S
Fadai Fadai skrev:
Till me about it! Powertool-addiction, fröberoende, odlingsnarkomani, osv. Finns det stödgrupper för såna som oss?? [bild]
Byggahus.se
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Fadai
S sinuslinus skrev:
Byggahus.se
Underblåser bara vårt beroende!
 
S
Fadai Fadai skrev:
Underblåser bara vårt beroende!
Ja, stödgrupp sa du. :p
 
Vadå beroende? vad pratar ni om egentligen.. :thinking::thinking::thinking:
 
Var lite sent ute med inköpet av vitlök, många sorter var redan slut.. men fick tag på några bra online tillslut.

Köpte från Klostra.se denna gång med (köpte där för två år sedan och det var bra utsäde).

Tre bilder av olika vitlökssorter: Flavor EKO, Printanor EKO och Germidour obetad, visar hela och delade klyftor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har dessutom eget utsäde som också ska ner.. (fick massa småttingar, tänkte prova stoppa ner dem)

Redan skickade, så de bör gå att plantera i helgen, om vi har tid :)
 
Nu är årets sålista för CHILISAR klar :)
Inte lätt.. det blev:

Peperone Corno di toro giallo
Fish pepper
Habanero orange

Pepperdew
Habanero Dulce 1
Habanero Golden

Rocoto canario
Rocoto turbo pube

(de ovan såddes i helgen som var)

———————————————
Om några veckor/en månad kommer även dessa ner i jorden:
———————————————

Aji Delight
Hungarian Cheese hybrid
Pimentos de Padron

Numex E. Joe Parker
Hungarian Hot Vax
Serrano

Mushroom yellow
Jalaro
Jalapeno orange

Anaheim
Numex Centennial
Aji Dulce

Aji Pineapple

Sedan har vi dessutom 4 övervintrare (som förhoppningsvis kommer överleva):
Apricot
Rocoto Red
Ají Melocoton
..och en Padron!

Tror inte det blir chilibrist 2020 heller.. :geek:
 
  • Wow
13th Marine
  • Laddar…
Hur många plantor tar du av varje sort när det gäller chili? Har inte vågat halshugga chilis så vet inte om det är ett alternativ. Tomater gör jag ju det med, sår två frön och halshugger tills jag har så många plantor som jag vill ha.
 
Dalbotant Dalbotös skrev:
Hur många plantor tar du av varje sort när det gäller chili? Har inte vågat halshugga chilis så vet inte om det är ett alternativ. Tomater gör jag ju det med, sår två frön och halshugger tills jag har så många plantor som jag vill ha.
Jag har sått 3 st av varje nu i helgen!

Och vi brukar ligga däromkring allmänt, beror lite på hur många frön jag har kvar.. tex de tre sista på min lista är sådana jag bara har 1 frö kvar av. Så det är inte säkert det blir nån planta av dem i slutänden.. (småslattar hehe).

Men 3 av dem jag vill ha kvar minst 1, 4 frön om jag vill ha kvar minst 2 (eller om vi bara MÅSTE ha just den sorten). Sedan om man får lite överflöd, kan man ju ge bort dem eller sälja dem :)

De tar ju inte så mycket plats från början, samma med tomaterna... men när de börjar växa till sig är det värre.. med belysningar, fönster, plats osv.

Sen blir det ju lite bebisvarning hahahaha.. blir svårare och svårare att ge bort dem, ju större och finare plantorna blir :P Därför brukar jag ge bort dem innan omplantering 2..
 
Hej,
Är det någon som har en damm i sin trädgård och som vill berätta lite om den i så fall?
 
Jiji Jiji skrev:
Hej,
Är det någon som har en damm i sin trädgård och som vill berätta lite om den i så fall?
har ingen än, har varnat maken om att det kan finnas påbörjan till en när han kommer hem nästa helg (ifall jag hinner fundera tillräckligt..)

vi ska gräva om avloppet och om man ändå har grävare här.. så kanske.. ;)

Så jag är nyfiken på damm också!

..det finns lite damm,.. i tråden ”vad har du gjort i trädgården idag” tror jag och där kan man också fråga om inte annat (y)
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi är sugna på att bygga en i vårt redan översvämmade hörne av tomten. Dags för en tips&tricks-tråd?
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Idag har jag påbörjat operation odling 2020.
(Okej tjuvstartade förra helgen med att flytta en pallkrage sparris)

Nu är pallkrage 2 med sparris flyttad, nu har vi tydligen 4 pallkragar sparris :thinking:

Och så har jag satt vitlök :D
 
  • Gilla
Dalbotant och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Idag har jag påbörjat operation odling 2020.
(Okej tjuvstartade förra helgen med att flytta en pallkrage sparris)

Nu är pallkrage 2 med sparris flyttad, nu har vi tydligen 4 pallkragar sparris :thinking:

Och så har jag satt vitlök :D
Hur fasiken gick det där till..
1+1=4 :thinking::oops:

.. min vitlök har anlänt i brevlådan!
Ska nu ner jorden också., (y)
 
Det kändes som att där var fler rotklumpar nu än när jag satte ner dem. Och de var betydligt större.
Så jag satte väl en 7-8st i varje krage istället för 10 som innan.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det kändes som att där var fler rotklumpar nu än när jag satte ner dem. Och de var betydligt större.
Så jag satte väl en 7-8st i varje krage istället för 10 som innan.
har inte odlat sådana själv, vi skulle gjort det i år.. men hann inte få ordning på odlingsplatsen i tid - så vi fick skjuta nått år på det..

vet inte riktigt hur de växer/sprider sig?

Jordärtskockor brukar de säga ”sprids som ogräs”.. kanske lite lika med sparris? :) (Inte att de är ogräs, men sprider sig fort)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.