Vi står i groparna i att byta ut vår befintliga gamla central till en med dvärgbrytare och samtidigt installera 2st jfb. Fick offert nu ikväll (bifogar nedan). Är det något man ska be dom göra samtidigt när dom ändå har centralen nere? Elen i huset kommer på sikt att bytas ut.

Priset känns väl rimligt?

Skärmbild av offert för byte av elcentral som visar pris med momsinformation, inkluderade tjänster och ROT-avdrag notering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja priset känns rimligt. Du skulle kunna be dem att isolationsprova din anläggning när de är klara. Det kan vara skönt att veta om det är ok. Men ska du ändå dra om el inom kort är det kanske inte nödvändigt. Att tänka på då är att dra ur så många förbrukare som möjligt då du vill ha ett värde på elinstallationen, inte dina vitvaror.

När de är klara kan du göra ett gruppschema, om du inte redan gjort det, det är skönt att ha.

Offerten är rimlig
Mtrl kostar och de har nog inte tagit höjd för mer än normala "problem" som kan uppstå vid bytet, såsom skarvning av för korta kablar
Skulle det vara så att det finns ytterligare problem, typ isolation eller jordfel i installationen så kommer det givetvis att medföra extra kostnader men det är normalt förfarande.

J Johan456 skrev:
Ja priset känns rimligt. Du skulle kunna be dem att isolationsprova din anläggning när de är klara. Det kan vara skönt att veta om det är ok. Men ska du ändå dra om el inom kort är det kanske inte nödvändigt. Att tänka på då är att dra ur så många förbrukare som möjligt då du vill ha ett värde på elinstallationen, inte dina vitvaror.

När de är klara kan du göra ett gruppschema, om du inte redan gjort det, det är skönt att ha.
Gruppschema hoppas jag att de fixar, får kanske be om det. Finns inget i dagsläget. Får höra med dom om isolationsprövning. Tack!

JLyck JLyck skrev:
Gruppschema hoppas jag att de fixar, får kanske be om det. Finns inget i dagsläget. Får höra med dom om isolationsprövning. Tack!
Det gör de säkert men inget som normalt ingår. Jag har ibland gjort ett sånt och skickat med fakturan i ren goodwill. Men det kan vara tidsödande och blir nog mer noga om du gör det själv, mallar lär finnas på nätet om du inte gör en själv. Se till att de märker upp alla dvärgbrytare etc. med nummer.

• Gilla
JLyck
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Det gör de säkert men inget som normalt ingår. Jag har ibland gjort ett sånt och skickat med fakturan i ren goodwill. Men det kan vara tidsödande och blir nog mer noga om du gör det själv, mallar lär finnas på nätet om du inte gör en själv. Se till att de märker upp alla dvärgbrytare etc. med nummer.
Då kanske man får göra en sån själv ifall de inte slänger med en.

U Uffe A skrev:
Offerten är rimlig
Mtrl kostar och de har nog inte tagit höjd för mer än normala "problem" som kan uppstå vid bytet, såsom skarvning av för korta kablar
Skulle det vara så att det finns ytterligare problem, typ isolation eller jordfel i installationen så kommer det givetvis att medföra extra kostnader men det är normalt förfarande.
Det förstår jag. Hoppas dock inte där är några större fel i anläggningen. Gammal tant som bott i huset innan oss.

Min elcentral är också bytt. Jag fick allt för runt 11,000kr efter rot. Men då va min installation lite mer omfattande. Jag ville ha fler jfb eftersom om det uppstod ett fel någonstans så ville jag inte att min kyl /frys skulle stängas av. I mitt fall 4st jfb 18st automatsäkringar även 2st personskyddsbrytare. Två av automatsäkringarna va på lite högre effekt också 13A om jag inte minns fel nu.

Så din offert låter rimlig. Jag tog allt på löpande.

• Gilla
JLyck
  • Laddar…
I mitt fall har jag en undercentral där det är 16a. Så klarar mig med 10a i huvudcentralen. Dock funderar kag lite på ifall elektrikern ska/kan förbereda för en kommande köksrenovering redan nu?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.