BirgitS
Menar du att man bara ska följa lagen när det är stor risk för att man åker fast?

• Gilla
Sankt Ibb och 2 till
  • Laddar…
optimum
Var och en blir salig på sin tro.

Den som köpt en flaska "olagligt" som blir samma som säljs här när den spätts ut bör nog inte vara så orolig för att polisen ska göra husrannsakan för sådant. Chansen är nog mindre än en på miljarden att det händer.

Jag har en flaska koncentrerad Roundup som inte längre får säljas här och motsvarar det som man kan köpa från Tyskland.
Nej jag känner mig inte speciellt kriminell för det.
Den kommer även i fortsättningsvis blandas enligt dosering på flaskan och användas.

Mer orolig för att äta mat som är så genmodifierad så den står emot glyfosat.

Lite OT
Men tillbaka till polisen. Tänk om de ändå hade resurser så de kom när man ringer efter dem. Vi hade bråk i området där jag bor för ca 1 månad sedan och vi var två som ringde 11414 för att få dem att komma. Ingen kom.
Du tror alltså att polisen kommer om jag säger jag har en halvflaska koncentrerad glyfosat i garaget?
Ska prova det nästa gång vi har oroligheter i området.

Not: Jag följer oftast lagen men händer att jag kör för fort ibland. Då oftast på stora vägar med lite trafik.

• Gilla
uuu
  • Laddar…
R
Försiggår nog lite allt möjligt i de svenska hemmen, nedladdningar, hembränning, odlingar, elavledning m.m men nu verkar det ju ha gått helt överstyr när folk förvarar en flaska bekämpningsmedel olagligt hemma:crysmile:;)

*obs! Ironi för er som har svårt att förstå det*;)

• Gilla
uuu och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du att man bara ska följa lagen när det är stor risk för att man åker fast?
Här håller jag med till 100% , gör det för miljön och inte för om man åker fast eller inte. Det har väl med ens egna värderingar att göra att inte sprida gift i onödan för att några är för lata att rensa i sin trädgård, inte om man åker fast eller inte!

Jag har till och med efter 30 år gått över till att inte måla båtbotten av samma anledning, varför sprida gift när man kan lösa det med lite eget arbete för vår egen lathet. Absolut båt är onödigt lyx, men man kan minska utsläppen och bra med lagar så att fler kanske förstår att det har en negativ påverkan på miljön, alla begriper inte detta.

• Gilla
Sankt Ibb och 1 till
  • Laddar…
Sälj båten och skaffa luftmadrass. Då kan jag ta ditt miljötänk på allvar.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
H Husgubbe skrev:
Här håller jag med till 100% , gör det för miljön och inte för om man åker fast eller inte. Det har väl med ens egna värderingar att göra att inte sprida gift i onödan för att några är för lata att rensa i sin trädgård, inte om man åker fast eller inte!

Jag har till och med efter 30 år gått över till att inte måla båtbotten av samma anledning, varför sprida gift när man kan lösa det med lite eget arbete för vår egen lathet. Absolut båt är onödigt lyx, men man kan minska utsläppen och bra med lagar så att fler kanske förstår att det har en negativ påverkan på miljön, alla begriper inte detta.
Om man tänker på miljön ska man väl inte rensa ogräs alls? Eller menar du att en välskött granntävlarträdgård skulle vara mera miljövänlig än naturtomt?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
optimum
Garageuppfart och gångar med så kallade klöverstenar.

Har någon gång försökt rensa ogräs med gammal skruvmejsel. = hopplöst, kommer tillbaka på en vecka.
Bränna med gasol, ja då hatar miljöpolisen mig. Gasol = koldioxid, påstås vara olämpligt.
Spruta med ättika, provat men håller inte så länge
Roundup, funkar och kommer inte tillbaka på samma år. = väldigt liten årlig förbrukning.

Båt nämnde någon. Ja det har jag haft. Med kopparbaserad färg givetvis. PÅ Västkusten funkar inget annat. Konstaterade att det växer ofantligt bra överallt runt båten. Men var ju inte så jättebra påstods det. Jag tog därför kontakt med Kemikalieinspektionen och vill få reda på vad som var skadligt med koppar. Borde ju inte vara livsfarligt för då skulle vi aldrig få använda kopparrör till dricksvatten.
Ja svaret var väldigt svävande. Det är ju kopparjoner som utfälls i från färgen och de gör att havstulpaner inte vill sätta sig där de finns. Bra. Men i vattnet bildas saltföreningar och sjunker så småningom till botten.
"Stora" risken som Kemi ansåg var att de kunde frigöras om man muddrar eller om man får kraftigt sänkt pH i vattnet.
Ja då är det nog en större katastrof för vattnet än lite stackars kopparfärg.

Men båten är såld så min "miljöbelastning" är väl halverad numera. Ersatt den med resor till Thailand för att jämna ut nivån.

Ber om ursäkt för OT men kan vara intressant som exempel att ibland är giftigt tveksamt giftigt.
OBS gamla båtfärger med tennföreningar och bly är riktig skit och bör absolut inte användas.

Maxwells demon TotalControl skrev:
Sälj båten och skaffa luftmadrass. Då kan jag ta ditt miljötänk på allvar.
Visste att jag inte skulle få reaktioner, och absolut förstår jag att har man båt så blir man inte så trovärdig och det köper jag. Men man kan minska sin påverkan är lite min poäng. tex att använda mindre gifter som inte är ett måste. Båt är min last tyvärr (inget jag är stolt över...) så jag bytte ner mig i storlek och till modernare båt/motor och undviker giftfärg som jag använde tidigare för det går att lösa utan. Man kan göra lite på olika håll, tex nöjesflyger jag inte mer, sköter min trädgård helt utan gifter och det går, klipper gräset på effektivaste sättet handjagare och robot men absolut så är båten en bov. Den påverkar lika mycket på 40 år som en Thailandresa.

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Om man tänker på miljön ska man väl inte rensa ogräs alls? Eller menar du att en välskött granntävlarträdgård skulle vara mera miljövänlig än naturtomt?
Klart en naturtomt är bäst, jag tänkte mest på att det går att ha en ok trädgård utan gift för det har jag. Lite att har man en trädgård som kräver gift som är förbjudet eller inte orkar rensa mekaniskt är det väl lika knasigt som att jag inte kan släppa mitt båtliv :-)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.