25 597 läst ·
102 svar
26k läst
102 svar
Ogräsmedel för gräsmatta?
Är man så rädd för lite ogräs så kanske hus inte är bästa boendeformen. Särskilt inte om man inte orkar rensa eller köra frekvent med gräsklipparen så att bara gräset tar sig. Blir så trött på allt snack om att bara spruta massa gift hela tiden.F Flundran skrev:
O nej. Jag har tagit upp maskrosor 3 år i rad. Jag vinner slaget ett tag, men förlorar kriget .. i år är det gulare än aldrig förr .R roli skrev:
Överdosera inte och punktspruta bara precis på ogräset. Det kommer att dö. Maskrosor är jävligt enkla att ha ihjäl, det finns andra som är segare men även då är det normal blandning och en eller två extra tillfällen istället.M m@nge skrev:
Hej.B Betongapa skrev:
Jag antar att medlet inte får användas i Sverige (i normalfallet). Varifrån man köper det spelar med andra ord mindre roll…
Kan nämna att har man äppelträd som växer på eller bredvid gräsmattan och man använder detta medel blir resultatet konstiga och oformliga äpplen. När man sen tänkte ett steg till lät vi bli att äta dessa under ett par år...
Vi använder numera manuell borttagning av ogräs och istället sköter gräsmattan med gödsel, vertikalskärning och vattning...
Vi använder numera manuell borttagning av ogräs och istället sköter gräsmattan med gödsel, vertikalskärning och vattning...
Marlen Eskilsson skrev:
- Eftersom vi har yttrandefrihet och åsiktsfrihet är diskussion tillåten.
- Det diskuteras olagligheter i ett flertal trådar. I allt från el-installationer till grannrelationer.
- Ja det t.o.m. föreslås att begå olagliga handlingar. Mer eller mindre allvarligt skall kanske sägas.
- Själva diskussionen är många gånger det som gör att kunskapen om att något är olagligt eller olämpligt kommer fram. Diskussionen i sig kan därmed stoppa personer att göra div dumheter.
- I denna tråd har inga "otillåtna bekämpningsmedel" behandlats. Inte vad jag sett.
Mycket bra info. Tack!Marlen Eskilsson skrev:
Rent generellt kan man säga att själva medlen är tillåtna. Men det finns regler som begränsar när, hur, var och av vem de får användas. Eftersom felaktig användning kan skada miljö och människor.
Inom EU råder fri rörlighet för tjänster och varor. Dvs om inget är explicit förbjudet att införa eller inneha i Sverige är det fritt fram att handla inom EU. Men reglerna som begränsar användningen gäller oavsett.
⚠️Saknar man kunskapen kan man anlita någon som har relevant utbildning och kunnande att göra jobbet. Det fungerar ganska precis lika dant som med elinstallationer, vissa saker får man göra andra måste man överlåta åt expertisen.
Dagg har liten betydelse för resultatet om inte bruksanvisningen säger något om saken.M m@nge skrev:
Absolut. Men det måste vara helt vindstilla. Det är det viktiga.M m@nge skrev:
Och det är ingen som reflekterar över att Stroller kombi är förbjudet i Sverige och produkten ni nu talar om inte finns att köpa i Sverige?M m@nge skrev: