Jag har problem med motorsågen.
Den vill inte alls som jag.
Kedjan och svärdet är nästan nya.
Ändå känns det som att såga i sten.
Det rasslar och känns slött.

Jag tycker mig ha filat kedjan enligt konstens regler och den känns vass när jag känner på den med handen.

Trä med ojämna sågade ytor som tyder på en slö motorsågskedja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en motorsågskedja och svärd som visar tecken på slitage och smuts.
Skapa konto
Närbild på sågspån som kan tyda på problem med motorsågskedjan.
Skapa konto
Närbild på motorsågskedja mot brun bakgrund som illustrerar problem beskrivna i en diskussionstråd.
Skapa konto

Ni som kan sånt här...
Vad är fel?

Lite svårt att se i den vinkeln, men jag tycker att det ser ut som att du filat gör långt ner. Så får du ingen skärpa på tänderna alls.

• Gilla
johel572 och 4 till
  • Laddar…
Ursäkta :( men du har inte fått kedjan fel väg

• Gilla
  • Haha
Route66 och 8 till
  • Laddar…
A
Dum fråga kanske men är kedjan monterad åt rätt håll? :)

• Gilla
Route66 och 6 till
  • Laddar…
Ryttarna ser helt ofilade ut. Testa ta lite på dem så ska du se att det händer saker.

• Gilla
  • Älska
Herr-C och 12 till
  • Laddar…
M mackan_kal skrev:
Ryttarna ser helt ofilade ut. Testa ta lite på dem så ska du se att det händer saker.
Det brukar inte medföra så dåligt resultat.

D Daniel 109 skrev:
Det brukar inte medföra så dåligt resultat.
Filar man inte ryttarna tar inte tänderna, känns slött precis som ts beskriver.
Men man ska absolut inte ta för mycket.

• Gilla
Workingclasshero och 8 till
  • Laddar…
Det avverkar sämre. Men man får fortfarande riktiga spånor, inte smul. Men det helt klart ut som att filen tar för långt ner på tanden. Så filas inte äggen alls. Då där brukar det se ut när kedjan är riktigt slö.

• Gilla
ceno
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det avverkar sämre. Men man får fortfarande riktiga spånor, inte smul. Men det helt klart ut som att filen tar för långt ner på tanden. Så filas inte äggen alls. Då där brukar det se ut när kedjan är riktigt slö.
Vet inte om jag missförstår dig men filar man inte ryttarna tar tänderna inte alls. De måste filas ner allteftersom.
Filar man dem hårt som vissa i skogen gör skär kedjan som smör om man har en stark såg men kastar otroligt. Endast bra vid kvittstning alltså

Sen håller jag med om att tanden ser filad ut för långt ner, men skärpan ser iallafall bra ut.

• Gilla
mikewse och 4 till
  • Laddar…
Konstigt, jag lyckas såga med ofilade ryttare. Det tar säkerligen bättre om man filar dem lagom mycket. Särskilt i mjuka träslag.

• Gilla
spettan80 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Konstigt, jag lyckas såga med ofilade ryttare. Det tar säkerligen bättre om man filar dem lagom mycket. Särskilt i mjuka träslag.
Ryttarens funktion är att begränsa tandens skärdjup och allt eftersom du slipar ner tanden måste ryttaren följa med, annars hamnar tanden under ryttaren och då tar inte tanden alls.
När du börjar närma dig slutet på hur mycket man kan fila kedjan innan den är slut är ryttaren flera mm lägre än vad den var från början

https://www.jonsered.com/se/forest-and-backyard/learning-to-sharpen-a-chainsaw-chain/

• Gilla
mikewse och 10 till
  • Laddar…
Jo, jag är medveten om ryttarnas funktion. Men jag är ändå säker på att det huvudsakliga problemet här är att TS filar på fel ställe. Jag fuskar brutalt när jag filar. Enbart rundfil på frihand, men resultatet är mycket bättre än TS resultat.

• Gilla
evertb
  • Laddar…
Tack för alla svar.

Till att börja med: ja kedjan sitter rätt. Jag blev faktiskt själv osäker när det inte hände något så jag fick dubbelkolla.

När jag skulle fila kedjan första gången, fastnade bara filen. Jag har en sån där fil som sitter fast i ett handtag med en platta på, för att man inte ska komma för långt ner.
Plockade bort filen från "mallen" och då gick det bättre.
Men som ni säger så kom jag kanske för långt ner då.
Hur gör ni vid första filningen? Fastnar ni också eller är det jag som gör fel?

Ska även testa att fila ner ryttarna lite.

Tack än en gång.

Återkommer med resultat imorgon.

Det är nog bra att fila med mallen. Det går att fila utan mall, men då måste man ju veta mer noga hur man ska fila. Det är svårare att göra fel med mall.

Edit: Om du filar både ryttare och tänder, prova gärna mellan och rapportera vilken skillnad respektive åtgärd gav.

Staffans2000
Sök på "sågkjedjeslip", så hittar du vad du behöver. Helt överlägsen firandet. Ryttarna behöver inte samma uppmärksamhet. Men naturligtvis skall de filer ner lite då och då.

Staffan

• Gilla
Petert65
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.