25 597 läst ·
102 svar
26k läst
102 svar
Ogräsmedel för gräsmatta?
Jag tycker inte det är uppenbart. Det var därför jag frågade.F fsn skrev:
Känns som att det är lika viktigt att ha en maskrosfri gräsmatta som att ha snyggt staplad ved i vedboden, dvs inte alls, utan bara ett arv från det gamla bondesamhället.
Jaha? Var och hur drar du dessa slutsatser?K Kirre2 skrev:
Jag vidhåller nog ändå att det uppenbarligen inte är oviktigt för i sådana fall hade frågan aldrig ställts från början.
Tror snarare att det är du som lägger känslomässiga värderingar eller övertygelser i din frågeställning.
Jag anser att det finns ett preussiskt rent med en grön välklippt gräsmatta, som har en jämn yta. På samma sätt som att huset målas sällan spräckligt med olika färger.
Jag har faktiskt aldrig hört någon tidigare som gjort den jämförelsen. Men det är många som gillar snyggt staplad ved. Däremot har jag hört många som vill ha en maskrosfri gräsmatta.K Kirre2 skrev:
Det får nog anses vara det normala att man vill att det endast skall växa gräs på en gräsmatta.
Känner att det hör ihop med annat man bör göra för att ordentliga människor inte ska titta snett på en. Inget ogräs på tomten, snyggt staplad ved, inte sova till 11, ha en ren bil, mangla lakanen, laga mat istället för att köpa färdigt... Finns mycket som känns som det minst lika mycket är för andras skull man (en del) gör det. Men nu blir det här ot och mer en filosofisk fråga.O skrev:
Jag tror du har trovärdighetsproblem med den analysen? Det kanske är du som har mest problem?K Kirre2 skrev:Känner att det hör ihop med annat man bör göra för att ordentliga människor inte ska titta snett på en. Inget ogräs på tomten, snyggt staplad ved, inte sova till 11, ha en ren bil, mangla lakanen, laga mat istället för att köpa färdigt... Finns mycket som känns som det minst lika mycket är för andras skull man (en del) gör det. Men nu blir det här ot och mer en filosofisk fråga.
Kan bara hålla med. Visst är det bra på många sätt att ta hänsyn till vad andra tycker, ingen tvekan om den saken. Men ibland bör man (en del) kanske fråga sig om det är rätt balans mellan egna behov/önskemål och andras. Det finns nog de som går till överdrift åt båda hållen. Och därmed skulle vinna på att fundera på varför man gör något och vilka konsekvenserna blir för andra och en själv.K Kirre2 skrev:Känner att det hör ihop med annat man bör göra för att ordentliga människor inte ska titta snett på en. Inget ogräs på tomten, snyggt staplad ved, inte sova till 11, ha en ren bil, mangla lakanen, laga mat istället för att köpa färdigt... Finns mycket som känns som det minst lika mycket är för andras skull man (en del) gör det. Men nu blir det här ot och mer en filosofisk fråga.
...OT/filosofiska klubben sammanträder...😉
Just nu bor jag i lägenhet, så inte just nu. Men har du robot dom klipper tillräckligt ofta kommer du att vinna. Maskrosor orkar inte med att bli klippta varje dag, inte heller brunett, rölleka, sparvnäva, hönsarv, eller vad man nu har mest problem medF fsn skrev:
Min erfarenhet av robot och maskrosor är att det inte fungerar över huvud taget. Första året med robot tog den maskrosorna år två hade de små jävlarna anpassat sig och växte inte så roboten kunde klippa.A AndersMN skrev:
Mossa är den väldigt bra mot men ogräs nej inte speciellt mycket effekt enligt min erfarenhet i alla fall.