437 373 läst ·
5 733 svar
437k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 648 inlägg
Är nytillskotten också paprika? de till vänster i bild? (chilis ser ju liknande ut när de kommer upp också.. så det är lite svårt att se skillnad hehe)13th Marine skrev:
Ja jo.. platsbrist tror jag man har, alltid.. oavsett om man tar "lite mer yta" hehe
Jag måste själv lösa blomfrågan, jag har väl 10-20 påsar blomfrön som ska sås ute direkt typ (har en hög som ska sås inne också).. men jag vet inte riktigt var jag ska ha dem, jag skulle haft hit grävhjälp i höstas.. men blev inte så (hade tänkt täcka över vintern och sedan så i jorden direkt på våren).
Funderar på att ta bort grässvålen på närmare halva bakgården..
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 648 inlägg
Det är chili 
Båda från dig
Och längst till vänster är det en sort som kom med senaste beställningen.
Som rolig kuriosa bor jag 20 hus från där min farmor växte upp, och de hade huset längre från vägen och hela framsidan var odlingar.
Kommer ihåg när man var liten och på besök och sprang bland hallonraderna
Båda från dig
Och längst till vänster är det en sort som kom med senaste beställningen.
Som rolig kuriosa bor jag 20 hus från där min farmor växte upp, och de hade huset längre från vägen och hela framsidan var odlingar.
Kommer ihåg när man var liten och på besök och sprang bland hallonraderna
Tycker nog att vi bör hålla oss till byggahus. Ju fler som lägger in frågor och kommentarer, desto fler kommer att svara. Ju fler kommentarer desto fler underforum blir det.Snigla skrev:
Tja, otyg eller inte.. men många av de främsta trädgårdsprofilerna i Sverige hänger där också - och några är faktiskt aktiva! De svarar faktiskt på frågor när de hinner och har något att säga
Så jag antar att det beror lite på hur man är som person, om man tycker utbytet av information därinne är bra eller dåligt. Jag vet hur tjaffsiga de är.. och vissa är rent ohyfsade när de "pratar" med andra (så ibland kan de verkligen inte diskutera nått, inte ens vädret!).
Men om man lär sig scrolla förbi sådan som är oväsentligt (utan att bli arg) så fungerar det bra.
Tyvärr har många sajter flyttat till FB för ett "lättare flöde"..
Men i övrigt då, som ovan nämnde så har odla.nu ganska mycket information..
Här är några tips (inte nödvändigtvis forum dock).
- Odlas forum
- "Allt om Trädgårds" forum (tidningen du vet)
- Viivillas forum (finns en trädgårdsdel)
- Sara Bäckmo's sajt
- Farbror Grön (bra äta/odling tips)
- Drömhem & Trädgård (tidning, mer artiklar och tips)
- Allers Trädgård ( tidning, mer artiklar och tips)
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 648 inlägg
Satte om paprika och chili till större krukor igår, samt sådde tomat, melon och kål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En stycke ” Green Envy ” har växlat upp..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.. och en ” San Marzano 2 ” likaså!
De flesta andra är lite mindre.. vissa har inte fått karaktärsblad än ens
Självbyggare
· halland
· 242 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 648 inlägg
Chili och paprika är ju lite långsamma av sig, men det har varit väldigt långsamt här i år tycker jag!H Helmersson skrev:
Både mina chilis och tomater tog ovanligt lång tid på sig att gro (många chilisar tog sig inte alls!).. och när de väl kommit upp, ja då var de också lite långsamma i början.
Men sedan när karaktärsbladets dök upp.. så la de in nästa växel
Men vitsen är ju lite att de ska vara små och buskiga nu..
HejSnigla skrev:
Jag har kört mycket Amandine som favoritpotatis men aldrig provat Gourmandine. Vet du om de är lika varandra i smak. Såg att Gourmandine går som medeltidig och Amandine är tidig. Kanske bara är det som skiljer.