P Picta skrev:
Tackar jo vi köpte ett äldre hus hade bråttom få saker i ordning. Allt är inte då enkelt som nybörjare.firman upplyste i efterhand hur det fungerade. Sedan gick ett tag hittade forumet och tänkte att nu kan jag få reda på hur man tänker och hur man agerar.jag vet nu hur jag går vidare att hitta en aktör dom kan göra resten verkar vara svårt. Lika är det svårt att uppskatta tidsåtgång på några jobb. Så jag lär fråga flera aktörer billigast är inte viktigast utan ett bra jobb.bra kommunikation och att få saker på de ställen jag vill.
Fast det som du fortsätter upprepa gång på gång och menar på att "tydligen är det så det fungerar" är direkt felaktigt.
 
C C.Lundin skrev:
En offert är ju just en offert, det har som tidigare nämnts ingenting med fastpris eller inte att göra.
Har det inte framgått att det är fastpris så är det heller inte det. Du har fortsatt gjort massa egna antaganden och det är inte konstigt att det blir ännu mer förvirrat så, både hos dig och i tråden här.

De kan inte i efterhand säga att det var fastpris som gällde, men då måste du också vara ärlig mot dig själv och kanske inse att det faktiskt varit det som ni diskuterat fram ihop.
Ja så är det iaf jag borde nog inte frågat båda saker utan frågat om offert fast pris i en fråga och frågat om fortsättning i en annan fråga. Troligen skulle bäst varit att inget fråga. För mig var det brått att få saker åtgärdat jag frågade om ungefärlig kostnad fick en offert som jag sedan fick reda på är lika med fast pris . Nix inget fast pris var bestämt iaf har inte jag bett om det
 
C C.Lundin skrev:
Fast det som du fortsätter upprepa gång på gång och menar på att "tydligen är det så det fungerar" är direkt felaktigt.
Ja så fungerar det ju det syns i flertalet inlägg.jag accepterar detta men behöver inte gilla det.
 
BirgitS
P Picta skrev:
För mig var det brått att få saker åtgärdat jag frågade om ungefärlig kostnad fick en offert som jag sedan fick reda på är lika med fast pris . Nix inget fast pris var bestämt iaf har inte jag bett om det
Kan du lägga upp offerten (utan namn mm.) så att vi får se vad det är för erbjudande du fått egentligen?
 
  • Gilla
Freddy_kruger
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kan du lägga upp offerten (utan namn mm.) så att vi får se vad det är för erbjudande du fått egentligen?
Tittar efter den när kommer hem
 
BirgitS
Jag tänkte på offerten som ledde till ett arbete som tog 1 dag i stället för 2.
 
Så här låter det på forumet från flera:
Jag vet ingenting om det jag beställer.
Firman ger mig ett fast pris på 150 000 och säger att det kan ta 80 timmar.
Sen kommer dom och gör allt jobb på 25 minuter.
Då säger flera av er:
- Du har ju godtagit offerten, sluta grina.
Nu kan det inte riktigt bli den skillnaden inom bygg, men inom IT kanske. Är detta alltså OK?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
P
Teacer Teacer skrev:
Så här låter det på forumet från flera:
Jag vet ingenting om det jag beställer.
Firman ger mig ett fast pris på 150 000 och säger att det kan ta 80 timmar.
Sen kommer dom och gör allt jobb på 25 minuter.
Då säger flera av er:
- Du har ju godtagit offerten, sluta grina.
Nu kan det inte riktigt bli den skillnaden inom bygg, men inom IT kanske. Är detta alltså OK?
Som konsument är det minsta man ska göra att ta in 2 offerter och jämföra.

I ditt orimliga exempel så är 80000 arbetstid (1000kr/h) och 70000 är material. Det är totalt omöjligt att någon inte kan förstå att arbetet tar 80 timmar eller 25 minuter. Skulle skillnaden vara 10-15% skulle jag inte höja det minsta på ögonbrynen.

