2 598 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Ojämnt köksgolv med superklistrad korkmatta
Jag ser att det finns massvis med trådar om ojämna golv. Naturligtvis är mitt fall lite annorlunda så det får bli en tråd till.
Vi har ett gammalt köksgolv. Superstarkt limmade kvadrater av "korkmatta" på spånskivor som "hänger ner" mer eller mindre mellan bjälkarna. Jag har inte mätt ännu, men det kan nog handla om upp till 1 cm i dalgångarna på något ställe. På andra ställen är det plant.
Nu vill vi lägga något snyggare uppe på korkmattan. Att riva bort korkmattan är stört omöjligt utan att riva bort spånskivor och allting. Det vill vi helst inte göra. Det ojämna stör egentligen inte i sig självt.
Vad finns det för alternativ att lägga på ett ojämnt golv? Klinkers blir för kallt, men allt annat är intressant. Vad hade ni gjort?
...och kan man flytspackla ovanpå korkmatta-kvadrater? Rinner det inte ner i skarvarna och orsakar världens undergång?
Vi har ett gammalt köksgolv. Superstarkt limmade kvadrater av "korkmatta" på spånskivor som "hänger ner" mer eller mindre mellan bjälkarna. Jag har inte mätt ännu, men det kan nog handla om upp till 1 cm i dalgångarna på något ställe. På andra ställen är det plant.
Nu vill vi lägga något snyggare uppe på korkmattan. Att riva bort korkmattan är stört omöjligt utan att riva bort spånskivor och allting. Det vill vi helst inte göra. Det ojämna stör egentligen inte i sig självt.
Vad finns det för alternativ att lägga på ett ojämnt golv? Klinkers blir för kallt, men allt annat är intressant. Vad hade ni gjort?
...och kan man flytspackla ovanpå korkmatta-kvadrater? Rinner det inte ner i skarvarna och orsakar världens undergång?
Medlem
· västerbotten
· 64 inlägg
Om det buktar ner så mycket så går det ju mycket flytspackel och frågan är väl om golvspånet rör på sig så man kanske skulle haft rivit upp golvet och kolla vad som orsakar det svaga golvet. Lägga nytt golvspån är inte så dyrt.
Tycker det låter vanskligt att flytspackla för att åtgärda nersjunkna spånskivor, det låter snarare som om det kmomer att göra saken värre. Vad är det som hindrar spånskivora från att fortsätta sjunka efter att man flytspacklat på och därmed tynger ner statiskt på ett helt annat sätt än idag.
Ta bort och lägg nya skivor eller plankor är min röst också.
Ta bort och lägg nya skivor eller plankor är min röst också.
Klicka här för att svara