1 045 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Rimlig eller orimlig offert på badrum?
Hej!
Jag står inför valet & kvalet om jag ska göra en badrumsrenovering. Det är ett litet badrum, ca 3 kvm i Stockholms innerstad.
Stammarna ska bytas någon 2030-2035, och vill man renovera innan dess så är det ett partiellt stambyte som kommer att ske.
Föreningen genomför och står för själva stambytet och att återställa/återgjuta fram till yta före tätskikt.
Vi frågade firman som genomför det partiella stambytet om det är så att dom kan tänka sig att renovera hela badrummet för att hålla det så simpelt som möjligt, och detta var förslaget som vi fick:
Täckning golv hall med papp och plast
Demontering inredning proppning vatten
Bort rivning matta/klinker
Rivning väggar
Slipning väggar
Rivning av golv
Montering nytt golv
Montering nya skivor på väggar / putsning. vid behov
Omdragning vatten och avlopp till stam
Byte avloppsrör i badrumsgolvet
Flytspackling av golv
Sättning av tätskikt på väggar och golv
Kakel väggar
Klinker golv
Fogning vägg/golv
Höjning tak om det är av normalgrad
Nytt gipstak
Målning tak vägg och foder insida
Komplettering av badrum
Ny rördragning
El Golvvärme
El arb
Grovstädning
I priset ingår tätningsmaterial fog fix färg rör, byggmaterial, arbete.
Detta pris gäller bara badrum. inget utanför det nya badrummet.
kranar vitvaror kakel inredning ingår ej i priset
Föreningen står för byte av avlopp och vattenrör, stående stammar .
Bort transport av byggsopor
Extra arbeten faktureras 550 kr exkl moms
Pris 139000 exkl moms
Varav ca 90000 kr exkl moms är arbete som ni får 50% rotavdrag på.
Låter detta rimligt?
Oerhört tacksam för svar!
Bästa hälsningar,
Jag står inför valet & kvalet om jag ska göra en badrumsrenovering. Det är ett litet badrum, ca 3 kvm i Stockholms innerstad.
Stammarna ska bytas någon 2030-2035, och vill man renovera innan dess så är det ett partiellt stambyte som kommer att ske.
Föreningen genomför och står för själva stambytet och att återställa/återgjuta fram till yta före tätskikt.
Vi frågade firman som genomför det partiella stambytet om det är så att dom kan tänka sig att renovera hela badrummet för att hålla det så simpelt som möjligt, och detta var förslaget som vi fick:
Täckning golv hall med papp och plast
Demontering inredning proppning vatten
Bort rivning matta/klinker
Rivning väggar
Slipning väggar
Rivning av golv
Montering nytt golv
Montering nya skivor på väggar / putsning. vid behov
Omdragning vatten och avlopp till stam
Byte avloppsrör i badrumsgolvet
Flytspackling av golv
Sättning av tätskikt på väggar och golv
Kakel väggar
Klinker golv
Fogning vägg/golv
Höjning tak om det är av normalgrad
Nytt gipstak
Målning tak vägg och foder insida
Komplettering av badrum
Ny rördragning
El Golvvärme
El arb
Grovstädning
I priset ingår tätningsmaterial fog fix färg rör, byggmaterial, arbete.
Detta pris gäller bara badrum. inget utanför det nya badrummet.
kranar vitvaror kakel inredning ingår ej i priset
Föreningen står för byte av avlopp och vattenrör, stående stammar .
Bort transport av byggsopor
Extra arbeten faktureras 550 kr exkl moms
Pris 139000 exkl moms
Varav ca 90000 kr exkl moms är arbete som ni får 50% rotavdrag på.
Låter detta rimligt?
Oerhört tacksam för svar!
Bästa hälsningar,
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Det låter som lite under vad de flesta verkar betala för en badrumsrenovering för närvarande, vilket är närmare 200 000 inkl. moms.
Fråga om de tror att det kommer att bli eller brukar bli någon mer kostnad.
Fråga om ni kan avtala om förseningsvite om t.ex. 5000 kr per påbörjad förseningsvecka (om inte, håller inte uppsatta tider).
Fråga om de skriver på Hantverkarformuläret (om inte så gillar de inte att specificera juridiska villkor).
Fråga om de accepterar en oberoende besiktningsman vid 3 tillfällen (om inte så kan kvaliteten vara dålig på resultatet).
Fråga om de tror att det kommer att bli eller brukar bli någon mer kostnad.
Fråga om ni kan avtala om förseningsvite om t.ex. 5000 kr per påbörjad förseningsvecka (om inte, håller inte uppsatta tider).
Fråga om de skriver på Hantverkarformuläret (om inte så gillar de inte att specificera juridiska villkor).
Fråga om de accepterar en oberoende besiktningsman vid 3 tillfällen (om inte så kan kvaliteten vara dålig på resultatet).
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Tycker det låter jättebilligt med tanke på det är Stockholms innerstad med allt vad bara det innebär med parkeringssvårigheter och trafik, det är en lägenhet, gammalt vilket kan ställa till det etc. etc.
Dessutom verkar el och vvs samt måleri ingå.
Kan ju säga att det senaste badrummet jag gjort var på 2a våningen i ett radhus från 1981 i centrala Lund.
Där landade arbetskostnaden för utrivning, bortforsling, uppbyggnad, snickeri och plattsättning samt montering av inredningar på knappt 100k ex. moms.
Sen tillkom vvs, el, måleri samt allt material.
Jag skulle inte ta på mig jobbet för de pengarna i alla fall. 🙃
Dessutom verkar el och vvs samt måleri ingå.
Kan ju säga att det senaste badrummet jag gjort var på 2a våningen i ett radhus från 1981 i centrala Lund.
Där landade arbetskostnaden för utrivning, bortforsling, uppbyggnad, snickeri och plattsättning samt montering av inredningar på knappt 100k ex. moms.
Sen tillkom vvs, el, måleri samt allt material.
Jag skulle inte ta på mig jobbet för de pengarna i alla fall. 🙃
Låter nästan så billigt att man måste kolla noga så att det verkligen är en seriös firma...
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Tusen tack för alla svar, uppskattas verkligen då jag inte har någon vidare koll på kostnader för badrumsrenovering.
Gällande byggfirman så har vår förening arbetat med dom i många år för samtliga partiella stambyten i huset, och dom verkar vara väldigt nöjda. Då har vi ändå en förening som är oerhört noggrann (på gränsen till jobbig).
Som jag har förstått det så kommer själva badrummet att landa på ca 140 000 kr efter ROT och moms exkl kakel, klinker, inredning etc.
Återigen, tusen tack för svar!
Gällande byggfirman så har vår förening arbetat med dom i många år för samtliga partiella stambyten i huset, och dom verkar vara väldigt nöjda. Då har vi ändå en förening som är oerhört noggrann (på gränsen till jobbig).
Som jag har förstått det så kommer själva badrummet att landa på ca 140 000 kr efter ROT och moms exkl kakel, klinker, inredning etc.
Återigen, tusen tack för svar!
Klicka här för att svara