Jag kan nibe bättre än IVT, men då är det mäst 15 modellerna, men 30 modellen är ganska lik.
Jag tror ialla fall att Nibe oferten har för klan pump & defenetivt för kort borrhål, för en utbyggnad !
hur varmt har du i garaget & hur varmt kommer du ha i framtiden? garaget kan dra mycke energi!

Den bästa uppgiften som finns är att innan LVP installerades så gick det 3 m3 olja per år. Elpatron saknades så därför värmeds även varmvattnet under sommartid med olja. Gissar man på en verkningsgrad på 70% blir det väl 21000kw . Men vi skall värma upp ytterligare två rum i huset som det är nu - och även klara tillbyggnad.

Men ändå tycker jag inte 30000kw är i överkant.

Det är stora sektionsradiatorer som den ena installatören lovordade - har dock ingen direkt erfarenhet av hur hög framledningstemperaturer jag behöver. Nu är det LVPn som står för mestadelen av värmen.

Kan inte alla som är experter på borrdjup berätta hur djup borra man skall ha för olika pumpar med olika Kw. Tycker jag läser i var och varannan tråd att man skall "borra djupare!" eller "det där låter lite lite, gå ut till borrarna och stick några extra tusingar i handen på dom".

Alla verkar ha en åsikt om borrdjup - men var får ni er information ifrån?

Lilienberg skrev:
Kan inte alla som är experter på borrdjup berätta hur djup borra man skall ha för olika pumpar med olika Kw. Tycker jag läser i var och varannan tråd att man skall "borra djupare!" eller "det där låter lite lite, gå ut till borrarna och stick några extra tusingar i handen på dom".

Alla verkar ha en åsikt om borrdjup - men var får ni er information ifrån?

djupet på borran är beroende på vilken bergart du har, olika berg har olika bra egenskaper.

hur är det med ditt "lilla" garage, har du räknat med att ha värme där? där kan det gå årt energi !!!

Jag bor i Sörmland & har ett hus som gisningsvis drar 25 000 kWh/år i värme o varmvatten + 6000 kWh i hushålls el.

Jag har en Nibe 1215-8,5 (motsvarar en 1230-10) till denna har jag ett borrhål på 170m aktivtdjup (180m totalt)
huset jag värmer är byggt 69 & har tilläggsisolerats bo delan är på 200m2 & värms till 21,5 grader (ofta räknar dom med 20 grader på offerterna = fel!) garaget är på 35m2 & värms till 15 grader.
detta system klarar allt mitt värmebehov = ingen elpatron på vintern.
man jag har själv byggt radiatorsystemet & då sett till att detta klarar den extra effekten + att radiatorsystemet är dimensionerat så jag får sjukt bra COP på pumpen (värme + varmvatten är idag 5500kWh/år + hushålls el 6000kWh)

dina värden är det inklusive eller exklusive hushålls el?

Lillgaraget har idag en 150*70cm sektionsradiator - men jag har dragit ner termostaten så att det bara cirkulerar lite varmvatten tillräkligt för att det inte skall frysa. Garaget ligger i huset och har endast två ytterväggar. Långsidan är tilläggsisolerad och den andra består ju mest av en väldigt otät garagedörr.

Kan tänka mig att täta porten och värma upp det lite mer när bergvärmen blir installerad.

Intressant att det har med bergets sammansättning att göra. Folk måste ha väldigt god detaljkännedom om andra personers tomter för att alltid ha trort på fötterna med sitt "Borra djupare!"

exklusive hushållsel

Lilienberg skrev:
Intressant att det har med bergets sammansättning att göra. Folk måste ha väldigt god detaljkännedom om andra personers tomter för att alltid ha trort på fötterna med sitt "Borra djupare!"
Det svenska urberget har regionsvis ungefär samma värmeledning överallt, så det blir inte så mycket gissa av. Vid dimensioneringen av borran så ska det till både en energi och en effektbetrakelse. Annonserar jag en uppfattning om borrdjup så grundar jag den på vad man brukar borra i förhållande till pumpens effektuttag.

Det är viktigt att förstå (självklart kanske?!) att iprincip alla som offererar borrhål snålar med djupet för att pressa priset - många väljer med pris som bas och då går det inte att borra med bra marginal. Jag har själv en 7kw pump + låg framledningstemp och 160meter borrat med 145meter aktivt. Det funkar bra men det beställde jag borra idag skulle jag se till att få 25meter till (för att hitta nån grad eller två till på inkommande köldbärare).

Ja det är ju troligtvis korrekt antaget att varje offert inte har några marginaler till köparens fördel. Speciellt som det ofta är priset som avgör i en upphandling.
Ett undantag är den leverantören som min far tog som sa "Vi borrar alltid lite extra djup, inte för att det behövs men för att kunderna ofta vill ha det så."
Jag har dock valt ut leverantörer som verkar borra djupare än andra - men jag har verkligen inte kunskap nog att bedömma vad som är tillräkligt djup.

Ni får inte missförstå mig; det finns säkert många som kan en hel del om energibrunnar, pumpdimensionering etc - men ibland får man känslan av att det går 12 förstå-sig-påare på varje sakkunnig. Man bör alltid vara källkritisk, i synnerhet på nätforum.

