437 360 läst ·
5 733 svar
437k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
Ofta har man lite för bråttom att plantera om dem, bättre att ha lite is i magen (så svårt när det kliar i odlarfingrarna, jag vet!). Men de bör iaf ha fått lite karaktärsbladO olofh skrev:
De mår inte dåligt av att stå kvar, speciellt inte i en rootmaster
Näst på tur bör väl bli en lagom liten plastkruka till var och en (vet inte riktigt hur stora de är, men de här normala små fyrkantiga .. 7x7 kanske eller liknande).
Man kan sätta dem stort direkt om man vill, men jag brukar byta upp mig successivt ett par gånger innan slutkrukan.. och i början är det skönt att allt inte tar så mycket plats! Man får plats med alla på ett bord, under en lampa osv... sätter man dem i för stora krukor - ja då tar de plats helt enkelt!
Efter att frötomten kom på besök sist.. var jag tvungen att så 5 sorters chili till
- det är numer klart!
Dessa frön har nu satts i svamp!
.. och namnlappar har de fått!
Sedan gjorde jag (igen) raka motsatsen till vad jag planerade..
Ja fyllde upp lilla ”växthuset med lite tomater
(inga högväxande dock)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dessa frön har nu satts i svamp!
Logga in
Skapa konto
.. och namnlappar har de fått!
Sedan gjorde jag (igen) raka motsatsen till vad jag planerade..
Logga in
Skapa konto
Ja fyllde upp lilla ”växthuset med lite tomater
Redigerat:
Jag "gubbminns" att tomater/chili gärna ska växa ut till kanten på krukan innan de planteras om i större - något om att det stimulerar till snabbare tillväxt i dessa till skillnad mot andra växter.Snigla skrev:
Ofta har man lite för bråttom att plantera om dem, bättre att ha lite is i magen (så svårt när det kliar i odlarfingrarna, jag vet!). Men de bör iaf ha fått lite karaktärsblad(första bladen som kommer är hjärtblad, då ser alla likadana ut typ.. sedan när karaktärsbladen kommer.. KAN man skymta lite olikheter).
De mår inte dåligt av att stå kvar, speciellt inte i en rootmasterdäremot behöver de mycket ljus nu när de tittat fram.. och lagom sval temperatur.. dvs det behövs ingen undervärme längre, om du inte väntar på fler frön som ska gro.
Näst på tur bör väl bli en lagom liten plastkruka till var och en (vet inte riktigt hur stora de är, men de här normala små fyrkantiga .. 7x7 kanske eller liknande).
Man kan sätta dem stort direkt om man vill, men jag brukar byta upp mig successivt ett par gånger innan slutkrukan.. och i början är det skönt att allt inte tar så mycket plats! Man får plats med alla på ett bord, under en lampa osv... sätter man dem i för stora krukor - ja då tar de plats helt enkelt!
Min första chili någonsin har grott, hurra! Sen gick det ju inte att låta bli att så lite tomater. Värmemattan kom, så jag sådde lite till. Var bara tvungen (av vem?) att fröså pampasgräs.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Mina övervintringar brukar vara spretiga kvistar. Men de brukar komma sig när de kommer ut igen.Karlia skrev:
Jag satsar på att så chilin nästa vecka. Ska bara ha några stycken.
Tycker de ser jättepigga ut, med lite näring och vårsol så blir de säkert stora och fruktgivandeKarlia skrev:
Samma här, snaggar dem ganska hårt och de sista bladen brukar dö ut av sig själva inom några veckor efter snaggen.. sedan står de i svalt norrfönster (eller i svalt rum utan fönster..). Vattnar knappt.. ser bara till att hålla de små grenarna vid liv.. sedan brukar allt vakna till vårenJiji skrev: