Fotografen Fotografen skrev:
Man har inte "skrivit dubbla tiden".
Man har gett ett fast pris.
Skilj på bananer och morötter.
Är varken frukt eller grönsakshandlare. Men jag kan räkna och som jag skrivit så har jag lärt mig hur man skall göra Och hur skrået tänker
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
BirgitS
P Picta skrev:
Som jag skrivit tidigare så vet jag idag skillnaden mellan fast pris(offert)och löpande.
En offert är företagets erbjudande och det kan vara ett fast pris, ett löpande pris, ett ungefärligt pris (för överskridas med max 15 %), ett löpande pris med takpris (löpande men kommer inte att gå över det angivna taket) eller en blandning av de olika alternativen. Offerten blir ett avtal när du som kund säger eller skriver att du accepterar offerten.

Om du ska beställa andra jobb i framtiden rekommenderar jag att du läser på om Konsumenttjänstlagen, Hantverkarformuläret och annan information från Konsumentverket som handlar om att anlita hantverkare.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 6 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
En offert är företagets erbjudande och det kan vara ett fast pris, ett löpande pris, ett ungefärligt pris (för överskridas med max 15 %), ett löpande pris med takpris (löpande men kommer inte att gå över det angivna taket) eller en blandning av de olika alternativen. Offerten blir ett avtal när du som kund säger eller skriver att du accepterar offerten.
Tack för ditt förtydligande en del hittade för ett tag sedan när ämnet var färskt. Men inte så tydligt som du skriver nu det tackar jag för hade behövt kolla detta när vi köpte huset men då var det panik och jag anlitade div hantverkare någon skrev tom Offert/prisförslag andra fick jag en summa och en räkning på summan. Det vållade inga bekymmer men sedan blev det värre men du har hjälp mig hur agera så jag kommer känna det bättre när resten skall kostas påTackar för hjälpen
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hemmakatten
Förstår att du är besviken, Picta. Tyvärr är det så att de andra som svarat har rätt. Jag var i samma sits som dig för många år sedan. Nu har jag lärt mig, även vad som är skillnad mellan fast pris och löpande räkning.

Rekommenderar dig ändå att kontraktera elektriker på löpande räkning det blir billigare i längden. Anlita dock inte samma firma, där har ni inget förtroende för varandra.

Nästa firma kan du fråga om de vill ge dig ett pris mellan tummen och pekfingret. Det är iofs inte bindande, men en uppfattning bör du få.

Fråga dina grannar, arbetskamrater och vänner om de kan rekommendera en firma.
Lycka till!
 
  • Gilla
Picta och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
En offert är företagets erbjudande och det kan vara ett fast pris, ett löpande pris, ett ungefärligt pris (för överskridas med max 15 %), ett löpande pris med takpris (löpande men kommer inte att gå över det angivna taket) eller en blandning av de olika alternativen. Offerten blir ett avtal när du som kund säger eller skriver att du accepterar offerten.

Om du ska beställa andra jobb i framtiden rekommenderar jag att du läser på om Konsumenttjänstlagen, Hantverkarformuläret och annan information från Konsumentverket som handlar om att anlita hantverkare.
Ja jag behöver ha elfirma flera gånger till resten av huset men det får nog vänta lite tills en firma gör allt på en gång och att jag hinner läsa på mera så jag kan förhandla fråga flera och känna mig nöjd efteråt sedan lär jag ha andra hantverkare men då får jag försöka köpa saker med installation.
 
P Picta skrev:
Hej är väldigt fundersam den lokala elfirman agerar lite märkligt fick en offert på 16 timmar men begrep inte att det var fast pris( det vet jag nu efter sökt i forum) Men att man debiterar 16timmar och jobbar 7 timmar och tycker att man gör rätt? Själva jobbet fungerar men ....... jag ville ha fler saker gjorda på samma gång men det hade man inte tid till. Det skulle utföras senare. Man går hem på mindre än halva dagen. Efter diskussion så löpande räkning så skulle resten ta 8 timmar man kommer typ 40 minuter sent sedan tar man Lunch 1 timme går före 16 säger att påbörjad timme. mina el uttag på fel ställen men man debiterar full tid tar även betalt för 1 timmes Lunch där man ej är på stället. mina Frågor är är det skäligt att deb 16 timmar men jobba Max 7 timmar och att få betala Lunch timme.
Har ni kommit överens om fast pris på 16 timmar så har ni
 
P Picta skrev:
. Nej fattade inte att det var fast pris utan trodde att jag skulle betala för den tiden jobbet tar. Hittepå jobb hade inga sådana firman delade upp jobbet men fakturerade den första delen. som man utförde först. sedan kom resterande jobb på nästa. Nej jag vill betala den tid det tar är det konstigt?
Inget konstigt men har du godtagit offerten så har du ingått ett avtal
 