Ponera att ditt exempel är korrekt så borde en ärlig hantverkare informera kunden: Detta arbete är högst osäkert, det kan ta två veckor men med 0,000001% chans lyckas jag rädda kopplingen här och då tar det bara 25 min. Jag föreslår löpande med ett takpris och minsta debitering på xxxx.


Återigen ingen vill bli lurad, kompetens ska belönas och ersättas men mygel och bedrägeri är inget som kunder vill se eller bli utsatta för.
 
T
P Picta skrev:
Ja det vet jag nu. Eller fick veta när fakturan kom. Kunde aldrig tro att det fungerade så här. Nu vet jag
Det är precis det som är själva grundproblemet här: att du _trodde_ att det fungerade på ett visst sätt. Det är aldrig någon bra strategi.

Idag finns alla möjligheter att ta reda på hur det ligger till och faktiskt _veta_. Det kan låta hårt, men det finns faktiskt inga ursäkter.

Det är bara att svälja förtreten, skriva upp det på kontot för läropengar och lära sig till nästa gång.

(Sedan kan man naturligtvis önska att det inte fungerade på det här sättet, men nu gör det ju det så då får man anpassa sig.)
 
Teacer, ja det är juridiskt OK. Man har genom att accepterat offerten gjort en affärsöverkommelse som man måste hålla. Det är lika som med andra affärer man gör, åker du på en auktion och betalar en mille för en tavla som DU tror är värd två mille och det visar sig att den inte var värd mer än 50:- så har du gjort en dålig affär men det är inte olagligt.
 
Ett tips är att om man hittar en bra hantverkare så försöker man hålla sig till den, jag tror att det blir både bättre och billigare i längden. Själv kör jag aldrig på fast pris om jag har en hantverkare ute, däremot brukar jag be om ett uppskattat pris. Mellan tummen och pekfingret sådär så att man vet ungefär vad man kan vänta sig.

Jag bad nyligen en elfirma som jag anlitat tidigare att dra fram ny matning till garaget, sätta upp en ny central och koppla in delar av befintlig eldragning. Jag fick ett uppskattat pris på ca 20 000:- men det gick fortare än förväntat och landade på 12 500:- istället. Hade jag valt fast pris hade jag ju fått betala 20 000:- istället. Ett litet exempel på hur det kan vara ibland.
 
E elmont skrev:
Teacer, ja det är juridiskt OK. Man har genom att accepterat offerten gjort en affärsöverkommelse som man måste hålla. Det är lika som med andra affärer man gör, åker du på en auktion och betalar en mille för en tavla som DU tror är värd två mille och det visar sig att den inte var värd mer än 50:- så har du gjort en dålig affär men det är inte olagligt.
Inte olagligt. Men pratar om moral. Debitera för 2 dagar och jobba en dag. Låter som en scam i de flesta branscher. Utom bygg då.
 
Och då anser du, för att vara konsekvent, att om jobbet tagit 4 dagar pga oväntat strul så skulle kunden betala för 4 dagar.
Då liknar ju upplägget ett jobb på löpande räkning och inte ett fastpris jobb.
 
E elmont skrev:
Och då anser du, för att vara konsekvent, att om jobbet tagit 4 dagar pga oväntat strul så skulle kunden betala för 4 dagar.
Då liknar ju upplägget ett jobb på löpande räkning och inte ett fastpris jobb.
Om man vänder på det. Elkillen tar det på löpande räkning och höftar till med att det ska ta ca 16 timmar. Sen tar det 1600 timmar. Ska man skylla sig själv då också?
 
Gör man ett jobb på löpande räkning och lämnar ett uppskattat pris får slutpriset inte överskridas med mer än 15%. Men om inget "tak" lovas ett löpande jobb kan det bli precis hur dyrt som helst. Men det står kunden fritt att avbryta jobbet när som helst.
Ps
Och om jobbet är löpande och man har uppskattat tiden till 16 timmar men det tar 8 så betalar man för 8.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.