437 479 läst ·
5 734 svar
437k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
Hejsamlarpådetmesta skrev:
Men gourmandine hade väldigt tunnt skal, ingen skorv eller fula märken (hos oss iaf). Klarade förra sommaren bra, trots lite brist på vatten..
Gav bra skörd!
Vit/ljus och fast i ”köttet”
Ok, tack.Snigla skrev:
Hejjag vet faktiskt inte, jag har istället aldrig odlat amandine.. ! Har såklart smakat dem nån gång, men inte tillräckligt för att ge en rättvis bedömning ( mellan de två).
Men gourmandine hade väldigt tunnt skal, ingen skorv eller fula märken (hos oss iaf). Klarade förra sommaren bra, trots lite brist på vatten..
Gav bra skörd!
Vit/ljus och fast i ”köttet”![]()
Då får jag undersöka vidare om skillnader/likheter, om de ens är närbesläktade. Lite sugen på att eventuellt förlänga färskpotatissäsongen med två olika sorters sommarpotatis. och spara mer Amandine till vinterförvaring. Men blir det som 2017 när den tidiga potatisen frös och allt blev färdigt samtidigt så spelar det nog ingen roll
Nu har jag äntligen fixat växtbelysning i källaren! Led-armaturer från Biltema som hänger i kedjor så jag enkelt kan ändra höjd när plantorna växer. Skönt att kunna ställa plantorna lite svalare och att de ändå får ljus. Tidigare var de placerade i fönstren ovanför radiatorerna som sprutar massa värme, så förhoppningsvis kan jag dra ner på vattningen och dessutom få lite kraftigare plantor nu när de inte får lika mycket värme.
Kommer nog bli kanoners!Dheri skrev:
Nu har jag äntligen fixat växtbelysning i källaren! Led-armaturer från Biltema som hänger i kedjor så jag enkelt kan ändra höjd när plantorna växer. Skönt att kunna ställa plantorna lite svalare och att de ändå får ljus. Tidigare var de placerade i fönstren ovanför radiatorerna som sprutar massa värme, så förhoppningsvis kan jag dra ner på vattningen och dessutom få lite kraftigare plantor nu när de inte får lika mycket värme.
Vad blev det för rör? (W lumen färgskala.. nått?
De första vi köpte var 2x28 tror jag (oxå biltema), funkade bra
Det blev den här led armaturen. 4400 lumen, 43W, 4000K färgtemperatur.
Såg du uppmärkningen på den gula plasten..Dalbotös skrev:
Därav sitter namnskylt oxå..!
Chilisarna brukar jag dock hålla reda på (de flesta)
Jepp, det var den jag menade. Det är rent fascinerande hur många sätt man kan lyckas söla bort namnlappar, iaf jag. Särskilt när jag skall plantera om från mindre till större krukor. Många små plantor har bott i samma så då räckte det med en och så skall man ha några fler namnskyltar och så saknas det en eller man tappar den och så tänker man att äsch, den står ju ändå här med de andra så det kommer jag ju ihåg och sen vips så har man arrangerat om av någon anledning och så står man där och har ingen aning om vad det är. 
Igår såddes lite vallmo härhemma, vilka små pyttefnaskfrön.. stod att det var 300 typ i varje påse.. jag hann inte se dem när de åkte ut.. så ja.. alla frön är däri haha..rörde om lite iaf 
En sort i vardera "exklusiva" växthus hehe
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En sort i vardera "exklusiva" växthus hehe