F Flundran skrev:
Hej
har just flyttat in i ett hus vars gräsmatta är extremt angripen av ogräs särskilt maskrosor. Stroller kombi finns väl inte me(?). Finns det något man kan använda som dödar ogräset men inte gräset?
Undrar
Flundran
Är man så rädd för lite ogräs så kanske hus inte är bästa boendeformen. Särskilt inte om man inte orkar rensa eller köra frekvent med gräsklipparen så att bara gräset tar sig. Blir så trött på allt snack om att bara spruta massa gift hela tiden.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Maskrosor plockar man upp med ogräsjärn när man ser dessa på våren, sedan är det lugnt resten av sommaren. Men har man hela gräsmattan full så blir det ett "hästejobb" första gången men därefter är det inte farligt mycket jobb.
O nej. Jag har tagit upp maskrosor 3 år i rad. Jag vinner slaget ett tag, men förlorar kriget .. i år är det gulare än aldrig förr .

• Ledsen
Mackan19
  • Laddar…
F
M m@nge skrev:
Du körde alltså den mildaste blandningen och blev av med maskrosorna? Har en sån där behållare med pump så man sprayar ut medlet.
Överdosera inte och punktspruta bara precis på ogräset. Det kommer att dö. Maskrosor är jävligt enkla att ha ihjäl, det finns andra som är segare men även då är det normal blandning och en eller två extra tillfällen istället.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
B Betongapa skrev:
Loreda quattro och dicotex är olika märken men samma verksamma ämne funkar mycket bra. Som allt annat effektivt så får det inte säljas i Sverige köps enklast från tyska ebay eller Amazon. Kan vara så att man bara kan beställa i 0,5l flaskor beroende på säljaren.
Hej.
Jag antar att medlet inte får användas i Sverige (i normalfallet). Varifrån man köper det spelar med andra ord mindre roll…

F
Cristar Cristar skrev:
Hej.
Jag antar att medlet inte får användas i Sverige (i normalfallet). Varifrån man köper det spelar med andra ord mindre roll…
Det beror väl på vem som använder det.

Kan nämna att har man äppelträd som växer på eller bredvid gräsmattan och man använder detta medel blir resultatet konstiga och oformliga äpplen. När man sen tänkte ett steg till lät vi bli att äta dessa under ett par år...

Vi använder numera manuell borttagning av ogräs och istället sköter gräsmattan med gödsel, vertikalskärning och vattning...

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag blev kontaktad av en medlem som undrade hur vi kan tillåta diskussioner om otillåtna bekämpningsmedel.
  1. Eftersom vi har yttrandefrihet och åsiktsfrihet är diskussion tillåten.
  2. Det diskuteras olagligheter i ett flertal trådar. I allt från el-installationer till grannrelationer.
  3. Ja det t.o.m. föreslås att begå olagliga handlingar. Mer eller mindre allvarligt skall kanske sägas.
  4. Själva diskussionen är många gånger det som gör att kunskapen om att något är olagligt eller olämpligt kommer fram. Diskussionen i sig kan därmed stoppa personer att göra div dumheter.
  5. I denna tråd har inga "otillåtna bekämpningsmedel" behandlats. Inte vad jag sett.
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Ja den här frågan kommer upp varje år och här är vår inställning i frågan som vi kom fram till genom att rådfråga och diskutera med Kemikalieinspektionen: Om att diskutera, importera och använda otillåtna bekämpningsmedel
Mycket bra info. Tack!

Rent generellt kan man säga att själva medlen är tillåtna. Men det finns regler som begränsar när, hur, var och av vem de får användas. Eftersom felaktig användning kan skada miljö och människor.

Inom EU råder fri rörlighet för tjänster och varor. Dvs om inget är explicit förbjudet att införa eller inneha i Sverige är det fritt fram att handla inom EU. Men reglerna som begränsar användningen gäller oavsett.

⚠️Saknar man kunskapen kan man anlita någon som har relevant utbildning och kunnande att göra jobbet. Det fungerar ganska precis lika dant som med elinstallationer, vissa saker får man göra andra måste man överlåta åt expertisen.

• Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
M m@nge skrev:
På morgonen är det ju så mycket dagg så det kanske inte ”biter” lika bra.
Dagg har liten betydelse för resultatet om inte bruksanvisningen säger något om saken.
M m@nge skrev:
Sen ska temperaturen vara mellan 15-25°, så mitt på dagen när solen skiner är nog att föredra.
Absolut. Men det måste vara helt vindstilla. Det är det viktiga.

F Flundran skrev:
Hej
har just flyttat in i ett hus vars gräsmatta är extremt angripen av ogräs särskilt maskrosor. Stroller kombi finns väl inte me(?). Finns det något man kan använda som dödar ogräset men inte gräset?
Undrar
Flundran
Robitgräsklippar brukar göra snudd på underverk!

A AndersMN skrev:
Robitgräsklippar brukar göra snudd på underverk!
Inte på maskrosor. De växer lika bra som innan men anpassar sin höjd så att de inte blir klippta lika lätt....
Enda sättet är att ta upp dem med roten eller använda bekämpningsmedel.

• Gilla
breakman
  • Laddar…
Pellegnillot71
M m@nge skrev:
Vad tänker du på då? Inget jag hört talats om. En privatperson kanske behandlar sin matta en gång per år, så hur skadligt det kan vara ska jag låta vara osagt.
Och det är ingen som reflekterar över att Stroller kombi är förbjudet i Sverige och produkten ni nu talar om inte finns att köpa i Sverige?

H heimlaga skrev:
Thujahäckar dräper sig själva i vårt klimat.
... och min sambo hejar på. :D

Vad är det för fel på maskrosor? Dom stör väl inte. Hade det varit tistlar hade jag kunnat förstå.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
F
K Kirre2 skrev:
Vad är det för fel på maskrosor? Dom stör väl inte. Hade det varit tistlar hade jag kunnat förstå.
Hade dom inte stört hade frågan inte lyfts från första början. Ganska uppenbart, eller hur?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
F
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Och det är ingen som reflekterar över att Stroller kombi är förbjudet i Sverige och produkten ni nu talar om inte finns att köpa i Sverige?
Den finns visst att köpa. Det är nog bara så att DU inte kan köpa den?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.