harry73
Vår och mest dagsljus i hela Sverige :cool:

You lucky bastard.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Satte fröer i söndags och vissa har börjat komma upp. Äppelgurkan är på god väg, med ett helt blad som kränger sig upp! Jag vet, jag vet, tidigt. Men hey, i värsta fall så får jag sätta lite mer av samma fröer senare under säsongen. Hoppas på att tomaterna inte ska ränna då jag inte har extraljus. Chansar lite :D

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Hittade en trevlig storlek (ny för mig) av krukor som jag genast beställde hem..

Svart roskrukemodell i plast syns uppifrån och från sidan med dimensionerna 9x9x14 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För oss, som odlar en del chilis och tomater, så är ’roskrukemodellen’ väldigt trevlig då man kan plantera ner växterna en bit vid omplantering :)

Denna kruka var en liten modell av roskrukan :)

B bittle skrev:
Satte fröer i söndags och vissa har börjat komma upp. Äppelgurkan är på god väg, med ett helt blad som kränger sig upp! Jag vet, jag vet, tidigt. Men hey, i värsta fall så får jag sätta lite mer av samma fröer senare under säsongen. Hoppas på att tomaterna inte ska ränna då jag inte har extraljus. Chansar lite :D
Har inte satt mina gurk/pump/squash än, men jag hann skörda äppelgurka, inne, innan de kunde sättas ut för två år sedan :P man får bara anordna lite klätterställningar åt dem :)

Snigla Snigla skrev:
Har inte satt mina gurk/pump/squash än, men jag hann skörda äppelgurka, inne, innan de kunde sättas ut för två år sedan :p man får bara anordna lite klätterställningar åt dem :)
Förväntar mig något liknande men är van, ett år bröt gurkorna sönder en persienn för mig :thinking::rofl:

• Haha
Snigla
  • Laddar…
Någon som vet ifall det någon liknande sida som byggahus mer specifikt inriktad på odling och trädgård?

Darling McFluff SKJB021 skrev:
Någon som vet ifall det någon liknande sida som byggahus mer specifikt inriktad på odling och trädgård?
Det finns många bra odlingssidor/hemsidor osv, sedan finns det några bra "forum" (oftast tidningsrelaterade).

Har du FB finns hur mycket som helst (ja jag hänger där haha, är med i både specifika chiligrupper, tomatgrupper, växthusgrupper och odlingsgrupper.. finns "specifika" grupper för det mesta där..)

Så vad är du ute efter? :) information mest, eller vill du (som här) kunna kommunicera lite och ställa mer frågor?

Det finns en del trädgårdsintresserade här med, gäller bara att locka dem till och "vara med" :) Jag tyckte det saknades lite "från början odla och så trådar" så jag startade denna.. har ju hakat på några iaf (och det tittar in några nya ibland).

Mitt sista köp dök upp och då var jag ju tvungen att plantera av dem också. Alla ska vara ute på friland, vet inte än om det blir i marken.. krukor eller pallkragar :) Ampeltomaterna får vara i amplar dock..

Nyplanterade tomatfrön i krukor med etiketter för olika sorter på ett grönt brickbord.
Skapa konto

Tre nya sorter (y)

• Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Idag ska också dessa planteras om, snacka om bra rotbildning :)

Palettblad stickling med stark rotbildning i genomskinlig vas på träyta.
Skapa konto

Palettblad är extremt tacksamma växter att ta sticklingar av, har tagit så många och gett bort så mycket att det är löjligt!

Måste tom erkänna att jag kastat några själv, de håller på och ta över huset..

• Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Det finns många bra odlingssidor/hemsidor osv, sedan finns det några bra "forum" (oftast tidningsrelaterade).

Har du FB finns hur mycket som helst (ja jag hänger där haha, är med i både specifika chiligrupper, tomatgrupper, växthusgrupper och odlingsgrupper.. finns "specifika" grupper för det mesta där..)

Så vad är du ute efter? :) information mest, eller vill du (som här) kunna kommunicera lite och ställa mer frågor?

Det finns en del trädgårdsintresserade här med, gäller bara att locka dem till och "vara med" :) Jag tyckte det saknades lite "från början odla och så trådar" så jag startade denna.. har ju hakat på några iaf (och det tittar in några nya ibland).
FB-grupper är ett otyg, måste vara sämata informationskanalen för att enkelt och tydligt kunna diskutera saker.

Det jag är ute efter är en hemsida med sökbara trådar. Typ byggahus.

Dalbotant Dalbotös skrev:
Har du provat Odla?
Har läst lite men inte medlem, deras layout är den från 1992?

Darling McFluff SKJB021 skrev:
FB-grupper är ett otyg, måste vara sämata informationskanalen för att enkelt och tydligt kunna diskutera saker.

Det jag är ute efter är en hemsida med sökbara trådar. Typ byggahus.
Tja, otyg eller inte.. men många av de främsta trädgårdsprofilerna i Sverige hänger där också - och några är faktiskt aktiva! De svarar faktiskt på frågor när de hinner och har något att säga :)

Så jag antar att det beror lite på hur man är som person, om man tycker utbytet av information därinne är bra eller dåligt. Jag vet hur tjaffsiga de är.. och vissa är rent ohyfsade när de "pratar" med andra (så ibland kan de verkligen inte diskutera nått, inte ens vädret!).

Men om man lär sig scrolla förbi sådan som är oväsentligt (utan att bli arg) så fungerar det bra.
Tyvärr har många sajter flyttat till FB för ett "lättare flöde"..

Men i övrigt då, som ovan nämnde så har odla.nu ganska mycket information..

Här är några tips (inte nödvändigtvis forum dock).

- Odlas forum
- "Allt om Trädgårds" forum (tidningen du vet)
- Viivillas forum (finns en trädgårdsdel)
- Sara Bäckmo's sajt
- Farbror Grön (bra äta/odling tips)
- Drömhem & Trädgård (tidning, mer artiklar och tips)
- Allers Trädgård ( tidning, mer artiklar och tips)

• Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
Alternativ.nu borde också kvala in.

Själv nöjer jag mig med att hänga här.

13th Marine 13th Marine skrev:
Alternativ.nu borde också kvala in.

Själv nöjer jag mig med att hänga här.
Hur går tillväxten på paprikorna? :D

Har ni fått tag på alla fröer ni behöver för året.. (som ni vet om haha) ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.