Chili gillar undervärme men är det tillräckligt varmt från elementet så är ju det kanon.
Fick lite odlingsabstinens i särbons lägenhet (där finns inte tillstymmelse till grönt i övrigt) så har lite chili på gång där med. Läge för omplantering i dagarna. :)
Chiliväxter som odlas i röda krukor med etiketter under en växtlampa redo för omplantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
S SvanteC skrev:
När ni sätter fröer och ska förkultivera, kör ni en hel bädd ? Eller pluggar? Eller hur gör ni?

Ska så chili nu och står i valet och kvalet vilket jag egentligen ska göra.
Jag sår allt som ska skolas om i toarullar. En remsa tidningspapper som håller jorden inne och sen har vanlig jord och nu mer lite sand art så i längst upp, förr hade jag såjord längst upp för själva fröer men det har jag slutat med nu och jag märker ingen skillnad. Sen sätter jag toarullarna i någon lämplig pmadtlåda/bytta/vad jag har i lagom storlek.

Även luktärter sår jag i toarullar eftersom de gillar mkt jord under plantan. Jag sår luktärter inne i februari och de blommar ute i maj. Luktärter tål lite frost.

S SvanteC skrev:
När ni sätter fröer och ska förkultivera, kör ni en hel bädd ? Eller pluggar? Eller hur gör ni?

Ska så chili nu och står i valet och kvalet vilket jag egentligen ska göra.
vi har faktiskt alltid sått chili ”en och en”, oavsett vad vi satt dem i.. muggar..kuber..stora/små krukor osv. Ett frö varje bara (många sätter dock fler och tar bort de ”svagare”)., mest för att vi inte vill bråka för mycket med dem när de väl tagit sig (och de tar inte så mycket plats i början).

..kör samma taktik oftast med tomater..

Däremot t ex blommor bredsår jag!

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
Chili gillar undervärme men är det tillräckligt varmt från elementet så är ju det kanon.
Fick lite odlingsabstinens i särbons lägenhet (där finns inte tillstymmelse till grönt i övrigt) så har lite chili på gång där med. Läge för omplantering i dagarna. :)
[bild]
Looking good (y)(y)(y)

O olofh skrev:
Köpte rootmaster från Nelson garden idag, någon form av öppningsbar plugbox. Sått habenero lemon, padron ”vanlig” chili och kronärtskocka idag.

Använder ni värmematta under sådden?
De funkar bra! Smidiga (y)

däremot blir det lite lurigt med undervärderad/väermematta - de är liksom lite uppe i luften! Hade matta under ändå och hoppades att jorden blev varm ändå.. av hm nått (luft, vatten, ånga).

Antagligen bara önsketänkande.. :thinking: men jag körde ändå! Chilisar gillar varmt om fötterna i början!

Snigla Snigla skrev:
vi har faktiskt alltid sått chili ”en och en”, oavsett vad vi satt dem i.. muggar..kuber..stora/små krukor osv. Ett frö varje bara (många sätter dock fler och tar bort de ”svagare”)., mest för att vi inte vill bråka för mycket med dem när de väl tagit sig (och de tar inte så mycket plats i början).

..kör samma taktik oftast med tomater..

Däremot t ex blommor bredsår jag!
Jag sår också en och en, om jag inte tappar frön, som förra året förstås. Massor med mystiska saker dök upp eftersom jag lyckades tappa en hel låda blandade, öppna fröpåsar, över mina sådder :rofl:.

• Haha
Snigla
  • Laddar…
Vill bara visa att det går att övervintra chili smidigt utan extra tillbehör. Chiliväxt med mogna och omogna frukter i kruka vid fönster som övervintrar inomhus.
Skapa konto

Egentligen skulle jag inte spara några plantor den här säsongen hade jag tänkt men den här kraken hade två omogna frukter och jag kunde inte med att låta den frysa ihjäl så jag tog in den. Snabbt som katten åt just katten upp alla blad. Han älskar chiliblad. För att rädda frukterna satte jag plantan i ett trappfönster. Katten brukar inte ta sig upp dit. Över hänger en helt vanlig ledlampa gör dekoration. Plantan får vatten max en gång i veckan. Nya blad och mogen chili. Jag har skördat en. Det är ett fönster mot öster och inget element under.
Innan vi skaffade katt brukade jag övervintra stora chili på golvet i köket. Det drar lite från köksdörren, så värmegolvet blir inte så varmt precis där. Ingen extra belysning. Oftast tappar plantorna alla blad och får löss men så fort de kommer ut igen får de nya blad och någon insekt äter upp lössen.

Även i moderna hus hår det att hitta svalare platser för övervintring.

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Just det, jag skulle ju sätta chili och paprika i helgen...

Istället satt jag och drömde om växtbelysning :thinking::sweat:

• Wow
  • Haha
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Fadai
13th Marine 13th Marine skrev:

Jag drömde inte, utan beställde en till belysning. Eller var det en dröm?? Får se om den dyker upp....

• Gilla
Snigla
  • Laddar…

Vad ska du med belysningen till om du inte planterar nått!? :oops::thinking:;)

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jag gillar hur du tänker, sår jag måste jag skaffa belysning!

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Jag gillar hur du tänker, sår jag måste jag skaffa belysning!
Nu tänker du rätt :D

Tjoho.. FRÖTOMTEN hittade hit även 2020 :love:

Påsar med chilifrön märkta med sortnamn som "Vampire" och "Hot Lemon" spridda på ett skrivet papper.
Skapa konto

Blir nog till att plantera några till chilisar nu.. :p

.. tomten visste ju precis vad som fanns på min önskelista (funkar tydligen att skriva en lista på toapaser och gräva ner i odlingsbädden...........;))

• Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Inte sått chilisar men har flera krukor med kryddörter. Är ju van att de vissnar ner på hösten men här (södra Portugal) frodas allt.

Klipper ner, fryser in och snabbt som katten växer allt upp igen.
Börjar undra vad det är för vits med att frysa in.

Det jag inte lyckas med, hittills, är dill och gräslök. Tyvärr. Får hitta nån annan strategi, de kanske står för soligt/varmt.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Inte sått chilisar men har flera krukor med kryddörter. Är ju van att de vissnar ner på hösten men här (södra Portugal) frodas allt.

Klipper ner, fryser in och snabbt som katten växer allt upp igen.
Börjar undra vad det är för vits med att frysa in.

Det jag inte lyckas med, hittills, är dill och gräslök. Tyvärr. Får hitta nån annan strategi, de kanske står för soligt/varmt.
Tror inte du behöver frysa in vissa saker.. gäller o lära om hehe

Gräslök brukar ju vara lite lättare har jag för mig (har inte sått från frö än dock, så jag har ej provat!).. men dill och persilja är svåra.. antingen tar sig inget.. eller allt typ..

förra året fick vi tre dillkvistar.. året innan ingen.. året innan det ”200” hehe och persilja är ogräs här, växer överallt.. grusgångar, vid dörrar i rabatterna osv.. och vi har inte sått nått! Medan jag har flera bekanta som inte ens får dem att gro..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.