Så om det nu går att motivera borrdjup efter pumpens effekt - på grund av att det finns uppgifter om hur djupt man brukar borra och att bergrunden förmodligen inte spelar så stor roll; Kan ni inte hjälpa mig att hitta den informationen?

Där slog du nog huvudet på spiken :D
När man borrar vet man aldrig hur mycket effekt du kommer få, enda schansen att vara någurlunda säker är ju att ta i rejält med borrningen.Det handlar ju om en normal månadslön extra för att få en borra som man överdimensionerat lite, tycker jag det kan vara värt.
Om dina leverantörer trilskas och säger att 140 respektive 150 meter räcker, be dem skriftligt garantera hur mycket hålet kommer att ge, då ska du se att de inte vill skriva på ngt sådant.

Lilienberg skrev:
J
Så om det nu går att motivera borrdjup efter pumpens effekt - på grund av att det finns uppgifter om hur djupt man brukar borra och att bergrunden förmodligen inte spelar så stor roll; Kan ni inte hjälpa mig att hitta den informationen?
Jag tror det enklaste är att du letar tag i de dimensioneringsprogram som leverantörerna använder (borde använda). Där kan du mata in lamdbdavärde för berget, effekt och energiuttag och sedan få ut ett lämpligt borrdjup. Senast detta dimensioneringsprogram reviderades (utvecklas i samråd med någon högskola vill jag minnas) har jag för mig att det rekommenderade bra mycket djupare hål än tidigare (givet samma inparametrar).

Egentligen vet jag inte vad det är för information du efterfrågar egentligen? Om någon säger till mig att 100meter hål funkar till en 8kw pump så säger min magkänsla att det är fel - är det en sådan tabell du vill ha? Leverantörer och tillverkare räknar med program ut vad det skall vara, givet lamdba värdet är det ju inte direkt raketforskning vi pratar om (även om beräkningsmodellerna uppenbarligen utvecklas) så någon "officiell" information av den typen får du inte tag i.

Samtidigt är det ingen ide att räkna på millimetern på borrhålen. Hur mycket flödar vattnet i ditt hål? Hur långt har du till grundvattnet? Extremt avgörande parametrar och det är just denna osäkerhet som gör att det är vettigt att borra lite extra. Värdera den relativt lilla extra investeringen mot att iprincip eliminera osäkerheten i hålets prestanda.

Lilienberg skrev:
Kan ni inte hjälpa mig att hitta den informationen?
Jag glömde svara på din fråga:

Prata med alla du känner som har bergvärme, titta på borrdjup kontra köldbärar temp efter tvåveckor kyla i januari.

Läs alla inlägg på forumen på www.geotec.se, www.varmepumpsforum.com samt alla inlägg här på just detta ämne.

Dra därefter dina egna slutsatser.

Om den informationen inte är tillräckligt akademisk eller att källorna inte är tillräckligt tillförlitliga, då återstår att lita på vad man försöker sälja till dig. Glöm inte att Geotec är borrgubbarnas klubb, så där får du nog dra bort 10meter på alla angivna borrdjup för att hitta sanningen.... ;)

Tackar och bockar!

Verkar finnas mycket matnyttig information på geotec.

I frågan IVT vs Nibe blir det nog IVT. Ska ringa och se vad leverantören säger om ökag borrdjup.

du tänkar altså öka ditt energi behov, dels ikenom att öka tempen i garaget & dels igenom en utbyggnad.
hur är det med innomhus tempen idag? har du 21 grader i ala rumm?
komer du även här att öka tempen i nått rum?

Det är viktigt att täkna på alla dessa parametrar, annars får du en för klen anläggning.

en annan sak när det gäller borrdjupet, vet att det är på gång nya typer av margvärmepumpar som han reglera effekten & med den tekningen är det enklöare att dimensionera så pumpen tar hela husets energi behov. Om du i framtiden byter till en sån pump så är det ju bra om din borra räcker, så snåla inte med borrdjupet, det kostar ju bara 250 -300 :- /m

du har ju redan idag ett hus som kräver mer efekt än mitt, men oferten från nibe är ju på en betydligt klenare pump (om det nu blir en för stor pump du väljer, så kan man seriekoppla en volymförstorare, för att hålla ner framledningstempen, förslagsvis en gammal vvb på 200 liter)

när du sen har fått i gång din anläggning så kör den inte på default inställning. här ska du noga trimma in den mot ditt hus, en sak du får göra själv ! Viktigt är att inte ha termostater på radiatorerna, utan att justera flödet med fast strypning (men det tar vi sen när du är igång)

be nibe räkna på en pump modell större 1130-10 & sen 170m aktivt bordjup (vet du hur långt du ahr till grundvattnet? & hur långt det äe till berg?)

Nu har jag diskuterat saken med leverantören och kommit fram till slutsiffrorna.

175m hål
9kw IVT
300 liter VVB

143000kr efter rabatter (dock innan ev statligt bidrag)

Rimligt?

Tror en del av de tidigare höga förbrukningen av olja har legat i att pannan stått för varmvatten även under sommaren + små förluster i pannrummet (läs : mycket värme ut genom skorstenen).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.