå (bor i bostadsrätt).
Depron skiva får det bli, gissar att det är ca 4 mm som skiljer sig där det är som mest.

där kylen stått är det inget linoleumgolv, utan de har stått direkt på "playwooden". Tänkte att plankorna kanske knäcks om jag lägger det nya golvet och sen ställer skåp och sånt ovanpå.
lägger nog i en sån skiva där också, det kan ju inte skada.

Träbitar får det bli i hålet efter väggen.

Golvet som jag ska lägga är ett laminatgolv, från Parador, hårdhet 32 och 8 mm "tjockt".

Tack för dina svar, nu känns det som ett roligt projekt igen och inte bara jobbigt!

Åza:D

wiknil skrev:
Hade samma problem en gång i tiden.
Vad har du för underlag, spån, betong eller bjälklag?
Den del som är lägre kan kompenseras. Om det skiljer någon milimeter kan det lösa sig med depron skivov. Dessa finns från 2.2mm till 5-6mm. Annars kan du använda masonitskivor beroende på underlag.
Vad du menar med att lappa golvet under kylen vet jag inte, men du kan lägga golvet där likadant som du gör i resten av utrymmet.
Hålet fyller du ut med tex träbitar som är anpassade i storlek.
Vad är det för golv du ska lägga? Tjocklek?

Har du möjlighet att ta bort det gamla golvet, linolium och träskivan under är det bra, risken är att du bygger på höjden och får problem att öppna dörrar, är det inte något problem så kör på bara.
Depron skivor kan du lägga direkt på betongen.

Lycka till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.