Byggahus.se

Offerter varierade stort i både pris och tydlighet

  1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 3 257 inlägg

    Redaktionen

    På konsumentens sida
  2. F
    Byggveteran · Höllviken/Malmö, Skåne · 4 173 inlägg

    falkn

    Byggveteran
    Detta är väl knappast någon nyhet. Folk tar ju betalt för vad de anser rimligt för dem vid tillfället. Har man väldigt mycket att göra vill man kanske ha mer betalt för att klämma in ett mindre jobb. Det är ju också så att olika firmor är olika duktiga och därmed kan också pris skilja. Det är ju därför konsumenten bör ta in flera anbud.
     
  3. G
    Anonym

    gäst

    Anonym
    I vanlig ordning slår man stort på trumman och skriker ut budskapet, men man aktar sig noga för att precisera vad dom olika offerterna hade för innehåll. Hur stora var skillnaderna i vad som angavs i offerten för dom kan omöjligt vara på pricken lika. Så i vanlig ordning inget värde för det begriper var ock en att offerter slutar på olika pris, och varför skall man annars ta in flera offerter om alla var lika.Kontentan av undersökningen är att den är fullständigt meningslös enda fördelen är att någon inte har behövt sitta arbetslös under den tid som hen lade ner på "undersökningen"
     
  4. Marlen Eskilsson
    Administrator · Skåne · 7 263 inlägg
    Budskapet är dels hur en bra offert bör vara utformad och dels att man måste ta in flera offerter. Tål att upprepas dagligen skulle jag vilja säga.
     
  5. bonnier
    Vaccinerad · Östergötland · 2 190 inlägg

    bonnierPremiumikon: Hand

    Vaccinerad
    Håller med Marlen, några av de vanligaste frågorna/kommentarer på frågor i forumet är om man tog in offerter, hur många tog man in, jämförde man offerterna, kollade man referenser etc...och svaren brukar oftast vara njaaa...näää.
     
  6. O
    Medlem · Stockholm,Skåne · 3 808 inlägg

    oceanis

    Medlem
    BH har ju bara saxat en av Konsument Göteborg utskickad pressrelease, så inget ont om BH i detta fallet.
    Men om jag vore skattebetalare i Göteborg skulle jag nog tycka att mina skattepengar skulle användas till något mer vettigt än att låta två konsumentvägledare, varav minst en av dom är utbildad jurist, lägga ner pengar på att komma fram till följande:

    Detta bör finnas med i en offert:
    Tydliga kontaktuppgifter.
    Uppgift om att näringsidkaren har F-skatt.
    Information om ROT-avdrag.
    Tydlig arbetsbeskrivning. Vad ingår?
    Tydlig materialbeskrivning. Vad ingår?
    När arbetet ska utföras eller vara klart.


    Det är ju så självklart och det behövs ingen utredning av jurister för att man skall komma fram till detta.

    Artikeln saknade ju all information som kunde göra den intressant för vilken normal konsument som helst.

    Vi fick inte veta hur fördelningen av priserna ser ut, Var det en på 20 tusen och åtta på 60 tusen eller hur såg det ut?
    Vad ingick i offerterna och hur såg förfrågningsunderlaget ut?

    Det är nog vad man minst skulle förvänta sig att få reda på av artikeln och inte bara en rekommendation om vilket arbete och material som ingår och var man kan ringa hantverkaren, för det borde vara självklart för de flesta.
     
    Redigerat 4 feb 2015 10:40
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.