E elmont skrev:
Kom ihåg att när det är ett fast pris så tar hantverkaren alla risker om det skulle strula, och då lägger man på lite extra för att man vill vara säker på att det inte blir en förlust. Hos dig tog det halva tiden men om det hade "häxat" så kunde det ha tagit dubbel så lång tid som beräknat och då hade hantverkaren gjort en rejäl förlust.
Vid löpande är det du som tar risken och därmed även den ev "förtjänsten" om det skulle gå bättre än väntat. Löpande blir normalt billigare då företagaren inte behöver "ta höjd" för ev problem.
Men för att det ska fungera måste man ha en företagare som är ärlig, vilket dom allra flesta är. Det man ska akta sig för är dom som är mycket billigare, kan man vara mycket billigare är det nästan alltid nått lurt.
Ja jag har lärt mig en del i denna tråd och nu törs man inte bara ringa den som grannar förordar.löpande verkar vettigast .Ja att de flesta är ärliga tror jag. Jag vill ha samma kontakt med hantverkare som i fackhandeln där jag talar om vad jag vill ha får det. Handlare och jag är båda nöjda.
 
Var bara medveten om att man oftast får det man beställer och INTE alltid det man tror ska "ingå".
 
  • Gilla
Matten och 1 till
  • Laddar…
P
E elmont skrev:
Var bara medveten om att man oftast får det man beställer och INTE alltid det man tror ska "ingå".
Japp, det saknas ibland både service och kundfokus i offerterna :p
 
Många har redan förklarat vad som skiljer fast från löpande så det slipper jag.. :)
Synd bara att somliga hellre dumförklarar än hjälper till.. Men mitt bästa tips, ta in fasta priser och byt firma för att hitta en som passar vad gäller service, engagemang och som man trivs med. Kör sen på den löpande för resten av jobben. Lycka till!
Och vad man själv som glad amatör tycker att ett jobb ”borde” ta, är alltid i underkant
 
  • Gilla
Bangan
  • Laddar…
KalleKe
De gånger jag fått ett fastpris så står aldrig timmar specificerade.

jag tycker ändå det är intressant med att det finns angivet 16 timmar. Borde inte firman leverera sina 16 timmar dom offererat då? står det en beskrivning vad som skall levereras på dessa 16 timmar? Om inte så har dom isf offererat 16 timmars arbete till kunden till ett fast pris inte en viss tjänst till ett fast pris.

det hade varit intressant att se offerten :)
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Var bara medveten om att man oftast får det man beställer och INTE alltid det man tror ska "ingå".
Jodå jag har fått det jag beställde nästan förutom småsaker är jag nöjd med själva jobbet. Dock inte utseendet efter,men jag har ström
 
L larsa_n skrev:
Många har redan förklarat vad som skiljer fast från löpande så det slipper jag.. :)
Synd bara att somliga hellre dumförklarar än hjälper till.. Men mitt bästa tips, ta in fasta priser och byt firma för att hitta en som passar vad gäller service, engagemang och som man trivs med. Kör sen på den löpande för resten av jobben. Lycka till!
Och vad man själv som glad amatör tycker att ett jobb ”borde” ta, är alltid i underkant
 
P Putte 9497 skrev:
Inget konstigt men har du godtagit offerten så har du ingått ett avtal
Ja det vet jag nu. Eller fick veta när fakturan kom. Kunde aldrig tro att det fungerade så här. Nu vet jag
 
Men stod det på offerten att det var ett fast pris?
 
H hempularen skrev:
Men stod det på offerten att det var ett fast pris?
 
Nej det framgår inte om man inte räknar med att det står offert. Det fick jag veta när fakturan kom och jag ringde och frågade
 
P Picta skrev:
Nej det framgår inte om man inte räknar med att det står offert. Det fick jag veta när fakturan kom och jag ringde och frågade
En offert är ju just en offert, det har som tidigare nämnts ingenting med fastpris eller inte att göra.
Har det inte framgått att det är fastpris så är det heller inte det. Du har fortsatt gjort massa egna antaganden och det är inte konstigt att det blir ännu mer förvirrat så, både hos dig och i tråden här.

De kan inte i efterhand säga att det var fastpris som gällde, men då måste du också vara ärlig mot dig själv och kanske inse att det faktiskt varit det som ni diskuterat fram ihop.
 
Om det bara står offert, med ett antal timmar, så behöver du inte se det som ett fast pris.
 
P
P Picta skrev:
Ja det vet jag nu. Eller fick veta när fakturan kom. Kunde aldrig tro att det fungerade så här. Nu vet jag
Om du kan kopiera fakturan och lägga upp den utan att företagets information syns kan du få mer tips/råd utifrån vad ni kommit överrens om.
 
Tackar jo vi köpte ett äldre hus hade bråttom få saker i ordning. Allt är inte då enkelt som nybörjare.firman upplyste i efterhand hur det fungerade. Sedan gick ett tag hittade forumet och tänkte att nu kan jag få reda på hur man tänker och hur man agerar.jag vet nu hur jag går vidare att hitta en aktör dom kan göra resten verkar vara svårt. Lika är det svårt att uppskatta tidsåtgång på några jobb. Så jag lär fråga flera aktörer billigast är inte viktigast utan ett bra jobb.bra kommunikation och att få saker på de ställen jag vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.