Hallå,

Här kommer en liten sammanfattning av många mail till en bygglovshandläggare.

Bygglovshandläggaren säger i korthet:

• Kommunen bedömer att skiffer/natursten och de stora fönsterpartierna tillsammans upplevs som främmande för området (småhusområde med 60-talshus i tegel/trä).
  • Hon förklarar att enligt PBL 8 kap. 1 § måste byggnaden ha “god form-, färg- och materialverkan” oavsett om en åtgärd kräver lov eller inte.
  • Hen skriver att man kan göra fasadändringar (fasadmaterial och fönster) utan bygglov, men om kommunen bedömer att resultatet inte uppfyller kraven kan det bli tillsyn och i värsta fall rättelseföreläggande (dvs att man kan behöva ändra tillbaka/justera).
  • Hen rekommenderar att det “bästa” är att få ett beviljat lov som inkluderar fasadändringen, eftersom då blir det normalt inte ett tillsynsärende om man följer lovet och får slutbesked.

AI support.

Tror hen börjar ledsna lite ärendet har bollats fram och tillbaka över 6 månader. Nu i senaste mailet får jag som rekommendation nedan.

(exempelvis genom att ersätta de grönmarkerade sidofönsterpartierna med träpanel eller ändra de stora triangelformade fönsterpartierna) skulle bygglovet troligtvis kunna tillstyrkas.

Du kan sedan ändra fasadmaterial och sätta in ytterligare fönsterpartier utan bygglov.

Vågar man gå på detta? eller hur vanligt är det med "rättelseföreläggande" vill inte fixa fasad och fönster för 2 milj + som sedan någon granne eller hen själv anmäler så de måste göras om och tas bort.

• Byggnadsritning som visar en byggnads olika fasader med grönmarkerade områden vid vissa fönster som potentiella ändringspunkter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
NR. NR. skrev:
Du kan sedan ändra fasadmaterial och sätta in ytterligare fönsterpartier utan bygglov.

Vågar man gå på detta?
Troligen inte. De lär väl ha ditt hus under uppsikt för att statuera exempel...
Regeln om att fasadändringar får göras utan bygglov men ändå måste uppfylla samma krav som tidigare kom vid årsskiftet, så det är lite outforskad mark.

• Gilla
GWII och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är mycket ovanligt med rättelseförelägganden med utgångspunkt i 8 kap. 1 § PBLs skrivningar om god form-, färg- och materialverkan. Det är ligger ju ett stort element av subjektivt tyckande i detta så jag tror ofta kommuner är skeptiska till att driva det hela med förelägganden.

Dessutom är praxis rätt liberal/tillåtande. Se t ex fallet med det gula huset i Skänninge som illustration:
https://www.byggahus.se/renovera/lansstyrelsen-huset-behover-inte-alls-malas-traditionellt-gult

8 kap. 1 § PBLs skrivningar om god form-, färg- och materialverkan har nog mest fått påverkan på myndighetsutövningen när bygglov har sökts. Då har handläggares egna subjektiva smak och tyckande kring form-, färg- och materialverkan kunnat leva ut i form av rådgivning utan att bli ifrågasatt av byggherren. Den makten har den här gruppen kommunalanställda nu förlorat i och med liberaliseringen av PBL och att förprövningen med bygglov togs bort för en rad åtgärder.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
NR. NR. skrev:
Hallå,

Här kommer en liten sammanfattning av många mail till en bygglovshandläggare.

Bygglovshandläggaren säger i korthet:

• Kommunen bedömer att skiffer/natursten och de stora fönsterpartierna tillsammans upplevs som främmande för området (småhusområde med 60-talshus i tegel/trä).
  • Hon förklarar att enligt PBL 8 kap. 1 § måste byggnaden ha “god form-, färg- och materialverkan” oavsett om en åtgärd kräver lov eller inte.
  • Hen skriver att man kan göra fasadändringar (fasadmaterial och fönster) utan bygglov, men om kommunen bedömer att resultatet inte uppfyller kraven kan det bli tillsyn och i värsta fall rättelseföreläggande (dvs att man kan behöva ändra tillbaka/justera).
  • Hen rekommenderar att det “bästa” är att få ett beviljat lov som inkluderar fasadändringen, eftersom då blir det normalt inte ett tillsynsärende om man följer lovet och får slutbesked.

