Mjo, så tänkte jag med innan. Tyvärr kan man säga samma sak om att måla trapphusen, eller tapetsera om i källarna, eller rensa stuprännorna, eller klippa gräset och tusen andra uppgifter. I slutändan blir det nog så att i en lite större förening så är det enda rimliga på lång sikt att ta in hjälp för det mesta.

• Gilla
elpaco och 5 till
  • Laddar…
Det tror jag också att det är tyvärr, det ideella engagemanget är inte idag vad det var förr. I bästa fall lyckas man engagera de som verkligen brinner för ett visst projekt.

Bästa svaret

Låter rimligt om de ska byta ut all sanden och riva. Be att få en specad offert om du är osäker för att se alla delkostnader och hur de räknat.
Rivning
Transport
Tippavgifter
Nytt material
Ny sand
Arbete mark och snickerikostnader.

En annan sak. Ni kan inte ha en leksandlåda ihop med fallskyddsunderlag för gungorna. Då är det stor risk att man leker med baksanden där andra barn kan falla från gungorna. Det är inte i enlighet med standard för lekredskap och strider mot bbr.
Se i SS EN 11776: 2018-1.

• Gilla
arasmus och 1 till
  • Laddar…
Svårt att säga när vi inte vet all fakta men många firmor drar på offerter mot tex en brf.
Passa på och dela upp gungdelen och sandlåde delen så att det blir en säkrare lekplats och ta in fler offerter.
Men det är mer jobb än vad många i denna tråd verkar tro.

• Gilla
Emboulo
  • Laddar…
Tack så mycket, det är just det vi vill göra. Lådan med leksaker är redan flyttad, det gör det lite bättre iaf.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Bra att ni flyttar sandlådan. Kolla upp så att avståndet mellan gungor och sarg blir rätt och att sanden är strid.

Gungor bör väl va inhängnade så risken att springa förbi och bli pågungad minskar.

Det är inget krav med inspringningsskydd numera. Men om det är trångt och situationen lätt kan uppstå så kan det vara lämpligt.

Mats Grönvik Mats Grönvik skrev:
Låter rimligt om de ska byta ut all sanden och riva. Be att få en specad offert om du är osäker för att se alla delkostnader och hur de räknat.
Rivning
Transport
Tippavgifter
Nytt material
Ny sand
Arbete mark och snickerikostnader.

En annan sak. Ni kan inte ha en leksandlåda ihop med fallskyddsunderlag för gungorna. Då är det stor risk att man leker med baksanden där andra barn kan falla från gungorna. Det är inte i enlighet med standard för lekredskap och strider mot bbr.
Se i SS EN 11776: 2018-1.
Jag skulle gärna kika på den där standarden, men jag hittar bara att man kan köpa den för det facila priset 1365 kr hos sis.se. Finns det något annat sätt att få tag på den? Tack!

Nej, tyvärr. På Hags hemsida finns bra vägledande skrifter som är lättförståeliga och användbara. Två skrifter som går att ladda hem som pdf-er. Dags att se över lekplatsen och vägledning för drift av lekplatsen i offentlig miljö. Dessa ger en bra grund. Även om de inte är oberoende så är skrifterna korrekta gentemot standard och lagar.
http://www.hags.se/sv-se/skapa-din-utomhusmiljo/sakerhetskrav-paa-lekplatser

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tycker också att 75¨verkar saftigt. Då torde det finnas något ej uppenbart som kostar extra, som vi inte inser, om det är ett OK pris.
Dock anser jag att det nog är lite mer jobb än vad många i tråden tror. I alla fall för ett ordentligt jobb.
Spikar man bara på lite nytt virke på befintligt och fyller på med extra sand skulle det kunna vara fixat på en dag för 10 tusen.

Men ett någorlunda rejält omtag med rivning av befintligt och urschaktning av befintlig sand och sen återuppbyggnad så skulle jag inte vara förvånad över en offert på 30 tusen åtminstone.

Men för 75¨så känns det som att de har räknat på minst två sandlådor ...

Det är i alla fall mina gissningar på rimligheten ...

Nu är ju detta en privat lekplats inom låsta portar. Omfattas vi då av regelverket? Vi vill givetvis göra den säker för barnens skull, men kanske kan vara bra att veta ändå..

A arasmus skrev:
Nu är ju detta en privat lekplats inom låsta portar. Omfattas vi då av regelverket? Vi vill givetvis göra den säker för barnens skull, men kanske kan vara bra att veta ändå..
Ja, ni omfattad av byggregler och lagar ni också. Standard för lekredskap ansluter till PBL och standarden är vägledande. Om olyckan är framme är det vad försäkringsbolagen först kollar. När gjorde senaste besiktningen och är det monterat enligt anvisningar, och uppfyller det standard. Ansvaret är alltid markägarens. Det kan också vara svårt att säkerställa att inget barn kommer åt lekplatsen även om ni ”alltid” har låst.

• Gilla
Noseone
  • Laddar…
Jag har sett att det finns gummiaktiga mattor som man kan lägga istället för sand. Sedan kan man göra en liten sandlåda.

Lägg bara sanden och mattan i rätt låda annars blir barnen nog lite besvikna:crysmile:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.