Efter att ha bytt en äldre ikea-ugn mot en ny märkte vi en skarp lukt av bränd plast och svavel komma från kylfläkten på ugnens ovansida (ugnen står i "skåp" av mdf-skivor, ikea). Lukten försvann inte trots att ugnen körts på 250 grader i över 5 timmar vid olika tillfällen. Lukten bekräftades även av tekniker, som tog av höljet och konstaterade att det var kylfläkten som luktade. Fläkten byttes ut, men lukten försvann ändå inte. Ugnen byttes då ut mot en av ett annat fabrikat, men nu vosar det sig att även den ger ifrån sig samma kemiska lukt. Detta trots att ugnen har körts i flera timmar på 250 grader, vid olika tillfällen.

Den ugn som tidigare fanns i köket var frän 2018 och gav inte ifrån sig någon lukt. Väggen bakom är betong, ingen isolering. Köksstommen är från 2018.

Är det någon som vet vad det kan vara som orsakar lukten och hur man åtgärdar det?
 
MultiMan
Antagligen ökad andel plast i vitvarorna. I miljöns namn används allt mer återvunnen plast som brukar lukta betydligt mer även i rumstemperatur och det förstärks i en varm miljö.
 
Sett över strömmatningen, jag tänker att kablar som går heta, eller dåligt dragna kopplingar i kontakten som ligger och "svetsar" kan osa. Risk för brand, så kolla upp det om det inte är gjort, under bytet kan ju något ha ändrats, rörts i kablarna. Det är iaf min första tanke och rätt oroande, jag hade kollat bums.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
S skarj skrev:
Sett över strömmatningen, jag tänker att kablar som går heta, eller dåligt dragna kopplingar i kontakten som ligger och "svetsar" kan osa. Risk för brand, så kolla upp det om det inte är gjort, under bytet kan ju något ha ändrats, rörts i kablarna. Det är iaf min första tanke och rätt oroande, jag hade kollat bums.
Det är stickkontakt (dragen från trefasuttqget), så inga ingrepp gjorda där i och med bytet. Uttaget sitter dessutom en liten bit ovanför där ugnen står.
 
Ja, ett långskott, men tänkte att det var bäst att kolla pga brandrisk.
Skulle trots allt kolla inne i vägguttaget om jag vore du, så det inte rört sig vid bytet, har själv varit med om just det, men till en micro, rökstrimmor när den kördes, samt lukt, men inte varje gång, tight kabel och dåligt skruvat inne i uttaget, hade troligen rört sig lite grann vid flytt av micron.
Men kommer inte lukten nära uttaget borde det vara lugnt. Eller om det går att känna om uttaget blir varmt när det luktar.

Verkar lukten avta något alls, eller intakt sedan dag 1 i intensitet? Fler borde ju klaga om det är dålig plast...
 
Deme Deme skrev:
Det är stickkontakt (dragen från trefasuttqget), så inga ingrepp gjorda där i och med bytet. Uttaget sitter dessutom en liten bit ovanför där ugnen står.
Eftersom ni bytt ugn och det inte gör någon skillnad är det endast uttaget och ledningen fram till det som är gemensamt i det två fallen med lukt och ny ugn. Felet ligger troligen i er elinstallation. Med troligen menar jag att jag inte ser någon alternativ förklaring.

Kolla om de nya ugnarna har högre effekt (W) än den gamla. Har de det drar de mer ström och ledningar och kontakter blir varmare. Vilket kab vara orsaken.

Håller med @skarj om att detta är väldigt oroande och bör undersökas mycket noga omgående.
 
Deme Deme skrev:
Det är stickkontakt (dragen från trefasuttqget),
  1. Jag skulle börja kolla om lukten kommer från uttaget.
  2. Om det är så skulle jag ta av kåpan på det och se hur det ser skadat och bränt ut.
  3. Beroende på hur det ser ut kontrollera att alla skruvar är ordentligt dragna eller byta ut hela uttaget.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.