Jag ställer mina sådder på golvet i tvättstugan. Det är en egen slinga dit så den kan vara lite varmare än resten.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Jag ställer mina sådder på golvet i tvättstugan. Det är en egen slinga dit så den kan vara lite varmare än resten.
Har man en värmepump brukar de också vara bra att ställa sådden på (y)

• Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Fadai
Snigla Snigla skrev:
TIPS:
Söker ni en liten värmematta till era små frösådder, så har Granngården tydligen rea denna vecka!

[länk]
Tack för tipset, beställde nu. Lika så bra eftersom jag bestämde mig för att börja odla chili och paprika i år. Har redan två små bebisar på gång....

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
O olofh skrev:
När ska man plantera om chili? Och till vad?
Nu är de i pluggar med värmematta o växtlampa i såjord
[bild]
Ofta har man lite för bråttom att plantera om dem, bättre att ha lite is i magen (så svårt när det kliar i odlarfingrarna, jag vet!). Men de bör iaf ha fått lite karaktärsblad :) (första bladen som kommer är hjärtblad, då ser alla likadana ut typ.. sedan när karaktärsbladen kommer.. KAN man skymta lite olikheter).

De mår inte dåligt av att stå kvar, speciellt inte i en rootmaster :) däremot behöver de mycket ljus nu när de tittat fram.. och lagom sval temperatur.. dvs det behövs ingen undervärme längre, om du inte väntar på fler frön som ska gro.

Näst på tur bör väl bli en lagom liten plastkruka till var och en (vet inte riktigt hur stora de är, men de här normala små fyrkantiga .. 7x7 kanske eller liknande).

Man kan sätta dem stort direkt om man vill, men jag brukar byta upp mig successivt ett par gånger innan slutkrukan.. och i början är det skönt att allt inte tar så mycket plats! Man får plats med alla på ett bord, under en lampa osv... sätter man dem i för stora krukor - ja då tar de plats helt enkelt!

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Efter att frötomten kom på besök sist.. var jag tvungen att så 5 sorters chili till :) - det är numer klart!

Fröpåsar med chili märkta med sortnamn som 'Monkey Face Yellow', 'Habanada' och 'Vampire'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dessa frön har nu satts i svamp!

Odlingsbricka med chilifrön i jord och namnlappar för olika chilisorter.
Skapa konto

.. och namnlappar har de fått!

Sedan gjorde jag (igen) raka motsatsen till vad jag planerade..

Ett miniväxthus med frösådder och namnlappar för olika sorters chili och tomater.
Skapa konto

Ja fyllde upp lilla ”växthuset med lite tomater :p (inga högväxande dock)

Redigerat:
Snigla Snigla skrev:
Ofta har man lite för bråttom att plantera om dem, bättre att ha lite is i magen (så svårt när det kliar i odlarfingrarna, jag vet!). Men de bör iaf ha fått lite karaktärsblad :) (första bladen som kommer är hjärtblad, då ser alla likadana ut typ.. sedan när karaktärsbladen kommer.. KAN man skymta lite olikheter).

De mår inte dåligt av att stå kvar, speciellt inte i en rootmaster :) däremot behöver de mycket ljus nu när de tittat fram.. och lagom sval temperatur.. dvs det behövs ingen undervärme längre, om du inte väntar på fler frön som ska gro.

Näst på tur bör väl bli en lagom liten plastkruka till var och en (vet inte riktigt hur stora de är, men de här normala små fyrkantiga .. 7x7 kanske eller liknande).

Man kan sätta dem stort direkt om man vill, men jag brukar byta upp mig successivt ett par gånger innan slutkrukan.. och i början är det skönt att allt inte tar så mycket plats! Man får plats med alla på ett bord, under en lampa osv... sätter man dem i för stora krukor - ja då tar de plats helt enkelt!
Jag "gubbminns" att tomater/chili gärna ska växa ut till kanten på krukan innan de planteras om i större - något om att det stimulerar till snabbare tillväxt i dessa till skillnad mot andra växter.

Fadai
Min första chili någonsin har grott, hurra! Sen gick det ju inte att låta bli att så lite tomater. Värmemattan kom, så jag sådde lite till. Var bara tvungen (av vem?) att fröså pampasgräs. Plastlådor med jord där frön gror, en etikett visar såddatum för chili och tomater.
Skapa konto
En liten grön chiliplanta som precis grott i en terrakottakruka med en gul etikett.
Skapa konto
Unga chili- och tomatplantor som grott i krukor med en värmematta under.
Skapa konto
Två krukor med jord på en fönsterbräda och en etikett som indikerar nygrott chili.
Skapa konto

• Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Snigla Snigla skrev:
Har man en värmepump brukar de också vara bra att ställa sådden på (y)
Golvvärmen i badrummet för mig:) I år Jamaican Bell, Basket of fire, Aji Amarillo och black scorpion tongue, den sista favorit från förra året som jag också övervintrar. Drivhus med chilifrön på golvvärmen i ett badrum, förberedelse för odling.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Jag har inte sått än... Jag har varit sjuk och helt enkelt inte orkat. Får bli nästa vecka.

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Det finns tid än, förra året sådde jag i mitten av februari, det hann bli chili.

Mina övervintrade ser inte så pigga ut, det är andra vintern för dem. Men jag tror det går bra, I år slapp vi sorgmyggor. Två övervintrade chiliplantor med vissna blad i svarta krukor inomhus bredvid röda växtlampor.
Skapa konto

• Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Det finns tid än, förra året sådde jag i mitten av februari, det hann bli chili.

Mina övervintrade ser inte så pigga ut, det är andra vintern för dem. Men jag tror det går bra, I år slapp vi sorgmyggor. [bild]
Mina övervintringar brukar vara spretiga kvistar. Men de brukar komma sig när de kommer ut igen.

Jag satsar på att så chilin nästa vecka. Ska bara ha några stycken.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Woho tackar frötomten för besöket i brevlådan

Olika fröpåsar märkta med sortnamn som chili, tomat och ringblomma, utspridda på ett bord.
Skapa konto

Mycket spännande! (y):D

Tackar!

• Gilla
Dalbotant och 2 till
  • Laddar…
@Karlia, är det ett fontänbord? Det var det finaste jag visste när jag var liten. :D

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:

Mina övervintrade ser inte så pigga ut, det är andra vintern för dem. Men jag tror det går bra, I år slapp vi sorgmyggor. [bild]
Tycker de ser jättepigga ut, med lite näring och vårsol så blir de säkert stora och fruktgivande (y)

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Mina övervintringar brukar vara spretiga kvistar. Men de brukar komma sig när de kommer ut igen.

Jag satsar på att så chilin nästa vecka. Ska bara ha några stycken.
Samma här, snaggar dem ganska hårt och de sista bladen brukar dö ut av sig själva inom några veckor efter snaggen.. sedan står de i svalt norrfönster (eller i svalt rum utan fönster..). Vattnar knappt.. ser bara till att hålla de små grenarna vid liv.. sedan brukar allt vakna till våren (y)

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.