Jag har problem med motorsågen.
Den vill inte alls som jag.
Kedjan och svärdet är nästan nya.
Ändå känns det som att såga i sten.
Det rasslar och känns slött.
Jag tycker mig ha filat kedjan enligt konstens regler och den känns vass när jag känner på den med handen.
Ni som kan sånt här...
Vad är fel?
Den vill inte alls som jag.
Kedjan och svärdet är nästan nya.
Ändå känns det som att såga i sten.
Det rasslar och känns slött.
Jag tycker mig ha filat kedjan enligt konstens regler och den känns vass när jag känner på den med handen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ni som kan sånt här...
Vad är fel?
Lite svårt att se i den vinkeln, men jag tycker att det ser ut som att du filat gör långt ner. Så får du ingen skärpa på tänderna alls.
Ryttarna ser helt ofilade ut. Testa ta lite på dem så ska du se att det händer saker.
Det avverkar sämre. Men man får fortfarande riktiga spånor, inte smul. Men det helt klart ut som att filen tar för långt ner på tanden. Så filas inte äggen alls. Då där brukar det se ut när kedjan är riktigt slö.
Vet inte om jag missförstår dig men filar man inte ryttarna tar tänderna inte alls. De måste filas ner allteftersom.D Daniel 109 skrev:
Filar man dem hårt som vissa i skogen gör skär kedjan som smör om man har en stark såg men kastar otroligt. Endast bra vid kvittstning alltså
Sen håller jag med om att tanden ser filad ut för långt ner, men skärpan ser iallafall bra ut.
Konstigt, jag lyckas såga med ofilade ryttare. Det tar säkerligen bättre om man filar dem lagom mycket. Särskilt i mjuka träslag.
Ryttarens funktion är att begränsa tandens skärdjup och allt eftersom du slipar ner tanden måste ryttaren följa med, annars hamnar tanden under ryttaren och då tar inte tanden alls.D Daniel 109 skrev:
När du börjar närma dig slutet på hur mycket man kan fila kedjan innan den är slut är ryttaren flera mm lägre än vad den var från början
https://www.jonsered.com/se/forest-and-backyard/learning-to-sharpen-a-chainsaw-chain/
Jo, jag är medveten om ryttarnas funktion. Men jag är ändå säker på att det huvudsakliga problemet här är att TS filar på fel ställe. Jag fuskar brutalt när jag filar. Enbart rundfil på frihand, men resultatet är mycket bättre än TS resultat.
Tack för alla svar.
Till att börja med: ja kedjan sitter rätt. Jag blev faktiskt själv osäker när det inte hände något så jag fick dubbelkolla.
När jag skulle fila kedjan första gången, fastnade bara filen. Jag har en sån där fil som sitter fast i ett handtag med en platta på, för att man inte ska komma för långt ner.
Plockade bort filen från "mallen" och då gick det bättre.
Men som ni säger så kom jag kanske för långt ner då.
Hur gör ni vid första filningen? Fastnar ni också eller är det jag som gör fel?
Ska även testa att fila ner ryttarna lite.
Tack än en gång.
Återkommer med resultat imorgon.
Till att börja med: ja kedjan sitter rätt. Jag blev faktiskt själv osäker när det inte hände något så jag fick dubbelkolla.
När jag skulle fila kedjan första gången, fastnade bara filen. Jag har en sån där fil som sitter fast i ett handtag med en platta på, för att man inte ska komma för långt ner.
Plockade bort filen från "mallen" och då gick det bättre.
Men som ni säger så kom jag kanske för långt ner då.
Hur gör ni vid första filningen? Fastnar ni också eller är det jag som gör fel?
Ska även testa att fila ner ryttarna lite.
Tack än en gång.
Återkommer med resultat imorgon.
Det är nog bra att fila med mallen. Det går att fila utan mall, men då måste man ju veta mer noga hur man ska fila. Det är svårare att göra fel med mall.
Edit: Om du filar både ryttare och tänder, prova gärna mellan och rapportera vilken skillnad respektive åtgärd gav.
Edit: Om du filar både ryttare och tänder, prova gärna mellan och rapportera vilken skillnad respektive åtgärd gav.