437 540 läst ·
5 734 svar
438k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
Var lite sent ute med inköpet av vitlök, många sorter var redan slut.. men fick tag på några bra online tillslut.
Köpte från Klostra.se denna gång med (köpte där för två år sedan och det var bra utsäde).
Har dessutom eget utsäde som också ska ner.. (fick massa småttingar, tänkte prova stoppa ner dem)
Redan skickade, så de bör gå att plantera i helgen, om vi har tid
Köpte från Klostra.se denna gång med (köpte där för två år sedan och det var bra utsäde).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har dessutom eget utsäde som också ska ner.. (fick massa småttingar, tänkte prova stoppa ner dem)
Redan skickade, så de bör gå att plantera i helgen, om vi har tid
Nu är årets sålista för CHILISAR klar 
Inte lätt.. det blev:
Peperone Corno di toro giallo
Fish pepper
Habanero orange
Pepperdew
Habanero Dulce 1
Habanero Golden
Rocoto canario
Rocoto turbo pube
(de ovan såddes i helgen som var)
———————————————
Om några veckor/en månad kommer även dessa ner i jorden:
———————————————
Aji Delight
Hungarian Cheese hybrid
Pimentos de Padron
Numex E. Joe Parker
Hungarian Hot Vax
Serrano
Mushroom yellow
Jalaro
Jalapeno orange
Anaheim
Numex Centennial
Aji Dulce
Aji Pineapple
Sedan har vi dessutom 4 övervintrare (som förhoppningsvis kommer överleva):
Apricot
Rocoto Red
Ají Melocoton
..och en Padron!
Tror inte det blir chilibrist 2020 heller..
Inte lätt.. det blev:
Peperone Corno di toro giallo
Fish pepper
Habanero orange
Pepperdew
Habanero Dulce 1
Habanero Golden
Rocoto canario
Rocoto turbo pube
(de ovan såddes i helgen som var)
———————————————
Om några veckor/en månad kommer även dessa ner i jorden:
———————————————
Aji Delight
Hungarian Cheese hybrid
Pimentos de Padron
Numex E. Joe Parker
Hungarian Hot Vax
Serrano
Mushroom yellow
Jalaro
Jalapeno orange
Anaheim
Numex Centennial
Aji Dulce
Aji Pineapple
Sedan har vi dessutom 4 övervintrare (som förhoppningsvis kommer överleva):
Apricot
Rocoto Red
Ají Melocoton
..och en Padron!
Tror inte det blir chilibrist 2020 heller..
Hur många plantor tar du av varje sort när det gäller chili? Har inte vågat halshugga chilis så vet inte om det är ett alternativ. Tomater gör jag ju det med, sår två frön och halshugger tills jag har så många plantor som jag vill ha.
Jag har sått 3 st av varje nu i helgen!Dalbotös skrev:
Och vi brukar ligga däromkring allmänt, beror lite på hur många frön jag har kvar.. tex de tre sista på min lista är sådana jag bara har 1 frö kvar av. Så det är inte säkert det blir nån planta av dem i slutänden.. (småslattar hehe).
Men 3 av dem jag vill ha kvar minst 1, 4 frön om jag vill ha kvar minst 2 (eller om vi bara MÅSTE ha just den sorten). Sedan om man får lite överflöd, kan man ju ge bort dem eller sälja dem
De tar ju inte så mycket plats från början, samma med tomaterna... men när de börjar växa till sig är det värre.. med belysningar, fönster, plats osv.
Sen blir det ju lite bebisvarning hahahaha.. blir svårare och svårare att ge bort dem, ju större och finare plantorna blir
har ingen än, har varnat maken om att det kan finnas påbörjan till en när han kommer hem nästa helg (ifall jag hinner fundera tillräckligt..)Jiji skrev:
vi ska gräva om avloppet och om man ändå har grävare här.. så kanske..
Så jag är nyfiken på damm också!
..det finns lite damm,.. i tråden ”vad har du gjort i trädgården idag” tror jag och där kan man också fråga om inte annat
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 654 inlägg
Idag har jag påbörjat operation odling 2020.
(Okej tjuvstartade förra helgen med att flytta en pallkrage sparris)
Nu är pallkrage 2 med sparris flyttad, nu har vi tydligen 4 pallkragar sparris
Och så har jag satt vitlök
(Okej tjuvstartade förra helgen med att flytta en pallkrage sparris)
Nu är pallkrage 2 med sparris flyttad, nu har vi tydligen 4 pallkragar sparris
Och så har jag satt vitlök
Hur fasiken gick det där till..13th Marine skrev:
1+1=4
.. min vitlök har anlänt i brevlådan!
Ska nu ner jorden också.,
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 654 inlägg
Det kändes som att där var fler rotklumpar nu än när jag satte ner dem. Och de var betydligt större.
Så jag satte väl en 7-8st i varje krage istället för 10 som innan.
Så jag satte väl en 7-8st i varje krage istället för 10 som innan.
har inte odlat sådana själv, vi skulle gjort det i år.. men hann inte få ordning på odlingsplatsen i tid - så vi fick skjuta nått år på det..13th Marine skrev:
vet inte riktigt hur de växer/sprider sig?
Jordärtskockor brukar de säga ”sprids som ogräs”.. kanske lite lika med sparris?