det ser väll skapligt ut det där.
skulle det mot all förmodan vara så att huset inte alls drar så mycke energi, så kan man ju alltid instalera en volymförstorare. (jag vet att NIBE:n är lätt att justera så du får bra gång även med för hög effekt, har ingen aning om det är lika enkelt på IVT)

men om du ska ha en motsvarande nibe så är det ju 1130-10 eller 1115-8,5 som gäller, dessa har jämförbar effekt med den ivt 9 som du fått offert på.

det ända jag kan anmärka på på offerten är som vanligt borrdjupet.
om det är aktivt djup vi pratar om så är det ett mycket bra djup !
men är det total djup så vill man ju veta hur långt det är till grundvatten nivån & berget.
 
Hehe, ständigt detta borrdjup :)

175m är tyvärr inte aktivt borrdjup. Klämmer nog i med 180m när jag svarar på offerten.

Huset står i princip på berget och vi har mycket berg i dagen på tomten och installatören trodde att grundvattnet låg 10-15m ner.



En grej jag glömde fråga honom om var ifall det är inbyggd eller extern cirkulationspump. Skulle vilja veta om det går att cirkulera vattnet i slingan utan att köra uppvärmning. Så man kan ta lite överskott av värme på övervåningen och cirkulera i källargolvet.
 
Lilienberg skrev:
Hehe, ständigt detta borrdjup :)

175m är tyvärr inte aktivt borrdjup. Klämmer nog i med 180m när jag svarar på offerten.

Huset står i princip på berget och vi har mycket berg i dagen på tomten och installatören trodde att grundvattnet låg 10-15m ner.



En grej jag glömde fråga honom om var ifall det är inbyggd eller extern cirkulationspump. Skulle vilja veta om det går att cirkulera vattnet i slingan utan att köra uppvärmning. Så man kan ta lite överskott av värme på övervåningen och cirkulera i källargolvet.
jag tror dom flästa värmepumpar har inbygd sirk pump för VB & KB. Jag tror att det inte ska vara några problam att låta sirkpumpen gå hela sommaren, trpts att kompressorn alldrig startar
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.