I vintras hade jag en takläcka vid murstocken i mitt torp och behövde alltså ganska akut fixa detta. Ett företag kom och tittade på taket både in- och utsidan och jag fick offert på att lägga om hela taket.

Min magkänsla, som jag ångar djupt att jag inte följde, sa att jag skulle ha tagit lerpannor istället för betongpannor. I första hand (då) för att det är ett torp från mitten av 1800-talet, man lägger helt enkelt inte fula betongpannor på ett så gammalt hus.

Vad jag fått reda på nu i efterhand är att betongpannor väger mer än lerpannor. Jag visste inte att det var allmänbildning och trodde väl mer eller mindre att valet av betongpannor endast var en ekonomisk fråga, det var det iallafall för mig då takomläggningen var akut. Jag litade dessutom på att ett företag som jobbar med takomläggning hade påtalat att min takkonstruktion är för klen för betongpannor.

Takomläggningen blev klar i början av mars i år och jag märker nu, 3 månader senare, att inte nog med att det är fult med betongpannor på ett torp så har taket börjat svikta lite. Jag vet inte hur allvarligt det är om jag låter mer tid passera, men även snö landar ju på taket om vintern.

Ska jag kontakta företaget som la taket för att säga vad som har hänt?
Reklamation eller något?
Eller finns det något annat att göra åt saken?
Jag vill byta ut mina betongpannor till lerpannor och funderar således på att göra det själv och med hjälp av vänner för kostnadens skull.

Redigerat:
Skiljer det verkligen så mycket? Vått tegel väger väl ungefär som betongpannor?

Med det sagt skulle jag inte välja betongpannor, men inte på grund av vikten.

(Varför skriver folk lertegel? Tegel är per definition gjort av lera.)

• Gilla
  • Haha
MDG och 5 till
  • Laddar…
LERtegel 31kg m2
BETONGtegel 36kg m2

Den skillnaden är försumbar skulle jag vilja säga.

• Gilla
TommyLarsson och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Skiljer det verkligen så mycket? Vått tegel väger väl ungefär som betongpannor?

Med det sagt skulle jag inte välja betongpannor, men inte på grund av vikten.

(Varför skriver folk lertegel? Tegel är per definition gjort av lera.)
Okej pekpinnen, jag får la ändra min text för din skull.

Att det talas om att vått tegel väger si eller så tar inte bort det faktum att mitt tak har börjat svikta.
Din ståndpunkt huruvida du inte skulle välja betongpannor gav mig inget relevant svar på min fråga.

• Gilla
Freppavw
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
LERtegel 31kg m2
BETONGtegel 36kg m2

Var fick du den infon ifrån?

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Deran hemsidor. Bender och Vittinge

Som sagt det är "allmänbildning" att betongpannor väger mer än lertegel, men det är en långlivad skröna.

Om taket sviktar så beror det på något annat.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som sagt det är "allmänbildning" att betongpannor väger mer än lertegel, men det är en långlivad skröna.

Om taket sviktar så beror det på något annat.
Okej, typiskt att det skulle börja svikta efter att jag bytt till en annan sorts pannor.

N
Sndrus Sndrus skrev:
Okej, typiskt att det skulle börja svikta efter att jag bytt till en annan sorts pannor.
Jag kan meddela att jag också är en av de som gått på "skrönan" att betongpannor väger betydligt mer än tegelpannor.
Skulle f.ö. aldrig välja betongpannor den dag det är dags för ett ev. byte.
Har 60 år gamla tegelpannor på mitt bostadshus. Hur tätt och fint som helst. Pä ett av uthusen enkupigt som säkert är bortåt hundra år och håller tätt. Byter ett par pannor per år.
Förstår din besvikelse över ditt nybytta tak.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Kan det vara så att något hände med taket under bytet av pannorna som gör att det sviktar nu? Har du varit upp på vinden och kollat hur det ser ut undertill?

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Man kaockså tänka sig att taket, om det är gammalt har haft lite "svank", men att man justerat det med läkten tidigare. Man kan "rikta upp", genom att lägga mellanlägg under läkten.

• Gilla
Sndrus och 1 till
  • Laddar…
Det lär väl kunna vara så att nåt från 1800-talet som varit belastat med X antal ton i 10-tals år fjädrar upp en smula när det försvinner beteer sig inte exakt lika när X antal ton återvänder.

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
LERtegel 31kg m2
BETONGtegel 36kg m2

Att tänka på är att gamla tegelpannor på ett torp, troligtvis handslagna, kan vara tunnare och väga mindre. Har sparat ett par av de pannor min farfars far har gjort på 1800-talet. Men utifrån vikt så får man utgå från vad de väger idag och takets konstruktion, så det kan behöva förstärkas även med nya tegelpannor, så 20% i extra vikt med betongpannor gör det inte bättre.

• Gilla
Dortmunder DAB och 10 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Kan det vara så att något hände med taket under bytet av pannorna som gör att det sviktar nu? Har du varit upp på vinden och kollat hur det ser ut undertill?
Ja, det är på vinden jag märkt att det sviktar lite, det syns inte utanpå, än..

Intet Intet skrev:
LERtegel 31kg m2
BETONGtegel 36kg m2

Din jämförelse gäller mellan nyproducerat av båda sorter.
Jag vill hävda att skillnaden mellan äldre tegelpannor och nyproducerade betongpannor är betydligt större, men jag kan tyvärr inte styrka det med något annat än min känsla.

• Gilla
Risarvaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.