optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Men du vet väl om att glyfosat inte bryts ner av luft utan i jorden så det ligger ju kvar på plattorna tills det sköljs bort. Eller vad tror du händer med glyfosaten som du sprutar på plattorna?

Ingen har betvivlat att glyfosat tar död på ogräs men det finns många andra metoder som gör det också utan att riskera att förstöra något annat i miljön. Du brukar ju tänka på skydda miljön.
Om det regnar hamnar det på min gräsmatta och uppenbarligen är effekten borta för gräset ser oförändrat ut.

Jag bryr mig nog mer om miljön än genomsnittet.

kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Finns bättre ogräs medel i Tyskland att köpa, tror det heter något med glysofat, kan kolla när jag kommer åt fakturerna igen.

Ånga/hetvatten/bränna fungerar för stunden men det dödar inga rötter, vi använder detta på jobb, eftersom man inte får använda något annat i Malmö stad.
Hur köper man det som privatperson i Sverige utan att fysiskt åka till Tyskland? :)

Maxwells demon TotalControl skrev:
Finns riktig Roundup att beställa från Polen. Den som säljs här i butiker har för lite styrka.
Polska har 720 g / liter glyphosate. Inget överlever.
Vad beställer man detta?

BirgitS
optimum optimum skrev:
Jag bryr mig nog mer om miljön än genomsnittet.
Jag vet och det är därför som jag är så förvånad över att du använder gifter i trädgården när det finns giftfria alternativ.

• Gilla
Husgubbe
  • Laddar…
Mead Mead skrev:
Hur köper man det som privatperson i Sverige utan att fysiskt åka till Tyskland? :)
Varför skulle du inte kunna köpa det från Tyskland utan att åka dit?????
Allt går väl att köpa från Tyskland, både lagliga grejor och olagliga grejor.
Här beställde jag ifrån http://agrarking.de/
Från en sida här på byggahus.

Stålborste på skaft är klockrent att rengöra stenplattefogar med! Skippa gifterna, de behövs inte, ättika stinker och förpestar ditt luktsinne mer än ogräset förpestar dina ögon. Att rensa ogräs i trädgården är som att dammsuga inomhus, tråkgöra men man kommer aldrig ifrån det.:sweat:

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Varför skulle du inte kunna köpa det från Tyskland utan att åka dit?????
Allt går väl att köpa från Tyskland, både lagliga grejor och olagliga grejor.
Här beställde jag ifrån [länk]
Från en sida här på byggahus.
Det ÄR olagligt att köpa Roundup eller andra bekämpningsmedel från Tyskland eller nåt annat EU land. Bekämpningsmedel får enbart användas om dom är godkända av Kemikalieinspektionen och har en svensk etikett som beskriver godkända användningsområden. Så ge fan i det!

För att återgå till frågeställningen, så hade jag använt glyfosat till ogräset, det är det effektivaste och mest miljövänliga. Och nej, glyfosat påverkar inte insekter, det är en myt som sprids på Facebook.. nu när det är på plattor så hade jag rekommenderat att man helt enkelt tar en pensel och penslar på det på bladen. Du behöver inte pensla alla blad, det funkar ändå. Mängd- en droppe per planta räcker, och sen vänta, det tar ett par-tre veckor innan allt är dött..

• Gilla
Alriksson och 2 till
  • Laddar…
optimum
Välkommen till forumet.

Ja du satte verkligen nivån på första inlägget när du ber andra.... "Så ge fan i det!"

Vi gör som vi själva vill och någon "polis" på forumet överlåter vi vanligen till våra trevliga moderatorer.

• Gilla
uuu och 4 till
  • Laddar…
Ber om ursäkt om nån tog illa vid sig, men jag ser det som rätt allvarligt att uppmuntra till olagligheter..
När folk gör sånt, så betyder det i förlängningen att inget blir godkänt för dom som sköter sig.

Så ja, ge fan i det nu när det finns lagliga alternativ som funkar.

• Gilla
Husgubbe och 2 till
  • Laddar…
optimum
J JY82 skrev:
Ber om ursäkt om nån tog illa vid sig, men jag ser det som rätt allvarligt att uppmuntra till olagligheter..
När folk gör sånt, så betyder det i förlängningen att inget blir godkänt för dom som sköter sig.

Så ja, ge fan i det nu när det finns lagliga alternativ som funkar.
Spelar väl ingen roll om man köper glyfosat från Tyskland eller från butik i Sverige.
Speciellt inte om man använder det med samma koncentration som den Roundap som säljs här..

Vi har tidigare köpt koncentratet här i Sverige och blandat ut.
Dessutom kanonbra att döda stubbar med i koncentrerad form precis som ECO-plugg men man slipper sprida plast i naturen.

Tycker du bör vårda ditt språk för att behålla en trevlig ton här på forumet.
Vi är inte i behov av en storebror som gör sig viktig här.

Önskar god fortsättning på julen.

• Gilla
uuu och 2 till
  • Laddar…
Önskar även dig en god fortsättning och det är inte min mening att vara "storebror"

Dock i all välmening, så kan det vara bra att veta att det är olagligt att inneha eller används en dunk Roundup med tysk etikett, även om precis samma produkt finns i Sverige. Det kan bli rätt dryga böter om det upptäcks..
Det kan vara bra att veta..

S
J JY82 skrev:
Önskar även dig en god fortsättning och det är inte min mening att vara "storebror"

Dock i all välmening, så kan det vara bra att veta att det är olagligt att inneha eller används en dunk Roundup med tysk etikett, även om precis samma produkt finns i Sverige. Det kan bli rätt dryga böter om det upptäcks..
Vilken lag syftar du till? Det är mer än jag visste om...

J JY82 skrev:

Du pratar dynga. Du jobbar säkert på lantmännen. Glyfosat som glyfosat, det är knappast begränsat för privatpersoner. Bönderna har väl det ganska begränsat har jag för mig. Dom inhemska oligopolen måste ju få tjäna sina pengar.

• Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Nej, jobbar inte på Lanmännen, men jag jobbar med registrering och godkännande av bekämpningsmedel på EU nivå.
Glyfosat till privat bruk har ordentligt stränga krav redan jf. med till professionellt bruk och om Kemi får som dom vill så kommer det att bli förbjudet för privatpersoner. Frankrike har redan gjort det, och fler land följer efter.

Kemi.se/bekämpningsmedel är ett bra ställe att börja om ni vill veta mer om bekämpningsmedel och vad som krävs för godkännande. Anledningen till att det krävs svensk etikett är att kraven är stränga i Sverige och andra land kan ha godkänt användning som inte är ok i Sverige. Därför måste produkten ha en svensk etikett och registreringsnummer.

• Gilla
Maxitupla och 3 till
  • Laddar…
optimum
Det kommer aldrig hända att polisen kommer göra husrannsakan för att leta efter några småflaskor "olaglig" glyfosat hos privatpersoner.
Polisen har inte ens resurser att utreda allvarligare brott.

Välkommen till Sverige 2020.

• Gilla
uuu och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.