Byggahus.se

Oduglig motorsåg helt plötsligt. Vad är fel?

1. GlennB
    Medlem · Nivå 5
    Det bästa jag köpt till min motorsåg är nog en extra kedja, då slipper man stå och svära och krångla när man bara vill såga, bara att byta till en vass kedja och köra.

Sen slipar man den andra kedjan i lugn och ro efteråt.

Slipar gör jag med en såndär kedjeslipmaskin som ovan.

2. AXS
    Lägenhetsfixare · Nivå 9
    Sant, men då ska det slipas rejält mycket. Tror det är lugnt för alla hobbysågare.

3. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Den maskinslip jag använt har jag inte haft tålamod att ta det lugnt med så kedjan har gått varm och tappat härdningen. Numera kör jag alltid på frihand med en fräsch fil. Så fort filen börjar "sjunga" är det dags att byta. Den ska låta som ett dovt skrapande.

4. T
    Medlem Nivå 6
    Tyckte dom slets ner väldigt snabbt, det var därför jag gick över till frihand, har nog inte använt en på i alla fall tio år. Kanske har dom bättre rullar i dag. Kapar man bara mjuk årsved som är ren o fin tycker jag det bästa är att lämna in kedjan, då behöver man bara tanka och köra.

• Laddar…
  5. T
    Medlem Nivå 6
    Aj då. Jo, sant som du säger. Jag rullar lite fin smärgelduk ibland efter filningen och tar ner den lite grova eggen, det har faktiskt gett skillnad. När man får den fina eggen bl a genom en bra maskinslip så håller den mycket längre. Bara manuell filning utan finegg betyder mer filning och halvbra sågresultat jmf finegg som håller längre och skär bättre.

6. M
    Medlem Nivå 1
    Ryttarna är för höga, men sen ser det ut som de användt en för stor rundfil!

• Laddar…
  7. AXS
    Lägenhetsfixare · Nivå 9
    Ja, det är ju det bästa. Investera i 5-10 kedjor som max för något drag med filen. Sen lämna in.

Tror de blivit lite bättre med åren, tror jag hade en med aluminium-rulle. Men får öva på frihanden.

8. Tombrittberg
    Medlem Nivå 3
    Som torparpojken sa till storbonden efter första dagen i timmerskogen : ja nog var pappa fattig men nog hade han filar som gick lätt.

9. K
    Husägare · Nivå 13
    Du menar så här?;)

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    16D9C6DA-B32B-494C-B960-532852A3A63D.jpeg

Kanske dags för en ny?
    Eller fortsätter jag på frihand.

10. K
    Medlem Nivå 2
    Tror han ska ha fil med mindre diameter.

• Laddar…
  11. F
    Medlem Nivå 4
    Ja, jo. Men det är du och jag och några till som fattar att man trycker snett uppåt och kanske rullar filen för att få den att klättra lite. Men du får aldrig samma exakthet som om du har en filmall. Vilket så sett inte är så farligt. om vinklarna diffar lite kan till och med vara bra, det gör att kedjan går jämnare, precis som grupperingar av tänder på hålsågar och till och med en och annan cirkelsågsklinga. Jag har filmall, men är det stenkörning så filar jag inte, då får det bli en slipkedja istället. Har kedjeslip, men innan den slipade jag på frihand på bänkslip. Blir otroligt bra, förutom att det kan bli skägg.

12. F
    Medlem · Nivå 9
    Jag kör med Dremels jigg och roterande slipstift till min Dremel, är mycket nöjd med resultatet.

https://www.clasohlson.com/se/Sliptillsats-Dremel/p/20-4016

När slipstiftet slitits ut där man slipat flyttar man bara det lite i chucken. Problemet jag fick när jag handfilade var att jag inte filade lika bra åt vänter och höger så svärdet klättrade när man sågade trädstam tjockare än svärdet, blev som en spiral. Det problemet försvann när jag började använda Dremeln.

13. F
    Medlem · Nivå 9
    Får en att tänka på denna !

14. M
    Medlem · Nivå 5
    En sak många inte tänker på är hur man ska fila för att filen ska hålla.
    Det ska vara tryck åt ena hållet - men inte åt andra. Då håller filen skärpan längre.

Eller är det inte så för sågfilar?
    Kanske olika beroende på hur filen är huggen.

Och så finns det olika diameter för olika länkar.

15. T
    Medlem Nivå 6
    RIP. Finns en bra film också, Motorsågen, en klassiker, ingen komedi men vissa roliga inslag.