Det är bara att få tummarna ur =) Det tar ett tag innan man får skörda ordentligt.

Tydligen förökar man normalt med frö, men det verkar nästan som dessa spritt sig med rotskott.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi blev lite sugna på att köpa hmm.. två-åriga plantor (tror det var tvååriga) som då är lite halvfärdiga.. direkt (brukar vara en i närheten som säljer ”vid sparristider”)

För visst är det sparris som tar några år innan man eg kan skörda ordentligt?

Vi har planterat de senaste tre åren tror jag.
2017 - från kruka
2018 - från kruka
2019 - på barrot

Måste säga att de på barrot har tagit sig bättre än de på kruka.
Dessutom får man fem till priset av en.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
De var barrot som såldes häromkring iaf.
har ni fått nån skörd då? :)

Vi åt ett par från de som planterades 2017 i år.
Men nu fick de flytta, så det finns risk att det inte blir några sparris nästa säsong :cry:

S
Idag införskaffades vitlök! Ska odlas för första gången. Några tips gällande planteringen...? Spets upp, 7cm ner, 10-15cm mellan varandra?

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
S SvanteC skrev:
Idag införskaffades vitlök! Ska odlas för första gången. Några tips gällande planteringen...? Spets upp, 7cm ner, 10-15cm mellan varandra?
Japp, det blir bra. Se också till att det är välgödslat.

S
Dheri Dheri skrev:
Japp, det blir bra. Se också till att det är välgödslat.
Ojdå hmm... är rätt ny planteringsjord, ska det gödslas ändå?

S SvanteC skrev:
Ojdå hmm... är rätt ny planteringsjord, ska det gödslas ändå?
Är det bra jord klarar de sig nog bra just nu när du planterat och vattnat igenom. De brukar klara sig fina fisken själva till framåt vårkanten, när värmen börjar återkomma och solen.. då får man börja gödsla och vattna .. och det ska man fortsätta med (missade vi förra året, vi tyckte vi vattnat.. men det var inte tillräckligt.. då fick vi en väldigt liten skörd på många vis) till framåt slutet av juli typ.

• Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Sådder i drivhus med fröplantor och etiketter som visar olika sorter, några börjar gro.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det har äntligen börjat gro lite i mitt lilla drivhus (två sorter har ej kommit igång än dock).. pust, hann nästan bli orolig (man är otålig och man har förra årets misslyckande i bakhuvudet.. då fick vi så om!)

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Helskotta, jag tabbade mig.. :oops: .. tyckte jag hade gott om vatten till min lilla sådd, men ja.. som ni ser är det två fat under svamparna.. och allt vatten var typ i det undre fatet, som inte ger nått till svamparna.. kom inte på det förrän liiite för sent (när svamparna dragit ihop sig mycket synligt).

Minst två av småttingarna dog :( nu får jag ta extra god had om de kvarvarande i de sorterna..

Och nu har jag lärt mig, skit i vad som är i "sista fatet".. där ska inte vara vatten :seenoevil:

Chili update:

Några tog jag ju som sagt livet av, så det finns inga fröer kvar i alla "svampar". Men ett par av sorterna har inte dykt upp alls än.. vi hoppas såklart de kvicknar till snart.. för två år sedan var det några fröer som tog 7 veckor på sig att gro! Brukade, innan, kasta och göra om vid 6 v.. men just det året var vi sjuka det året det blev nån vecka fördröjt - då kom de upp :o .. så nu väntar jag längre..

Chilifrön groende i planteringsbricka, två små plantor med etiketter, odlingsjord i celler.
Skapa konto

Chiligroddar i en odlingsbricka med jordpluggar och namnetiketter.
Skapa konto

Chilifrön groende i jordpluggar med en späd chiliplanta som sträcker sig mot ljuset, etiketter markerar sorterna.
Skapa konto

Chilifrön i jordpluggar med några spirande skott, etiketter markerar olika chilisorter.
Skapa konto

Chilifrön som gror i jordpluggar med etiketter för sortnamn i en odlingsbädd.
Skapa konto

Det är tack vare min vattenfadäs som de hann ränna iväg lite, vill ju gärna ha ljus och vatten när de vaknat. Men det är inga problem, de ser pigga och krya ut och gnälligheten korrigerar jag när jag planterar om dem snart :)

jag tror jag behöver gräva lite i trädgården :thinking:

• Gilla
Solvskaftet och 1 till
  • Laddar…
Hmm, det var kanske inte så bra att använda pallkragar att odla i ändå...
3år senare ser de ut såhär:
Slitna och delvis sönderfallna pallkragar i en trädgård använda för odling.
Skapa konto

S
Japp så blir det med kragar. Typ Inget material utom sten tål Konstant jordväta :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.