32 804 läst ·
60 svar
33k läst
60 svar
Offert renovering badrum, löpande räkning OCH fast summa?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Den här offerten var ju från snickaren, så där skulle jag itne vara så orolig för att hen köper varor på Ahlsell till listpris. Där är väl risken mer generellt att det är svårt att sätta ett pris på vissa varor för nästa vecka kostar de helt plötsligt 20% mer.
Min rekommendation är att du ber att få prata med några referenser. Då har du möjlighet att förhöra dig om hantverkarens tidigare utförda arbeten. Jag brukar alltid gå på referenser. En annan huvudregel är att den som är billigast och tillgänglig är inte alltid kanske är den bästa, då kan det vara värt att vänta, det brukar betala sig i längden. Ingen regel utan undantag förstås...
Åtminstone bör du jmf hans offert med andra offerter. Att ha bråttom är inte alltid så bra.
Lycka till!
Åtminstone bör du jmf hans offert med andra offerter. Att ha bråttom är inte alltid så bra.
Lycka till!
vilken hantverkare lämnar någon missnöjd kund som referens? eller ens en kund som eventuellt har några negativa synpunkter?Move skrev:
Min rekommendation är att du ber att få prata med några referenser. Då har du möjlighet att förhöra dig om hantverkarens tidigare utförda arbeten. Jag brukar alltid gå på referenser. En annan huvudregel är att den som är billigast och tillgänglig är inte alltid kanske är den bästa, då kan det vara värt att vänta, det brukar betala sig i längden. Ingen regel utan undantag förstås...
Lycka till!![]()
Det är ju imponerande att ”snickare” nu kan ta 615kr/timmen utan att någon lyfter ögonbrynen. Som mest har väl en snickare 3årig gymnasial utbildning, om de inte är självlärda.
Medianlönen i Sverige är 32400kr så man behöver jobba ca 4,5timme för att betala 1 hantverkstimme… rimligt?
Medianlönen i Sverige är 32400kr så man behöver jobba ca 4,5timme för att betala 1 hantverkstimme… rimligt?
Man måste absolut inte betala för "märkeskommod". IKEA:s grejer funkar utmärkt.S saltet skrev:Totalkostnaden för renovering av badrum ej lyxigt ska man räkna med ca 150.000 kr inkl allt.
Bara en normal märkeskommod brukar kosta 20-25.000. Spegelskåp med inbyggd belysning 10-15.000..Handukstork 10.000 samt duschvägg INR 10-15.000.
Att väggarna är sneda får du räkna med.
Ta en firma som gör allt med UL. Chansa inte och tro att det blir billigare genom att delupphandla.Gjort ett antal badrum.
Snickaren påslag innefattar normalt att de tar över hela garantiansvaret. Du kan hitta snickare som går med på att du köper in och skruvar ihop allt, men då kommer de att friskriva sig från precis allt ansvar gällande fel som inträffar kring den prylen.C cbrolin skrev:
Betala 12% så tar snickaren ansvaret om nåt är fel och du behöver inte bry dig om det var handhavandefel vid monteringen eller fabriksfel.
Vilka grejer köper en snickare på Ahlsell?O olofh skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Inköp innebär oftast att någon:C cbrolin skrev:
Väljer vad som skall köpas, var skall det köpas.
Beställa,
Koppla beställningen till rätt projekt.
(Ibland) ta emot leverans när det inte är direkt till byggplatsen.
(Ibland, transport till byggplatsen)
Hantera fakturan, betala, koppla den till rätt projekt.
Hantera felbeställningar/felleveranser, kan var 5-10% av allt.
Hantera returer av överblivet material
Svinn i materialflödet, kan vara direkta stölder, men även material som aldrig kopplas till projektet.
Och säkert ytterligare ett gäng punkter av typ overheadkostnader.
De flesta av punkterna är svåra att sätta tid på för ett givet projekt, därmed blir det enklare (och billigare) att använda påslag för att täcka den här typen av kostnader. Så ett påslag är absolut motiverat. Nivån kan man kanske ha synpunkter på.
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Om det inte är procentpåslag, så är alternativet ngt. i stil med 25kr per pryl, oavsett om det är en enstaka skruv, eller ett spabad. Kan bli absurt, men också dyrare, för då får någon sitta och räkna antalet prylar. Helt i onödan.C cbrolin skrev:
Vid ett bygge går de stora materialflödena som beställning till några leverantörer, med leverans. Det är få prylar som hämtas av hantverkaren.
Man måste skilja på materialpåslag i olika branscher. Snickare och annan ren bygg. Ligger ofta på 10-15% påslag som ungefär täcker overheadkostnader i materialflödet. Inom el och VVS finns en kultur (hos vissa) att materialhanteringen skall vara maximalt lönsam, och där är det vanligt med påslag på 500% och mer.
Nu är det ju inte så enkelt dock. Om vi antar en snickare med eget AB:chaser skrev:
32 400kr bruttolön kostar 42 600kr för bolaget, och det är som sagt bara lön. Sen tillkommer kostnader för pension, försäkringar, arbetsredskap, redovisning, abonnemang osv.
Momsen på timpengen är dessutom inget du kan räkna in i lönen. Beroende på hur det ser ut så kan nog inte alla snickare debitera 100% heller utan det finns luckor där man är obelagd eller kollar/räknar på jobb.
Jag jobbar själv som konsult, dock i en annan bransch och 600kr i timmen är inget man blir rik på, än mindre 500kr/h ex.moms. Jag tycker det blir missriktat att klaga på snickarens timpriser när det i själva verket är staten med dess skyhöga skatter och avgifter som är orsaken till att det ser ut som det gör.
Så summa summarum: om vi räknar från timpeng till bruttolön, räknar bort alla skatter och avgifter för lön, drar av kostnader för pension, försäkringar osv, lägger undan en del som ska täcka för ev. sjukdagar, lägger undan för skatt om bolaget går med vinst, så kommer du komma fram till att snickarens lön inte avviker allt för mycket från medianlönen (givet förutsättningarna ovan).
Redigerat:
Inte om jag handlar mat.T Anders2008 skrev:
Men om jag skulle köpa tjänsten, att handla mat, skulle jag garanterat resonera så. Det skulle vara ok att betala 12% extra för Felix ketchup inköpt på Citi Gross eller Willys där ett kilo kosta 23-25 kr. Och en 400 g burk med apelsinmarmelad för 20-22 kr.
Jag skulle bli skitförbannad om hen kom hem med 280 g ketchup för 69 kr och 290 g apelsinmarmelad för 65 kr från delikatessbutiken.
Ännu värre skulle det vara om hen fått ett specialkvitto där det står ketchup 169 kr och marmelad 165 kr och sedan får tillbaka 200 kr av butiken i slutet av året i "mängdrabatt". Så som det går till i vissa hantverksbrancher.