Byggahus.se

Oduglig motorsåg helt plötsligt. Vad är fel?

1. H
    Medlem Nivå 1
    Din analys verkar vara helt rätt. Troligen har TS filat för högt upp. Om nu TS använder, typ husqvarna jig? Används den då brukar det gå bra men att fila frihand då kan det bli att en försämrar eggen.

• Laddar…
  2. T
    Medlem · Nivå 11
    • Laddar…
  3. AXS
    Lägenhetsfixare · Nivå 9
    • Laddar…
  4. C
    Medlem Nivå 6
    Ok. Dags för uppföljning.

Jag har nu gjort det jag inte gjorde innan: satt fast sågen i skruvstäd. Det gjorde det MYCKET enklare att få rätt vinkel på filen = den fastnade inte.
    Bytte till en ny fil innan.

Filade till varje skär ungefär lika mycket.
    Ska mäta med skjutmått vid nästa tillfälle. Nu var jag för ivrig att prova allt annat först.

Gick ut och kollade.
    Kapade av en centimeter av en ca 40 cm tjock stock. Gick som smör!!!

Gick in och filade ner ryttarna med en mall.
    Ut och testade igen:
    Gick som smält smör!!!

Sen testade jag på ursprungsämnet.
    Bättre än innan men inte alls lika bra som på stocken.
    Precis som någon var inne på, hade jag försökt klyva en kubbe, vilken var för grenig för att ta med yxa.

Så största problemet var nog det - att jag inte fattade att det inte skulle gå lika bra att klyva som att kapa.
    Dumt nybörjarfel :(

Men nu har ni iaf lärt mig en massa nytt. Att slipa en kedja på rätt sätt bl.a.

Stort tack till er alla!!!

5. B
    Medlem Nivå 1
    Hej !
    Det kan vara så att du har haft lös kedjan eller från början monterat den fel väg.Rotstionsrikningen är a&O.
    Tag gärna bilder på kedjan så man ser där kedjan lämnar sågen och även så man vet vad dom är upp och ner .Lycka till .ps detta händer ganska ofta när man stressar lite .

• Laddar…
  6. Ioo
    Medlem Nivå 1
    Bästa tråden på länge :)

7. A
    Medlem · Nivå 19
    Finns en klassisk historia där jag maskar bort nationalitet ;)
    En xxxxx var i Sverige för att jobba. Han tog anställning som skogsarbetare.
    Förmannen sa: "Med den här sågen kan du fälla 40 träd om dagen."
    Men när tre dagar gått hade inte xxxxx fällt mer än tre. Då tog förmannen tag i motorsågen för att visa hur det skulle gå till.
    Då han startade motorsågen hoppade xxxxx högt och skrek:
    "Va er de som brummer så?"

• Laddar…
  8. M
    Medlem · Nivå 5
    Heja!
    Bra jobbat och lärt!
    En klyvklinga har större och glesare tänder.
    Alltid svårt såga längs med fibrer.

• Laddar…
  9. hodo
    Medlem Nivå 1
    Om du sågar ek längs med stocken får du kämpa.då är en klyvkedja lämplig. men den är kastkänslig..
    Filad i 15 grader istället för 30 grader. Du kan fila om en vanlig kedja men du verkar in så hemma på filning. Så köp en ny kedja eller lär dig handfila. Bra att kunna.

10. T
    Medlem Nivå 6
    Har man lite känsla för hur tanden ska se ut fungerar många olika metoder. Jag slutade med mall och fick bättre märkbart bättre skärpa på kedjan på frihand. Ska testa med vinkelslipen i år.

• Laddar…
  11. T
    Medlem Nivå 6
    Skärvinkeln är för dålig, den tanden skär knappt. Jag gjorde en grov bild för att visa skillnaden. Ryttaren - några drag kan inte skada på den med.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    374001-4877145c410be62ed77cfa89cf6f7cc3.jpg

12. T
    Medlem Nivå 6
    Redigerat
  13. D
    Besserwisser · Nivå 21
    Det är inget problem att såga längs fibrerna. Det är när man sågar fiberändarna det blir svårt. Längs med får man långa fina spånor och bra avverkning.

• Laddar…
  14. findus42
    Medlem · Nivå 20
    Jobbat ett år i skogen med manuell avverkning och gallring i naturreservat. En höststorm fällde 70% av träden som stod kvar efter gallringen.
    Ett mindre lyckat försök med hyggesplöjning i kombination med att de hoppat över röjningen.

Nåväl... har intensiv och årslång övning när det gäller slipning av kedjor.

Som några skriver så tyckte jag att mallar och hjälpmedel var långsamma och krånglade till jobbet. Slipade på fri hand. Det handlar om en kombination av förståelse för uppgiften och muskelminne.

När man lärt sig hur tand och ryttare skall fungera och hur olika slipningar påverkar sågningen. Då går det mycket fortare på fri hand OM man är en sådan person som har lätt att standardisera sina rörelser och hitta vettiga sätt att hålla grejerna.

Går det snabbt (mindre än 3min) och utan några andra grejer än en fil så blir det av att slipa varje gång man tankar. Vilket kan bli 4-5 gånger under en dag om man har mycket sågning.

Har man å andra sidan svårt att förstå skillnaden i olika sätt. Då vet man inte vad som gör kedjan aggressiv och kastbenägen. Eller vad man vill ha vid klyvning jämfört med kapning (det absolut vanligaste. 90% eller mer av all sågning). Därmed så passar det bättre att slipa med mall eller maskin.

Nackdelen är förstås att det arbetssättet kräver mer och dyrare utrustning och att det tar längre tid. Flera kedjor att byta med t ex. Samt att varje dag måsta tillbringa tid i verkstan för att förbereda nästa dag.

Om jag slipar för klyvning så försöker jag passa på när ryttarna är lite högre än nödvändigt och ger tänderna aggressivare egg (höknäbb medvetet). Då hyvlar eggarna istället för att skrapa. Att ryttarna är höga begränsar spåntjockleken. Får man till det så ser spånen ut som dun. Ingen hållbar slipning så när klyvningen är klar är det klokast att genast slipa tillbaka den normala profilen.

Kom ihåg att en motorsågskedja är bara en massa eggar. Kan man slipa borrar, stämjärn, saxar, knivar mm. Då kan man förstå och slipa även kedjor när man kommit underfund med målet.

Mvh Findus

15. T
    Medlem Nivå 6
    Maskinslipad kedja är svårslagen enligt min erfarenhet. Proffsens självklara val i skogen men kanske inte ekonomiskt motiverbart för den som bara ska kapa upp ett årslass ved, då blir det en bra timlön på att handslipa. Är det biltemaslipen du har?