AI support.

Tror hen börjar ledsna lite ärendet har bollats fram och tillbaka över 6 månader. Nu i senaste mailet får jag som rekommendation nedan.

(exempelvis genom att ersätta de grönmarkerade sidofönsterpartierna med träpanel eller ändra de stora triangelformade fönsterpartierna) skulle bygglovet troligtvis kunna tillstyrkas.

Vågar man gå på detta? eller hur vanligt är det med "rättelseföreläggande" vill inte fixa fasad och fönster för 2 milj + som sedan någon granne eller hen själv anmäler så de måste göras om och tas bort.
Hur var frågeställningen/frågan? Och vad är anledningen/ärendet till att kommunicering sker?

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Jag har aldrig hört talas om att någon drabbats av rättelseföreläggande fäör en bygglovsfri åtgärd. Det nöärmaste man har hört är väl om någon målat om med "fel" färg.

Här där vi bor har stadsbyggnadskontoret en rätt relaxad inställning. Området har byggts från 1920 talet och frammåt. Väldigt blandad bebyggelse efter successiv förtätning. Stadsbyggnadskontoret säger att det utmärkande för området är den stora variationen av stilar, och ser helst att nya byggnader skall avvika mot den bef. bebyggelsen. Här finns kvarter med snickarglädje från tidigt 1900 tal, med fyrkantiga glaslådor på granntomten, och någon typisk 70 tals låda på nästa tomt (ser ut precis som två staplade containers, utan fönster).

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag har aldrig hört talas om att någon drabbats av rättelseföreläggande fäör en bygglovsfri åtgärd. Det nöärmaste man har hört är väl om någon målat om med "fel" färg.
En tanke med de nya reglerna från årsskiftet är väl att kommunen ska ägna sig mer åt tillsyn än tillstånd? Så det lär väl bli betydligt fler sådana ärenden i framtiden. Särskilt eftersom många verkar tro att det slopade bygglovskravet betyder att det inte längre finns några regler att följa...

• Gilla
  • Älska
Sigge1960 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
useless useless skrev:
En tanke med de nya reglerna från årsskiftet är väl att kommunen ska ägna sig mer åt tillsyn än tillstånd? Så det lär väl bli betydligt fler sådana ärenden i framtiden. Särskilt eftersom många verkar tro att det slopade bygglovskravet betyder att det inte längre finns några regler att följa...
Målsättningen från regeringen var en liberalisering, inte ökad tillsyn. Sen kanske någon kommun väljer att lägga mer resurser på tillsyn, t ex för att dess styre politiskt står till vänster och inte delar regeringens målsättning att liberalisera denna fråga. Att man vill sabotera reformen helt enkelt.

En annan sak som kan driva detta rent organisatoriskt är ju att cirka en tredjedel av alla bygglovsärenden förväntas försvinna i och med lagändringen. Och då har man ju övertalighet bland personalen på många bygglovsavdelningar - det har inget att göra på jobbet. Till detta har vi en lågkonjunktur just nu där det byggs väldigt lite, ännu en faktor som samverkar för att skapa arbetsbrist på bygglovsavdelningarna. Det borde således sägas upp en massa folk som arbetar med detta i kommunerna just nu. Men en möjlighet är ju att kommunerna behåller sin personal och eftersom de saknar arbetsuppgifter så flyttar man över dem till att arbeta med tillsyn istället.

Vore kul att se data på vad som händer ute i kommunerna men jag gissar att det inte förs någon nationell statistik. Så vi får väl aldrig veta.

• Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Kommunen bedömer att skiffer/natursten och de stora fönsterpartierna tillsammans upplevs som främmande för området (småhusområde med 60-talshus i tegel/trä).

så den personen vet inget om 60 talet då

• Haha
  • Gilla
Artemisia och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Målsättningen från regeringen var en liberalisering, inte ökad tillsyn. Sen kanske någon kommun väljer att lägga mer resurser på tillsyn, t ex för att dess styre politiskt står till vänster och inte delar regeringens målsättning att liberalisera denna fråga. Att man vill sabotera reformen helt enkelt.

