4 445 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Oense med bygglovshandläggare
Hej,
Vi vill riva en lada och bygga ett hus.
Huset vi bygger liknar omkringliggande hus väldigt mycket.
Huset är inom byggrätten.
Ritningen strider inte mot detaljplanen.
Huset är rektangulärt med förhöjt väggliv som sticker ut 2 meter på ena långsidan.
Vår handläggare är positiv till att riva ladan och bygga ett nytt hus.
Handläggaren säger dock att vi måste ändra ritningen eftersom vi river en lada som är rektangulär så måste den nya byggnaden också vara rektangulär för att bevara den gamla byggnadens karaktär. Den del av huset som sticker ut 2 meter måste därför bort.
Våra grannar har alla möjliga vinklar och vrår på sina hus och vår ritning avviker inte från dessa på något sätt. Flera närliggande hus har liknande former.
Dessutom vill handläggaren att vi ändrar utseendet på våra fönster, trots att vi valde samma fönster som vår granne fick bygglov till för ca 5 år sedan.
Det känns som att förhandlingarna har gått i lås. Vad gör man när man är helt oense med sin handläggare?
Hälsningar
nochl
Vi vill riva en lada och bygga ett hus.
Huset vi bygger liknar omkringliggande hus väldigt mycket.
Huset är inom byggrätten.
Ritningen strider inte mot detaljplanen.
Huset är rektangulärt med förhöjt väggliv som sticker ut 2 meter på ena långsidan.
Vår handläggare är positiv till att riva ladan och bygga ett nytt hus.
Handläggaren säger dock att vi måste ändra ritningen eftersom vi river en lada som är rektangulär så måste den nya byggnaden också vara rektangulär för att bevara den gamla byggnadens karaktär. Den del av huset som sticker ut 2 meter måste därför bort.
Våra grannar har alla möjliga vinklar och vrår på sina hus och vår ritning avviker inte från dessa på något sätt. Flera närliggande hus har liknande former.
Dessutom vill handläggaren att vi ändrar utseendet på våra fönster, trots att vi valde samma fönster som vår granne fick bygglov till för ca 5 år sedan.
Det känns som att förhandlingarna har gått i lås. Vad gör man när man är helt oense med sin handläggare?
Hälsningar
nochl
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Kanske några bilder på husen i omgivningen som visar likheterna med omgivande bebyggelse,
och muntlig föredragning vid ett nämndsammanträde.
Dvs "köra över" handläggaren.
Huruvida detta är taktiskt lämpligt vet jag dock inte.
och muntlig föredragning vid ett nämndsammanträde.
Dvs "köra över" handläggaren.
Huruvida detta är taktiskt lämpligt vet jag dock inte.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
1. Accepterar handläggarens synpunkter
2. Begär att skriftligen få ta del vilka regler som begränsar ditt bygglov och agera därefter. Finns det regler som tidigare kringgåtts, eller ändrats på senare år, tja vad kan man göra.
3. Överklagar avslag på ansökan till Länsstyrelsen om man vet att bygglovsansökan följer reglerna
2. Begär att skriftligen få ta del vilka regler som begränsar ditt bygglov och agera därefter. Finns det regler som tidigare kringgåtts, eller ändrats på senare år, tja vad kan man göra.
3. Överklagar avslag på ansökan till Länsstyrelsen om man vet att bygglovsansökan följer reglerna
Vi har också tänkt på att ta lite bilder för att visa upp hur omgivningen ser ut, det borde definitivt inte skada.
De två saker som handläggaren klagar på baseras så vitt jag kan se endast på tycke och smak, inte på några regler.
1. Den utstående delen av huset är inom vår byggrätt. Vår granne 10 meter bort håller just nu på att bygga en likadan utbyggnad. De har nyligen fått bygglov för det. Dessutom har vi ett äldre bygglov (samma tomt) godkänt av byggnadsnämnden på ett hus som inte är rektangulärt.
2. Fönstren är exakt samma mått, tillverkare och spröjs som vår andra granne 10 meter bort nyligen har monterat, efter godkänt bygglov såklart.
Jag känner att vi har rätt i den här frågan men vi ska nog börja med att visa upp lite bilder på omgivningen så får vi se om handläggaren mjuknar upp lite.
Hälsningar
/nochl
De två saker som handläggaren klagar på baseras så vitt jag kan se endast på tycke och smak, inte på några regler.
1. Den utstående delen av huset är inom vår byggrätt. Vår granne 10 meter bort håller just nu på att bygga en likadan utbyggnad. De har nyligen fått bygglov för det. Dessutom har vi ett äldre bygglov (samma tomt) godkänt av byggnadsnämnden på ett hus som inte är rektangulärt.
2. Fönstren är exakt samma mått, tillverkare och spröjs som vår andra granne 10 meter bort nyligen har monterat, efter godkänt bygglov såklart.
Jag känner att vi har rätt i den här frågan men vi ska nog börja med att visa upp lite bilder på omgivningen så får vi se om handläggaren mjuknar upp lite.
Hälsningar
/nochl
Det finns handläggare och det finns handläggare.Jag och min fru fick kämpa 5 mån innan handläggaren beslutade att yrka på avslå av vår ansökan pga av en rad subjektiva åsikter. Under dessa 5 mån hade jag tre möten med dem och varje möte resulterade i en muntlig överenskommelse om lösning.Ärendet gick upp till politikerna i byggnadsnämnden och de gick de på vår linje och "körde över" tjänstemännen, dvs beviljade vårt bygglov.Om ni håller er innom byggrätten enligt gällande detaljplan så är det mycket svårt att neka er bygglov på giltiga grunder, sen att det finns mängder med handläggare som gillar att agera småpåvar och gärna vill tycka o tänka om allt mellan himmel och jord spelar mindre roll om ni har lagen på er sida. Det blir bara lite mer segdraget innan ni får ert bygglov.
Klicka här för att svara