1 442 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Ojämna golvreglar - löser det sig med flytspackel?
Hej!
Håller på att påbörja ett badrumsprojekt.
Golvreglarna är inte helt perfekt jämna, dvs höjden varierar någon eller kanske ett par millimeter mellan dem.
Reglarna är på cc300. Skall lägga spårad golvvämespånskiva 22mm (tvärs golvreglarna, förstås) och sedan flytspackla.
Antingen lägger jag en massa tid på att lägga småbitar (långa men tunna) på reglarna för att få allt helt jämnt och bra, eller så skruvar jag dit golvspånet så att det blir lite vågigt..
Min idé är att det inte gör så mycket om golvspånet inte är helt plant, eftersom vi ändå skall flytspackla. Så ojämnheterna borde ätas upp att flytspacklet.
Har jag rätt, eller är det viktigt att även golvspånet blir helt rakt?
Tack!
Håller på att påbörja ett badrumsprojekt.
Golvreglarna är inte helt perfekt jämna, dvs höjden varierar någon eller kanske ett par millimeter mellan dem.
Reglarna är på cc300. Skall lägga spårad golvvämespånskiva 22mm (tvärs golvreglarna, förstås) och sedan flytspackla.
Antingen lägger jag en massa tid på att lägga småbitar (långa men tunna) på reglarna för att få allt helt jämnt och bra, eller så skruvar jag dit golvspånet så att det blir lite vågigt..
Min idé är att det inte gör så mycket om golvspånet inte är helt plant, eftersom vi ändå skall flytspackla. Så ojämnheterna borde ätas upp att flytspacklet.
Har jag rätt, eller är det viktigt att även golvspånet blir helt rakt?
Tack!
Tack för bra svar, då ska jag först kolla att det inte är problem med skivorna (det tror jag inte, det är små avvikelser), men i så fall lägga "distanser" så att de verkligen går att skruvlimma och ändå skjuta ihop.
Tack igen!
Tack igen!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Glespanel på orimligt ojämna takstolar - katastrof
Byggmaterial & Byggteknik -
Gemensamt staket - ojämna tomthöjder
Trädgård allmänt -
Gipsa tak. Ojämna reglar. +-2mm
Jämna till gaveln på ojämna leca-block i källare
Ta bort golvreglar på betongmellanlag -> Flytspackla?
Golv