Nja det funkar väl men jag direkt styr min i stället då det ger mer funktioner och väldigt mycket snabbare data (varje secund i stället fört typ varje kvart)H he-peter skrev:
Jo det är en jäkla skillnad i kontroll, nu kan man på några sekunder starta laddning samtidigt som man kan styra det med bil laddningen, för att inte tala om automatisering som lär behövas när det blir 15min pris för vem vill sitta manuellt och göra 15min schema för när det ska ladda och inte.H he-peter skrev:
Glömde 1 sak, dom kabel skor/ändhylsor som inverten använder i com porten, se till att du sparar några stycken tills du ska montera och koppla in din rapi, dom har mycket längre nos än standard dvs standard skor kommer inte låsa i handsken då dom är för korta. sedan är ett tips att du använder skärmad nätverks kabel från inverten till usb adaptern, (du behöver inte ansluta skärmen). När jag körde utan skärmad kabel hade jag stabilitets problem. (testade flera olika kablar men först när jag skiftade till skärmad försvann problemen)
Jo. Problemet är ju dock dom 4 månaderna när man är glad om man får ut 10kwh från solen. Tanken är dock att installera ödrift som backupp så fort dom som gör jobbet kommer tillbaka från semestern.Mikael_L skrev:
Jag fick uppfattningen, att man använder USB - USB kabel för att koppla ihop Raspi och invertern.Seiken skrev:
Glömde 1 sak, dom kabel skor/ändhylsor som inverten använder i com porten, se till att du sparar några stycken tills du ska montera och koppla in din rapi, dom har mycket längre nos än standard dvs standard skor kommer inte låsa i handsken då dom är för korta. sedan är ett tips att du använder skärmad nätverks kabel från inverten till usb adaptern, (du behöver inte ansluta skärmen). När jag körde utan skärmad kabel hade jag stabilitets problem. (testade flera olika kablar men först när jag skiftade till skärmad försvann problemen)
Vad använder du com porten på invertern till ?
Du behöver gå in i två stift på inverter, sedan går detta till en usbadapter som går in i rapi usb port. (Det är inget avancerat men är lite pilligt)H he-peter skrev:
jag använder denna usb adapternSeiken skrev:
https://www.amazon.se/-/en/dp/B09R1VWX9R?ref_=ppx_hzsearch_conn_dt_b_fed_asin_title_5