En annan sak som kan driva detta rent organisatoriskt är ju att cirka en tredjedel av alla bygglovsärenden förväntas försvinna i och med lagändringen. Och då har man ju övertalighet bland personalen på många bygglovsavdelningar - det har inget att göra på jobbet. Till detta har vi en lågkonjunktur just nu där det byggs väldigt lite, ännu en faktor som samverkar för att skapa arbetsbrist på bygglovsavdelningarna. Det borde således sägas upp en massa folk som arbetar med detta i kommunerna just nu. Men en möjlighet är ju att kommunerna behåller sin personal och eftersom de saknar arbetsuppgifter så flyttar man över dem till att arbeta med tillsyn istället.

Vore kul att se data på vad som händer ute i kommunerna men jag gissar att det inte förs någon nationell statistik. Så vi får väl aldrig veta.
Själv har jag en magkänsla av att det lätt blir som så att när handläggarna nu får mindre att göra samt "inkomsterna" minskar så måste de 1.göra sig av med handläggare eller 2.kompensera för dessa minskade intäkter genom tex. fler tillsynsärenden.
Det sistnämnda tror jag kommer hända och tyvärr så tror jag många nu tror det är fritt fram och kanske kommer ta sig lite väl stora friheter som kan stå dem dyrt (detta skriver jag generellt och inte som ett dömmande av TS planer).

• Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Vissa områden inom kommuner befinner sig inom någon slags bevaradestatus.
Ambitionen är att låta områden uppförda i vissa tidsperioder behålla sin stil och karaktär.
Jag har inte tolkar de förenklade reglerna som att de här möjligheterna på något vis skulle tas bort.

Bygg ett hus som passar helt enkelt.
Vill du bygga modernt i 2000-tals stil så kanske du ska välja att bygga i ett nyare område.

behålla sin stil och karaktär. komuner säger så ofta men när dom själva ska bygga nåt som en ny förskola eller nåt då skiter dom i allt som har med behålla sin stil och karaktär

• Gilla
DandrO och 3 till
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
1.göra sig av med handläggare eller 2.kompensera för dessa minskade intäkter genom tex. fler tillsynsärenden.
Jag kan inte komma på något fall där en kommun har skurit ner på några pappersvändare eller chefer.

Jag har personlig erfarenhet av att kommunen jag då bodde i, först gav kommunchefen "sparken" med 18 månadslöner, sedan anställde en till.

Har dock läst / sett åskilliga gånger om kommuner som har skurit ner på mängden personal på golvet (äldreomsorgen, osv), dock. Märkligt nog.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:

Parkinsons lag. Arbetet fyller tillgänglig tid

Kommuner säger väl aldrig upp tjänstemän?

Då drar man hellre ner på skola, vård och omsorg.

Tjänstemännen ser de ju i kommunhuset och ”de ser så upptagna ut och är så trevliga”

• Gilla
  • Ledsen
Claes Sörmland och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vissa områden inom kommuner befinner sig inom någon slags bevaradestatus.
Ambitionen är att låta områden uppförda i vissa tidsperioder behålla sin stil och karaktär.
Jag har inte tolkar de förenklade reglerna som att de här möjligheterna på något vis skulle tas bort.
Om man har en fastighet i ett område som omfattas t ex av 8 kap. 13 § PBL eller skyddsregler införda i detaljplan så krävs ju bygglov för många åtgärder, t ex fasadändring. Helt ovanligt är det väl inte att 8 kap. 13 § PBL kickar in om man bor i ett småhusområde där bebyggelsen uppfördes en viss tid och inte har ändrats sen dess, alltså ett bebyggelsemässigt homogent område.

Mer brokiga småhusområden omfattas sällan.

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Finns det någon möjlighet att slänga in grannhuset, de färdiga huset och huset i sin form just nu.
Vilket hus i närheten är närmaste de ni tänkte bygga idag?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.