Hej!
Har precis bytt råspont, duk och läkt på vårt 40- tals hus. Började lägga på tegelpannorna men insåg snabbt att de som byggde huset köpt andrasortering eller lappat med olika årgångar av tegel. Jag har inget emot att taket ser lite äldre och inte helt perfekt ut, men finns det några nackdelar med att det inte ligger helt jämt och spikrakt. Bifogar lite bilder:
Har precis bytt råspont, duk och läkt på vårt 40- tals hus. Började lägga på tegelpannorna men insåg snabbt att de som byggde huset köpt andrasortering eller lappat med olika årgångar av tegel. Jag har inget emot att taket ser lite äldre och inte helt perfekt ut, men finns det några nackdelar med att det inte ligger helt jämt och spikrakt. Bifogar lite bilder:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tegeltak ”lägger” sig med åren. Varje panna tätar då bäst med sina 8 omkringliggande kompisar och med underlaget dvs läkt, undertak och takstolar. Inom vissa gränser naturligtvis! Med åren(~80år) minskar flexibiliteten naturligtvis, pannorna blir sköra. Nu har du, vad jag förstår, riktat taket och lagt ny läkt samt ev ändrat ordningen på pannorna. Har själv ingen erfarenhet av att lägga om tegeltak i samma ordning sas men kanske en metod som funkat. Jag gillar också skarpt gamla tegeltak och det kastas mängder med tak som har många år kvar, helt i onödan.
Pannor är inte flexibla någon gång efter bränning.
Jag undrar om det är läktat och lagt rätt. Det där ser inget vidare ut bitvis.
Jag undrar om det är läktat och lagt rätt. Det där ser inget vidare ut bitvis.
Klicka här för att svara