437 416 läst ·
5 733 svar
437k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Det är bara att få tummarna ur =) Det tar ett tag innan man får skörda ordentligt.
Tydligen förökar man normalt med frö, men det verkar nästan som dessa spritt sig med rotskott.
Tydligen förökar man normalt med frö, men det verkar nästan som dessa spritt sig med rotskott.
Vi blev lite sugna på att köpa hmm.. två-åriga plantor (tror det var tvååriga) som då är lite halvfärdiga.. direkt (brukar vara en i närheten som säljer ”vid sparristider”)
För visst är det sparris som tar några år innan man eg kan skörda ordentligt?
För visst är det sparris som tar några år innan man eg kan skörda ordentligt?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Vi har planterat de senaste tre åren tror jag.
2017 - från kruka
2018 - från kruka
2019 - på barrot
Måste säga att de på barrot har tagit sig bättre än de på kruka.
Dessutom får man fem till priset av en.
2017 - från kruka
2018 - från kruka
2019 - på barrot
Måste säga att de på barrot har tagit sig bättre än de på kruka.
Dessutom får man fem till priset av en.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Vi åt ett par från de som planterades 2017 i år.
Men nu fick de flytta, så det finns risk att det inte blir några sparris nästa säsong
Men nu fick de flytta, så det finns risk att det inte blir några sparris nästa säsong
Är det bra jord klarar de sig nog bra just nu när du planterat och vattnat igenom. De brukar klara sig fina fisken själva till framåt vårkanten, när värmen börjar återkomma och solen.. då får man börja gödsla och vattna .. och det ska man fortsätta med (missade vi förra året, vi tyckte vi vattnat.. men det var inte tillräckligt.. då fick vi en väldigt liten skörd på många vis) till framåt slutet av juli typ.S SvanteC skrev:
Helskotta, jag tabbade mig..
.. tyckte jag hade gott om vatten till min lilla sådd, men ja.. som ni ser är det två fat under svamparna.. och allt vatten var typ i det undre fatet, som inte ger nått till svamparna.. kom inte på det förrän liiite för sent (när svamparna dragit ihop sig mycket synligt).
Minst två av småttingarna dog
nu får jag ta extra god had om de kvarvarande i de sorterna..
Och nu har jag lärt mig, skit i vad som är i "sista fatet".. där ska inte vara vatten
Minst två av småttingarna dog
Och nu har jag lärt mig, skit i vad som är i "sista fatet".. där ska inte vara vatten
Chili update:
Några tog jag ju som sagt livet av, så det finns inga fröer kvar i alla "svampar". Men ett par av sorterna har inte dykt upp alls än.. vi hoppas såklart de kvicknar till snart.. för två år sedan var det några fröer som tog 7 veckor på sig att gro! Brukade, innan, kasta och göra om vid 6 v.. men just det året var vi sjuka det året det blev nån vecka fördröjt - då kom de upp
.. så nu väntar jag längre..
Det är tack vare min vattenfadäs som de hann ränna iväg lite, vill ju gärna ha ljus och vatten när de vaknat. Men det är inga problem, de ser pigga och krya ut och gnälligheten korrigerar jag när jag planterar om dem snart
Några tog jag ju som sagt livet av, så det finns inga fröer kvar i alla "svampar". Men ett par av sorterna har inte dykt upp alls än.. vi hoppas såklart de kvicknar till snart.. för två år sedan var det några fröer som tog 7 veckor på sig att gro! Brukade, innan, kasta och göra om vid 6 v.. men just det året var vi sjuka det året det blev nån vecka fördröjt - då kom de upp
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det är tack vare min vattenfadäs som de hann ränna iväg lite, vill ju gärna ha ljus och vatten när de vaknat. Men det är inga problem, de ser pigga och krya ut och gnälligheten korrigerar jag när jag planterar om dem snart
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
jag tror jag behöver gräva lite i trädgården
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg