32 804 läst ·
60 svar
33k läst
60 svar
Offert renovering badrum, löpande räkning OCH fast summa?
Eller om inköparen ska lägga på marginal på varorna och dessutom ha 600 i timmen för tiden det tog.P Puhnallen skrev:Inte om jag handlar mat.
Men om jag skulle köpa tjänsten, att handla mat, skulle jag garanterat resonera så. Det skulle vara ok att betala 12% extra för Felix ketchup inköpt på Citi Gross eller Willys där ett kilo kosta 23-25 kr. Och en 400 g burk med apelsinmarmelad för 20-22 kr.
Jag skulle bli skitförbannad om hen kom hem med 280 g ketchup för 69 kr och 290 g apelsinmarmelad för 65 kr från delikatessbutiken.
Ännu värre skulle det vara om hen fått ett specialkvitto där det står ketchup 169 kr och marmelad 165 kr och sedan får tillbaka 200 kr av butiken i slutet av året i "mängdrabatt". Så som det går till i vissa hantverksbrancher.
DETTA svar, om något, skall tas med en nypa salt. 150 000 är ett bra mycket verkligare riktpris. Sen kan man så klart snåla lite på inredning men alla hantverkare ska fortfarande ha betalt.S Styrman_jansson skrev:Nja. Jag skulle be TS ta ovanstående inlägg med lite salt. Finns massor bra märkeskommoder för mindre än 10k och genom att välja våtrumstapet så sjunker priset rejält.
Vi renoverade ett badrum om 5m2 med dusch på delad entreprenad där vi köpte blandare, duschväggar, kommoder, handdukstork med både elpatron/vattenburen värme och belysning själva men entreprenörer fick montera. Allt var kvalitétsgrejor typ FM Mattson blandare, Macro duschväggar, Markslöjd belysning m.m.
Rivning av befintliga väggar utförde vi själva men uppbyggnad igen med plyfa + våtrusmgips gjorde snickare. Byte av golvbrunn samt lagning av golv (liten fuktskada) gjorde också snickare. I övrigt röris, elektriker samt mattläggare som gjorde resten. Jag fick stå för lite samordning förstås, men inget direkt betungande.
Totalt landade vi på ca. 65tsek.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Hantverkarna fick betalt på löpande räkning för den tid de lade ner och totalt tror jag det landade på;ESBE skrev:
- 14 000kr för matläggare inkl. material.
- 11 000kr för Röris.
- 4 500kr för El.
- Snickare ca. 7500kr.
Så typ 37 lök till hantverkarna vilket motsvarar sådär 50-60 arbetstimmar. Tycker jag är helt rimligt för 5m2 där vi rev och skötte byggskräpet själva.
Läst igenom dina inlägg. Ser inga jättekonstigheter i snickarens offert. Men nu verkar du bestämt dig för att leta vidare. Klokt enligt mig. Försök hitta en firma som är totalentreprenör. Mycket säkrare och bättre för dig under bygget samt efter om något skulle bli fel.J Johanna9105 skrev:
Lycka till med letandet och återkom med frågor när du fått ny offert?
Tack! Ja det känns mycket tryggare med totalentreprenör, har inte riktigt kunskapen eller tiden att lusläsa avtal från alla aktörer. Sen har inte ens rörmokaren varit hos oss eller hört av sig så jag har ingen koll på vad de kan ta betalt.Krille-72 skrev:
Läst igenom dina inlägg. Ser inga jättekonstigheter i snickarens offert. Men nu verkar du bestämt dig för att leta vidare. Klokt enligt mig. Försök hitta en firma som är totalentreprenör. Mycket säkrare och bättre för dig under bygget samt efter om något skulle bli fel.
Lycka till med letandet och återkom med frågor när du fått ny offert?
Nej de är inte momsfiffel! Momsfiffel är det om han låter bli att redovisa momsen. När hantverkaren i detta fall får en faktura från sin grossist så kan han fakturera den vidare med precis hur mycket påslag han vill utan att de är momsfiffel, de går ju liksom inte att lägga dubbel moms på en faktura rent redovisningsmässigt men de går så klart att göra de i praktiken och de blir ju då mycket mer än 12% i påslag totalt. Väldigt omoraliskt men inte olagligt!O olofh skrev:Instämmer helt i detta. Denna post kommer föranleda en ny tråd när TS fått fakturan och med rätta tycker det är helt horribelt. Säkerställ i så fall att du i förväg för veta materialpriser på iaf enskilda exempel.
i värsta fall kommer din hantverkare handla på Ahlsell med fantasi-listpriser där din hantverkare säger sig ha X% rabatt men det är fortfarande dubbla priset mot om du hade köpt det själv på hornbach. Hantverkaren kommer försvara sig med något mummel om tillgänglighet och garantier. Nej. Detta riskerar att svida för dig.
observera också att så som det är formulerat kommer han lägga på momsen utifrån sitt pris+12%. Det är ju fan momsfiffel
Du måste ha fått de hela om bakfoten. Jag har ett mark och anläggningsföretag och handlar på ahlsell för 2-300.000kr varje månad och de finns i stor sett ingen butik jag kunde köpt sakerna billigare i! Ja vissa saker är dyrare där men man får inte jämföra äpplen och päron. Listpriserna är skyhöga och dom har ett sjukt rabattsystem men de pris man faktiskt betalar är i 99 fall av 100 väldigt bra. Snälla snälla snälla, skriv inte saker här som att de vore en sanning om du inte har en susning om de.....O olofh skrev:
Nej. Jag tror faktiskt inte jag har fått Ahlsells prissättning om bakfoten. Eller du menar att alla sjuka exempel i trådarna på VVS och el delen av forumet ang priser från Ahlsell är hittepå eller?M Mossudd skrev:Du måste ha fått de hela om bakfoten. Jag har ett mark och anläggningsföretag och handlar på ahlsell för 2-300.000kr varje månad och de finns i stor sett ingen butik jag kunde köpt sakerna billigare i! Ja vissa saker är dyrare där men man får inte jämföra äpplen och päron. Listpriserna är skyhöga och dom har ett sjukt rabattsystem men de pris man faktiskt betalar är i 99 fall av 100 väldigt bra. Snälla snälla snälla, skriv inte saker här som att de vore en sanning om du inte har en susning om de.....
det är ju superbra att du har fått en bra rabatt som kommer dig till gagn.grattis. Kommer de dina kunder till gagn också?
Skulle sagt ”Tack för visat intresse men nej tack”
Den offerten är så undermåligt utförd att det inte kan bli bättre jobb utfört. Konstruktionsplyfa bakom gips verkar inte kännas till, för att nämna nåt….
Den offerten är så undermåligt utförd att det inte kan bli bättre jobb utfört. Konstruktionsplyfa bakom gips verkar inte kännas till, för att nämna nåt….
J Johanna9105 skrev:
O olofh skrev:
J Johanna9105 skrev:Har ett badrum som ska renoveras med ny golvbrunn och demontering av kakel och uppsättning av våtrumstapet. Har haft ett företag här som inte är totalentreprenad utan en golvfirma som har kontakt med snickare, rörmokare och elektriker. Snickaren ska således förbereda jobbet för de övriga. Igår var snickaren här och lämnade offerten nedan. Har noll erfarenhet kring sånt här men känns som att fakturan kan segla iväg rätt fort då det är både en fast summa plus löpande räkning. Vad jag kan utläsa är 19800 kr det fasta priset och sen tillkommer timpenning plus materialkostnader. De där 19800, är det bara för att han ska dyka upp eller? Sen tillkommer ju rörmokarens och golvläggarens offerter……
Varför är det så viktigt för vissa här att raljera och spela duktiga istället för att hjälpa till på riktigt med det som frågas efter. Massor med spekulationer osv. Jag tycker att du ska begära rekommendationer googla också entreprenören på nätet. Är han oseriös brukar det dyka upp en hel del åsikter där. Tyvärr så är det betydligt mindre info om hantverkare med nöjda kunder. " nöjd tiger still".J Johanna9105 skrev:Har ett badrum som ska renoveras med ny golvbrunn och demontering av kakel och uppsättning av våtrumstapet. Har haft ett företag här som inte är totalentreprenad utan en golvfirma som har kontakt med snickare, rörmokare och elektriker. Snickaren ska således förbereda jobbet för de övriga. Igår var snickaren här och lämnade offerten nedan. Har noll erfarenhet kring sånt här men känns som att fakturan kan segla iväg rätt fort då det är både en fast summa plus löpande räkning. Vad jag kan utläsa är 19800 kr det fasta priset och sen tillkommer timpenning plus materialkostnader. De där 19800, är det bara för att han ska dyka upp eller? Sen tillkommer ju rörmokarens och golvläggarens offerter……
Det verkar ju rimligt.E efred skrev:Snickaren påslag innefattar normalt att de tar över hela garantiansvaret. Du kan hitta snickare som går med på att du köper in och skruvar ihop allt, men då kommer de att friskriva sig från precis allt ansvar gällande fel som inträffar kring den prylen.
Betala 12% så tar snickaren ansvaret om nåt är fel och du behöver inte bry dig om det var handhavandefel vid monteringen eller fabriksfel.
Betyder det att snickaren tar på sig risken om ROT inte går igenom och står för den kostnaden? Det finns ju inget pris om ROT inte gäller och ingen gardering i offerten för dettaM MartinP666 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Jag tror att det Mossul menar är att Ahlsells har helt OK priser, det man verkligen betalar. Och många hantverkare redovisar faktiska inköpspriser. Då är det inget problem med Ahlsells. Problemet är de hantverkare som tillämpar Ahlsells prislista mot sina slutkunder, och dessutom lägger påslag på den. Trots att deras verkliga inköpspris ligger 80-95% lägre.O olofh skrev:Nej. Jag tror faktiskt inte jag har fått Ahlsells prissättning om bakfoten. Eller du menar att alla sjuka exempel i trådarna på VVS och el delen av forumet ang priser från Ahlsell är hittepå eller?
det är ju superbra att du har fått en bra rabatt som kommer dig till gagn.grattis. Kommer de dina kunder till gagn också?