L largab skrev:
Tyvärr så maximerar de sin vinst på alla möjliga sätt. Men att ta betalt för lunchtimme fattar jag inte att de kan göra. Alla andra får väl betala din egna lunchtimme?!
Passa dig för elektriker och vvs’sare när du nyttjar sådan. De lägger gärna på 200-500% på materialpriser och tycker det är okej!
Förekommer hos alla företag
 
P Picta skrev:
Ja jag behöver ha elfirma flera gånger till resten av huset men det får nog vänta lite tills en firma gör allt på en gång och att jag hinner läsa på mera så jag kan förhandla fråga flera och känna mig nöjd efteråt sedan lär jag ha andra hantverkare men då får jag försöka köpa saker med installation.
För framtiden- se till att få med allt jobb ordentligt specat. Om du kommer.på.att du glömt nåt när de håller på, räcker det inte att fråga om de kan göra det också, för det kan de, utan även vad det kostar. Ändringar och tilläggsarbeten har en tendens att bli riktigt dyra.
En annan sak att tänka på är att du faktiskt ska betala för all arbetstid, dvs även sån som utförs nån annanstans. Ex vis shoppingresor till grossist, sen betalar du för restid till och från deras kontor.
 
Hemmakatten
P Picta skrev:
Ja jag behöver ha elfirma flera gånger till resten av huset men det får nog vänta lite tills en firma gör allt på en gång och att jag hinner läsa på mera så jag kan förhandla fråga flera och känna mig nöjd efteråt sedan lär jag ha andra hantverkare men då får jag försöka köpa saker med installation.
Jag är en "sucker" vad gäller el. Kommer aldrig att lära mig, min hjärna kan inte förstå watt, volt och ampere, än mindre eljobb. Har dock hittat en elektriker som är underbar. Vi förstår varandra; jag säger vilka funktioner jag vill ha - och han fixar det. Ibland har jag t.o.m. fått hjälpa till! Dvs han ber mig dra i nån tåt nånstans för att se om något rör sig i en kopplingsdosa... Per och jag har byggt upp en härlig relation, han drog all el när huset byggdes och har alltid kommit när jag ringt om något.

Tyvärr har vi sålt och flyttat till södra Europa, till nybyggt hus, och har pga språkbarriär inte fått lika bra kontakt med elektriker. Men Per, elektrikern, är numera min vän och hoppas han kommer och hälsar på!
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Jag är en "sucker" vad gäller el. Kommer aldrig att lära mig, min hjärna kan inte förstå fått, vilt och ampere, än mindre exjobb. Har dock hittat en elektriker som är underbar. Vi förstår varandra; jag säger vilka funktioner jag vill ha - och han fixar det. Ibland har jag t.o.m. fått hjälpa till! Dvs han ber mig dra i nån tåt nånstans för att se om något rör sig i en kopplingsdosa... Per och jag har byggt upp en härlig relation, han drog all el när huset byggdes och har alltid kommit när jag ringt om något.

Tyvärr har vi sålt och flyttat till södra Europa, till nybyggt hus, och har pga språkbarriär inte fått lika bra kontakt med elektriker. Men Per, elektrikern, är numera min vän och hoppas han kommer och hälsar på!
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Förstår att du är besviken, Picta. Tyvärr är det så att de andra som svarat har rätt. Jag var i samma sits som dig för många år sedan. Nu har jag lärt mig, även vad som är skillnad mellan fast pris och löpande räkning.

Rekommenderar dig ändå att kontraktera elektriker på löpande räkning det blir billigare i längden. Anlita dock inte samma firma, där har ni inget förtroende för varandra.

Nästa firma kan du fråga om de vill ge dig ett pris mellan tummen och pekfingret. Det är iofs inte bindande, men en uppfattning bör du få.

Fråga dina grannar, arbetskamrater och vänner om de kan rekommendera en firma.
Lycka till!
Ja det är mycket man borde tänkt på man har för bråttom men det har varit mycket att göra på vårat gamla hus och en del saker kan man inte göra själv. Elfirman har bekanta rekommenderat,flera har varit nöjda men de har fått på löpande räkning när vi berättade hur det blev så blev de förvånande. Jo jag blir nog att fråga pris från flera firmor innan bestämmer något men nu lär man vänta lite för pengar flyger fort bort. Och jag har lärt mig hur det fungerar eller hur det inte fungerar. Men att jag betalat mer än 8 timmar mer än nödvändigt iaf om jag tittar på tiden man varit hos oss och de timmar vi betalat. Att det är lagligt
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Jag är en "sucker" vad gäller el. Kommer aldrig att lära mig, min hjärna kan inte förstå fått, vilt och ampere, än mindre exjobb. Har dock hittat en elektriker som är underbar. Vi förstår varandra; jag säger vilka funktioner jag vill ha - och han fixar det. Ibland har jag t.o.m. fått hjälpa till! Dvs han ber mig dra i nån tåt nånstans för att se om något rör sig i en kopplingsdosa... Per och jag har byggt upp en härlig relation, han drog all el när huset byggdes och har alltid kommit när jag ringt om något.

