F fsn skrev:
Hade dom inte stört hade frågan inte lyfts från första början. Ganska uppenbart, eller hur?
Jag tycker inte det är uppenbart. Det var därför jag frågade.
Känns som att det är lika viktigt att ha en maskrosfri gräsmatta som att ha snyggt staplad ved i vedboden, dvs inte alls, utan bara ett arv från det gamla bondesamhället.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F
K Kirre2 skrev:
Jag tycker inte det är uppenbart. Det var därför jag frågade.
Känns som att det är lika viktigt att ha en maskrosfri gräsmatta som att ha snyggt staplad ved i vedboden, dvs inte alls, utan bara ett arv från det gamla bondesamhället.
Jaha? Var och hur drar du dessa slutsatser?

Jag vidhåller nog ändå att det uppenbarligen inte är oviktigt för i sådana fall hade frågan aldrig ställts från början.

Tror snarare att det är du som lägger känslomässiga värderingar eller övertygelser i din frågeställning.

• Gilla
trähandtag
  • Laddar…
Jag anser att det finns ett preussiskt rent med en grön välklippt gräsmatta, som har en jämn yta. På samma sätt som att huset målas sällan spräckligt med olika färger.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Vad är det för fel på maskrosor?
Det är inget fel alls på maskrosor Varför tror du det?
K Kirre2 skrev:
Dom stör väl inte.
När man inte vill ha dem är de ogräs. Då stör de.

K Kirre2 skrev:
Jag har faktiskt aldrig hört någon tidigare som gjort den jämförelsen. Men det är många som gillar snyggt staplad ved. Däremot har jag hört många som vill ha en maskrosfri gräsmatta.

Det får nog anses vara det normala att man vill att det endast skall växa gräs på en gräsmatta.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
O O skrev:
Jag har faktiskt aldrig hört någon tidigare som gjort den jämförelsen. Men det är många som gillar snyggt staplad ved. Däremot har jag hört många som vill ha en maskrosfri gräsmatta.

Det får nog anses vara det normala att man vill att det endast skall växa gräs på en gräsmatta.
Känner att det hör ihop med annat man bör göra för att ordentliga människor inte ska titta snett på en. Inget ogräs på tomten, snyggt staplad ved, inte sova till 11, ha en ren bil, mangla lakanen, laga mat istället för att köpa färdigt... Finns mycket som känns som det minst lika mycket är för andras skull man (en del) gör det. Men nu blir det här ot och mer en filosofisk fråga.

O O skrev:
Det är inget fel alls på maskrosor Varför tror du det?
Om man importerar gift från utlandet för att döda dem tror jag att man inte gillar dem.

F
K Kirre2 skrev:
Om man importerar gift från utlandet för att döda dem tror jag att man inte gillar dem.
Du har nog en poäng där…

F
K Kirre2 skrev:
Känner att det hör ihop med annat man bör göra för att ordentliga människor inte ska titta snett på en. Inget ogräs på tomten, snyggt staplad ved, inte sova till 11, ha en ren bil, mangla lakanen, laga mat istället för att köpa färdigt... Finns mycket som känns som det minst lika mycket är för andras skull man (en del) gör det. Men nu blir det här ot och mer en filosofisk fråga.
Jag tror du har trovärdighetsproblem med den analysen? Det kanske är du som har mest problem?

K Kirre2 skrev:
Kan bara hålla med. Visst är det bra på många sätt att ta hänsyn till vad andra tycker, ingen tvekan om den saken. Men ibland bör man (en del) kanske fråga sig om det är rätt balans mellan egna behov/önskemål och andras. Det finns nog de som går till överdrift åt båda hållen. Och därmed skulle vinna på att fundera på varför man gör något och vilka konsekvenserna blir för andra och en själv.
...OT/filosofiska klubben sammanträder...😉

• Gilla
Kirre2
  • Laddar…
R roli skrev:
Inte på maskrosor. De växer lika bra som innan men anpassar sin höjd så att de inte blir klippta lika lätt....
Enda sättet är att ta upp dem med roten eller använda bekämpningsmedel.
Nja, om de aldrig får blomma kommer de ju att försvinna så småningom

F
A AndersMN skrev:
Klipper inte själv med robot hör jag……

F fsn skrev:
Klipper inte själv med robot hör jag……
Just nu bor jag i lägenhet, så inte just nu. Men har du robot dom klipper tillräckligt ofta kommer du att vinna. Maskrosor orkar inte med att bli klippta varje dag, inte heller brunett, rölleka, sparvnäva, hönsarv, eller vad man nu har mest problem med

A AndersMN skrev:
Just nu bor jag i lägenhet, så inte just nu. Men har du robot dom klipper tillräckligt ofta kommer du att vinna. Maskrosor orkar inte med att bli klippta varje dag, inte heller brunett, rölleka, sparvnäva, hönsarv, eller vad man nu har mest problem med
Min erfarenhet av robot och maskrosor är att det inte fungerar över huvud taget. Första året med robot tog den maskrosorna år två hade de små jävlarna anpassat sig och växte inte så roboten kunde klippa.

Mossa är den väldigt bra mot men ogräs nej inte speciellt mycket effekt enligt min erfarenhet i alla fall.

A AndersMN skrev:
De skickar inte upp blomman så högt att klipparen får tag på den, dvs de blommar under klipphöjden. Det är detta som är anpassningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.