Karlia
Jiji Jiji skrev:
@Karlia, är det ett fontänbord? Det var det finaste jag visste när jag var liten. :D
Fontänbord :love: Var det finaste jag visste som ung, nu som hm, något äldre, blev jag glad när jag hittade ett. Fontänen fungerar men är ojordat och kablarna ser sisådär ut, så småningom ska jag hitta på ett bättre sätt för den (katterna!)
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Karlia
Snigla Snigla skrev:
Tycker de ser jättepigga ut, med lite näring och vårsol så blir de säkert stora och fruktgivande (y)
Min tanke också, när det blir ljusare o varmare blir de omplanterade, näring och sol så kommer de förhoppningsvis repa sig. För säkerhets skull sådde jag lite frön också. Tycker att black scorpion tongue ger en mjuk, varm hetta, passande till mycket!
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Min första chili någonsin har grott, hurra! Sen gick det ju inte att låta bli att så lite tomater. Värmemattan kom, så jag sådde lite till. Var bara tvungen (av vem?) att fröså pampasgräs. [bild][bild][bild][bild]
Fler än jag som vågat så några tomater såhär tidigt :cool:(y)
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Gänget som såddes 1/1 2020 börjar komma upp sig i världen.. mestadels chili (ja, även dessa haha) men även några minipaprikor!

Ungplantor av chili och paprika i kuber av odlingsmedium med etiketter som visar sorter och såddatum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Odlingbricka med små chili- och paprikaplantor märkta med sortnamn och såddatum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Späda chili- och paprikaplantor i en odlingsbricka med etiketter som visar olika sorters namn och sådatum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Unge chili- och minipaprikaplantor odlade i kuber med etiketter som anger sortnamn och såddatum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ung chiliplanta med två ljusgröna blad i jordkruka, suddig bakgrund med etiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Unga chili- och minipaprikaplantor med synliga blad och planteringsmärken i jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ung chiliplanta i jordkub med etikett "MUSHROOM 29/12", bland andra etiketterade skott i odlingsbricka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ung minipaprikaplanta som växer i en jordkaka, med etikett märkt 'PAPRIKA MINI BELL 1/1 2020'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


.. några sorter har inte hunnit med än, men hoppas de kommer så småningom!

Har 8 v som gräns, sedan kastar jag dem..
 
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
Fadai
Du skrev att du sår i ”svamp”, vad är det?
 
Fadai Fadai skrev:
Du skrev att du sår i ”svamp”, vad är det?
Flrsta året jag provar, tyckte det verkade smidigt och man slapp släpa hem såjord. Kuberna i sig (svamparna) är väl inte direkt billiga.. men tyckte som sagt det lät enkelt och smart..

https://www.willabgarden.se/produkt/roott-rotningsbriketter/2638-907
sådana är en variant..

https://www.wexthuset.com/odling/jo...MI3ZzRjJWd5wIVjoKyCh1dtgJ8EAQYASABEgLNAPD_BwE
detta är en annan variant

Bägge är ”samma system”.. bara att den ena var lättare att hitta i storpack (för mig går det ju åt en del).

köpte detta lilla kit för att testa: (rea just nu..)
https://www.willabgarden.se/produkt/roott-minivaxthus-komplett/2634-907

och så lite extrasvampar :)
 
Haha. Det kallar jag puck
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Fadai
Snigla Snigla skrev:
Flrsta året jag provar, tyckte det verkade smidigt och man slapp släpa hem såjord. Kuberna i sig (svamparna) är väl inte direkt billiga.. men tyckte som sagt det lät enkelt och smart..

[länk]
sådana är en variant..

[länk]
detta är en annan variant

Bägge är ”samma system”.. bara att den ena var lättare att hitta i storpack (för mig går det ju åt en del).

köpte detta lilla kit för att testa: (rea just nu..)
[länk]

och så lite extrasvampar :)
Ok, briketter. Tack för snabbt svar.
 
O olofh skrev:
Haha. Det kallar jag puck
?
 
Fadai
Vi är väl alla lite puckade, vi trädgårdsnördar. Memoji av kvinna med hijab och glasögon som gestikulerar osäkerhet med upplyfta händer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Memoji av en person med hijab och glasögon som gör en gest med händerna uppåt som om de undrar något eller är förvånad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
En apelsin och 1 till
  • Laddar…
Två bilder av växande Rocoto-chilipepparplantor i krukor med tidsstämplar för söddatum och fotodatum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Luden, söt liten rackare :)
 
  • Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
Vitlöken hälsar gott nytt år
 
  • Växande vitlöksklyfta i jord med löv och grenar, symboliserar starten på ett nytt år.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fadai och 4 till
  • Laddar…
Karlia
Å, jag skulle ha satt vitlök! Då dottern åt upp den i tron att jag förvarade vitlöken till matlagning på fönsterbrädan i vardagsrummet så blev det inte så. Får bli nästa år.
 
Det är väl inte för sent än?

Här nere verkar vi återigen gått från höst till vår utan att passerat vinter.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Har alltid tänkt att det är hösten vitlök sätts. Men jag kan ha fel och det kan inte skada att sätta idag. Så får jag en anledning att åka till blomsterlandet också :D
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.