Tyvärr har vi sålt och flyttat till södra Europa, till nybyggt hus, och har pga språkbarriär inte fått lika bra kontakt med elektriker. Men Per, elektrikern, är numera min vän och hoppas han kommer och hälsar på!
Ja det är ju en sådan relation man vill ha till hantverkare. Känns sig trygg med att de kommer gör ett bra jobb. Kunna fråga och planera upp vidare jobb. Samt att ha hantverkare nära så vi kan anlita samma firma varje gång.Är nog lite bortskämd från fackhandeln
 
Kom ihåg att när det är ett fast pris så tar hantverkaren alla risker om det skulle strula, och då lägger man på lite extra för att man vill vara säker på att det inte blir en förlust. Hos dig tog det halva tiden men om det hade "häxat" så kunde det ha tagit dubbel så lång tid som beräknat och då hade hantverkaren gjort en rejäl förlust.
Vid löpande är det du som tar risken och därmed även den ev "förtjänsten" om det skulle gå bättre än väntat. Löpande blir normalt billigare då företagaren inte behöver "ta höjd" för ev problem.
Men för att det ska fungera måste man ha en företagare som är ärlig, vilket dom allra flesta är. Det man ska akta sig för är dom som är mycket billigare, kan man vara mycket billigare är det nästan alltid nått lurt.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
P Picta skrev:
När jag ifrågasatte timmarna fick jag till svar: det är fast pris så 16 timmar gäller. När det gäller Lunch så sa elektrikern nu tar jag lunch blev borta drygt en timme samtliga timmar 8 kom på räkningen fast tiden hos mig var klart under 6 timmar ja då kan jag endast få det till att jag betala timtid+Moms gör hans Lunch
En arbetsdag (7-16) består av 9 timmar.
8 timmar arbete och en timmes lunch. Har han fakturerat 8 timmar, har du inte betalat hans lunch! Sen får du räkna med restid, tid för att hämta material etc.
Hursomhelst, lunchen har du inte betalt för!
 
P
@BirgitS inlägg var jättebra.

Ett tips till vid köp av el och VVS på löpande är att fråga om kostnad/timme, bil/resetillägg och prisuppskattning på materialet!

Tyvärr är det ofta på materialet som vissa hantverkare gärna vill lägga på saftiga påslag. Så att fråga flera hantverkare om ovanstående delar kan göra att du får bättre möjlighet att jämföra.

Tänk på att fråga om referenser och billigast och dyrast är oftast inte bäst :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
@BirgitS inlägg var jättebra.

Ett tips till vid köp av el och VVS på löpande är att fråga om kostnad/timme, bil/resetillägg och prisuppskattning på materialet!

Tyvärr är det ofta på materialet som vissa hantverkare gärna vill lägga på saftiga påslag. Så att fråga flera hantverkare om ovanstående delar kan göra att du får bättre möjlighet att jämföra.

Tänk på att fråga om referenser och billigast och dyrast är oftast inte bäst :)
F Freddy_kruger skrev:
En arbetsdag (7-16) består av 9 timmar.
8 timmar arbete och en timmes lunch. Har han fakturerat 8 timmar, har du inte betalat hans lunch! Sen får du räkna med restid, tid för att hämta material etc.
Hursomhelst, lunchen har du inte betalt för!
. Ja man kan räkna hit och dit. Firman finns nära och enda gång var bort var när han sa jag tar Lunch dvs 6 timmar debitera 8 men det vet jag nu är dom det ska vara. Nu vet jag hur jag ska göra med nästa hantverkare se Birgit.s svar

S sunqan skrev:
För framtiden- se till att få med allt jobb ordentligt specat. Om du kommer.på.att du glömt nåt när de håller på, räcker det inte att fråga om de kan göra det också, för det kan de, utan även vad det kostar. Ändringar och tilläggsarbeten har en tendens att bli riktigt dyra.
En annan sak att tänka på är att du faktiskt ska betala för all arbetstid, dvs även sån som utförs nån annanstans. Ex vis shoppingresor till grossist, sen betalar du för restid till och från deras kontor.
firman vi anlitat finns nästgårds och några långa resor fanns ej det jag hakar upp mig på är att man är här 6 timmar tar Lunch Timme debiterar 8 timmar. Fast det har jag nu förstått är normal praxis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.