samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
Hej

Jag har kört mycket Amandine som favoritpotatis men aldrig provat Gourmandine. Vet du om de är lika varandra i smak. Såg att Gourmandine går som medeltidig och Amandine är tidig. Kanske bara är det som skiljer.
Hej :) jag vet faktiskt inte, jag har istället aldrig odlat amandine.. ! Har såklart smakat dem nån gång, men inte tillräckligt för att ge en rättvis bedömning ( mellan de två).

Men gourmandine hade väldigt tunnt skal, ingen skorv eller fula märken (hos oss iaf). Klarade förra sommaren bra, trots lite brist på vatten..

Gav bra skörd!
Vit/ljus och fast i ”köttet” (y)

Snigla Snigla skrev:
Hej :) jag vet faktiskt inte, jag har istället aldrig odlat amandine.. ! Har såklart smakat dem nån gång, men inte tillräckligt för att ge en rättvis bedömning ( mellan de två).

Men gourmandine hade väldigt tunnt skal, ingen skorv eller fula märken (hos oss iaf). Klarade förra sommaren bra, trots lite brist på vatten..

Gav bra skörd!
Vit/ljus och fast i ”köttet” (y)
Ok, tack.

Då får jag undersöka vidare om skillnader/likheter, om de ens är närbesläktade. Lite sugen på att eventuellt förlänga färskpotatissäsongen med två olika sorters sommarpotatis. och spara mer Amandine till vinterförvaring. Men blir det som 2017 när den tidiga potatisen frös och allt blev färdigt samtidigt så spelar det nog ingen roll :D

Frötomten hittade fram i stormens öga..

Plastpåsar märkta med handskrift innehållandes olika frösorter på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Woho, nu ska jag så lite till :D
Tackar MrM (y)

Knopp nära att slå ut omgiven av gröna blad med texten "Det är nära nu" och datum.
Skapa konto

Tar sin lilla tid för första blomman att slå ut här.. nu tror jag Elefanten är närmare.. :love:

Odlarhumor :)

Tecknad alien, lik Xenomorph, som säger "I knew that Chili was a bad idea" medan den har magproblem på en toalett.
Skapa konto

• Haha
Naturliv
  • Laddar…
Nu har jag äntligen fixat växtbelysning i källaren! Led-armaturer från Biltema som hänger i kedjor så jag enkelt kan ändra höjd när plantorna växer. Skönt att kunna ställa plantorna lite svalare och att de ändå får ljus. Tidigare var de placerade i fönstren ovanför radiatorerna som sprutar massa värme, så förhoppningsvis kan jag dra ner på vattningen och dessutom få lite kraftigare plantor nu när de inte får lika mycket värme.

• Nyinstallerade växtbelysningsarmaturer med LED-lampor hänger ovanför växtkrukor i en källare.
    Skapa konto
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Nu har jag äntligen fixat växtbelysning i källaren! Led-armaturer från Biltema som hänger i kedjor så jag enkelt kan ändra höjd när plantorna växer. Skönt att kunna ställa plantorna lite svalare och att de ändå får ljus. Tidigare var de placerade i fönstren ovanför radiatorerna som sprutar massa värme, så förhoppningsvis kan jag dra ner på vattningen och dessutom få lite kraftigare plantor nu när de inte får lika mycket värme.
Kommer nog bli kanoners!
Vad blev det för rör? (W lumen färgskala.. nått? :) )

De första vi köpte var 2x28 tror jag (oxå biltema), funkade bra (y)

Det blev den här led armaturen. 4400 lumen, 43W, 4000K färgtemperatur.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Har försått mina första sommarblommor för året..

Frösådd av Svartöga, Tagetes, Jätteprästkrage, och Ringblomma i märkta celler i odlingsbricka.
Skapa konto

BLEV: Svartöga, Tagetes, Jätteprästkrage och Ringblomma.

• Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Grön planta med vita knoppar nära blomning inomhus, med ett pianotangentbord i bakgrunden.
Skapa konto

Gröna blad och knoppar på växten Padrón, med en blomma i full blom.
Skapa konto

Nu har de kommit igång, över hälften av plantorna har börjat.. eller är nära.. att blomma!

(y)

• Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Smart uppmärkning där @Snigla ! Jag har likadana tråg att så i och emellanåt så lyckas man ju fippla bort märkningen man gjort. eller får för sig att "Jag kommer ihåg vilken sort som såddes på vilken sida, denna gången skall det lyckas". Jo eller hur... :geek:

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
Smart uppmärkning där @Snigla ! Jag har likadana tråg att så i och emellanåt så lyckas man ju fippla bort märkningen man gjort. eller får för sig att "Jag kommer ihåg vilken sort som såddes på vilken sida, denna gången skall det lyckas". Jo eller hur... :geek:
Såg du uppmärkningen på den gula plasten.. :cool: lite stolt över idén.. (sedan räknar man dem i siffror bakåt så att säga..åt andra hållet).. det klassiska är dock att hur smart än idén var/är.. så.. hmm.. slarvar jag gärna bort lappen med ”texten/innehållet” iaf haha :thinking:;)

Därav sitter namnskylt oxå..!

Chilisarna brukar jag dock hålla reda på (de flesta) (y)

Jepp, det var den jag menade. Det är rent fascinerande hur många sätt man kan lyckas söla bort namnlappar, iaf jag. Särskilt när jag skall plantera om från mindre till större krukor. Många små plantor har bott i samma så då räckte det med en och så skall man ha några fler namnskyltar och så saknas det en eller man tappar den och så tänker man att äsch, den står ju ändå här med de andra så det kommer jag ju ihåg och sen vips så har man arrangerat om av någon anledning och så står man där och har ingen aning om vad det är. :)

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Dags att ta och plantera om några stycken, de växer så det knakar just nu!
Vilka rötter..

Planta med tätt nätverk av rötter som hålls i hand, redo för omplantering.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Igår såddes lite vallmo härhemma, vilka små pyttefnaskfrön.. stod att det var 300 typ i varje påse.. jag hann inte se dem när de åkte ut.. så ja.. alla frön är däri haha..rörde om lite iaf ;)

Staplade genomskinliga växthuslådor med jord för sådd av vallmofrön.
Skapa konto

En sort i vardera "exklusiva" växthus hehe (y)

• Älska
Hemmakatten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.