437 488 läst ·
5 734 svar
437k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Får fundera på hur jag ska göra, flyttade ju nyss sparrisen i kragar 
Har allt i kragar själv. Vi räknade på en livslängd på typ 5 år.. har inte bytt ut någon än iaf
men jag tänker inte peta på dem ! De får liksom stå där de står.. (jag har ju tre på höjd, fyllda med jord
).. tänk o behöva byta understa. Nu står mina (flesta iaf) på grus o duk.. och i slänt.. 
Tanken var att jag skulle mura eller plåta runt pallkragarna med tiden.. och låta dem förmultna där innanför.
Tanken var att jag skulle mura eller plåta runt pallkragarna med tiden.. och låta dem förmultna där innanför.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Smart, klä dem på utsidan är ju en lösning!
Några har tagit sig - och nu när vardagen kommer åter har de dessutom fått sin första jord!
..ser pigga ut än så länge!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
..ser pigga ut än så länge!
Har fleraO olofh skrev:
Den som är ”vaken” just nu är en ”växtlampa” 4x 54W
Typ som denna (dock köpt på annat håll)
https://www.wexthuset.com/odling/vaxtbelysning/vaxtbelysning-t5-lysror/lightwave-t5-4x54-w
sedan har vi en egenbyggd med lysrör/armatur från jem&fix
Tror det är denna
https://www.jemfix.se/lysroersarmatur-inkl-2x36w-roer/7101/9015390/
https://www.jemfix.se/lysroersarmatur-inkl-2x36w-roer/7101/9015390/
som vi köpte på nån rea (halva priset). Satte ihop två sådana med två brädbitar (inte så snyggt men praktiskt). Så vi har 4x 36W
Sedan har vi belysningen vi började med, vår första.. (mest till underhåll/blommor numer). Men de funkade bra när vi hade bara dem oxå (även om vi märker skillnad på plantorna nu, med ”kraftigare” belysning).
några lysrörsarmaturer från biltema. 2x 28W
https://www.biltema.se/bygg/belysni...rsarmaturer/lysrorsarmatur-t5-ip20-2000023794
Neeeeej!!! Herregud, jag ligger verkligen efter. Inte ett enda frö i jorden, förutom dem som är sådda ute, då. Snigla, du får sluta stressa mig såhär, inte bra för blodtrycket.Snigla skrev:
Chili update:
Några tog jag ju som sagt livet av, så det finns inga fröer kvar i alla "svampar". Men ett par av sorterna har inte dykt upp alls än.. vi hoppas såklart de kvicknar till snart.. för två år sedan var det några fröer som tog 7 veckor på sig att gro! Brukade, innan, kasta och göra om vid 6 v.. men just det året var vi sjuka det året det blev nån vecka fördröjt - då kom de upp.. så nu väntar jag längre..
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Det är tack vare min vattenfadäs som de hann ränna iväg lite, vill ju gärna ha ljus och vatten när de vaknat. Men det är inga problem, de ser pigga och krya ut och gnälligheten korrigerar jag när jag planterar om dem snart![]()
Äh du ligger bra tillFadai skrev:
de jag visade upp ovan är lite långsamma sorter..
..iof har jag ju sått resten nyligen också
Sådde snackpaprika häromdagen, någon som provat det? Tre sorter blev det.. lila gul och röd.
Tänkte att de var goda att grilla, om jag inte hittar fler svaga chilisar o grilla haha..
Det kändes också som de passade mitt ”dwarftema” i år.. dessa plantor ska oxå hålla sig under metern (frukterna ca 6 cm)
Tänkte att de var goda att grilla, om jag inte hittar fler svaga chilisar o grilla haha..
Det kändes också som de passade mitt ”dwarftema” i år.. dessa plantor ska oxå hålla sig under metern (frukterna ca 6 cm)
jag odlade padron i växthuset. Jättegott att grilla/steka med lite flingsalt, äts som snacks. 1på 1000 ska vara väldigt starka men tyckte mer det handlade om hur länge de fick växaSnigla skrev:
Sådde snackpaprika häromdagen, någon som provat det? Tre sorter blev det.. lila gul och röd.
De är perfekta att fylla och grilla, levt hela sommaren/hösten på demO olofh skrev:
I år verkar många ha haft problem med dem (dvs 2019) ..de har varit så starka att de haft svårt att äta dem.. men min teori är att de haft fröer från ”torrsommaren” innan.. mina fröer var ifrån året innan det - och jag (som är lite kinkig över hettan..) hade inga problem med mina.. mums mums.
Jag gör inga bredsådder i år, blir så jobbigt när rötter trasslar ihop sig. Sår i allt från pluggbrätten till gamla plastmuggar. Men det blir premiär för chili/paprika och gurka, nu när jag äntligen har växthus. Fast odlingsbäddarna är ännu inte murade, görs väl i panik framåt vårkanten...