28 594 läst ·
102 svar
29k läst
102 svar
Ogräsmedel för gräsmatta?
Sedan jag använde Loredo Quattro så blev det en stor skillnad på min gräsmatta, speciellt på maskrosor. Effekten sitter fler än ett år dessutom då det såklart blir svårare för maskrosorna att sprida sina frön om de inte finns...
Medlem
· Västernorrland
· 12 006 inlägg
Annars om man pratar om gräsmattor rent generellt så tänker man oftast fel.........Det är egentligen gräset man ska göda och få att må bra. Då tränger man undan andra arter helt naturligt.
Nu när Stroller Kombi inte längre finns tillgängligt eller om det känns konstigt att använda importerade medel som är förbjudna i Sverige, så finns det ändå något som går att göra, om nu ogräset anses som ett problem.
1. är ogräset begränsat i utbredning, så går det att manuellt hålla undan ogräset, med kniv, ogräsjärn eller liknande.
2. är det lite större områden, kan man starta med att gräva bort ytskiktet och ersätta med ny jord och grässådd
3. stora ytor, så är det bara att fräsa upp skiten och kultivera jorden i omgångar så att det mesta av ogräset dött. Därefter sådd, vatten + gödsel.
Viktigt är att få gräset att etablera sig, genom vattning och lagom näringsnivå.
1. är ogräset begränsat i utbredning, så går det att manuellt hålla undan ogräset, med kniv, ogräsjärn eller liknande.
2. är det lite större områden, kan man starta med att gräva bort ytskiktet och ersätta med ny jord och grässådd
3. stora ytor, så är det bara att fräsa upp skiten och kultivera jorden i omgångar så att det mesta av ogräset dött. Därefter sådd, vatten + gödsel.
Viktigt är att få gräset att etablera sig, genom vattning och lagom näringsnivå.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/40338549/M m@nge skrev:
Min matta är nr 3 och jag provar först med lite medel. Ganska mkt billigare och betydligt enklare förhoppningsvis.trähandtag skrev:
Nu när Stroller Kombi inte längre finns tillgängligt eller om det känns konstigt att använda importerade medel som är förbjudna i Sverige, så finns det ändå något som går att göra, om nu ogräset anses som ett problem.
Administrator
· Skåne
· 8 631 inlägg
Jag blev kontaktad av en medlem som undrade hur vi kan tillåta diskussioner om otillåtna bekämpningsmedel. Ja den här frågan kommer upp varje år och här är vår inställning i frågan som vi kom fram till genom att rådfråga och diskutera med Kemikalieinspektionen: Om att diskutera, importera och använda otillåtna bekämpningsmedel
Redigerat:
Medlemmen bör varnas alternativt uteslutas, vem gillar censur? Ogräsmedel och hur man fulkopplar el bäst är anledningen till att detta forum finns.Marlen Eskilsson skrev:
Jag blev kontaktad av en medlem som undrade hur vi kan tillåta diskussioner om otillåtna bekämpningsmedel. Ja den här frågan uppkommer varje år och här är vår inställning till diskussionen som vi kom fram till genom att dryfta frågan med Kemikalieinspektionen: Om att diskutera, importera och använda otillåtna bekämpningsmedel
Att stänga ner diskussionen kommer bara leda till att folk experimenterar hej vilt i ren desperation.
Redan här i tråden så inser man att "ähh jag tar lite extra" och " hur farligt kan det vara"
Mycket bättre att det faktiskt finns tydlig information och tillåts att prata och fråga om det.
Folk generellt klarar inte att läsa svenska instruktioner så varför skulle de klara av att läsa tyska😅
Bara en så enkel sak som att folk inte förstår hur de olika preparaten fungerar men ändå använder dem...
Ättika dödar nästan på dagen...
Somliga andra otillåtna tar nån vecka.
Tyvärr är det då när till hands att spruta en eller 2 omgångar för att man tror de blir bättre....
Redan här i tråden så inser man att "ähh jag tar lite extra" och " hur farligt kan det vara"
Mycket bättre att det faktiskt finns tydlig information och tillåts att prata och fråga om det.
Folk generellt klarar inte att läsa svenska instruktioner så varför skulle de klara av att läsa tyska😅
Bara en så enkel sak som att folk inte förstår hur de olika preparaten fungerar men ändå använder dem...
Ättika dödar nästan på dagen...
Somliga andra otillåtna tar nån vecka.
Tyvärr är det då när till hands att spruta en eller 2 omgångar för att man tror de blir bättre....
Maskrosor plockar man upp med ogräsjärn när man ser dessa på våren, sedan är det lugnt resten av sommaren. Men har man hela gräsmattan full så blir det ett "hästejobb" första gången men därefter är det inte farligt mycket jobb.
Jojo, efter man ödsla några timmar med det tittar man över på grannens gräsmatta 😅R roli skrev:
Jo, jag vet. Min närmsta granne har också en matta med en massa gula blommor i men de sprider sig inte så farligt ändå. Men visst, det hade nog var några färre i vår mossmatta om även de hade jagat maskrosorna.
Är det inte så att maskrosor är 2 åriga så håller man efter dom ihärdigt på vår/försommar i 2 år så försvinner de så sakteliga beroende på omgivning ( min trädgård gränsar till en hage full av maskrosor 😓😓) priset man får
betala för att bo på landet.
betala för att bo på landet.
Nej, maskrosor är perenna.
Jag har också hagar med maskrosor vid mig. Roboten löser problemet med de flesta. Någon enstaka krypmaskros överlever, den tar man för hand.AndersKM skrev: