Dagens plantering, stockros.

Kan rekommendera att odla i gamla äggkartonger, jag brukar dra en plastpåse över och sedan fylla med jord eller odlingspuckar. Egentligen behövs inte påsen eftersom jag ställer allt ett minidrivhus. Blir väldigt enkelt vid omplantering att få ur dom.

• Grön äggkartong täckt med plastpåse på ett träbord, förberedd för odling av plantor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äggkartong använd som plantebehållare för stockrosor, täckt med plast, på träyta med namnskylt.
    Skapa konto
  • Plantering av stockros i omgjorda äggkartonger inuti genomskinliga minidrivhus på ett fönsterbräde.
    Skapa konto
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Vi brukar sätta i gamla toarullar i låga Ikea-backar. Fyll på med jord och plantera ut hela alltet.

• Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Jag har provat bägge (äggkartonger och toarullar) plus egna vikta tidningspapperskrukor.. (ja faktiskt även de här man köper som ser ut som äggkoppar i nån papp som oxå ska gå och plantera ut direkt (förmultna)...

.. men för fåglarna.. de bara möglar här :oops:

Tar nån vecka så är det kört, jag vattnar ju knappt!
Hur lyckas ni undkomma möglet..? Och att de går sönder (vilket iof kan vara resultatet av mögel/fukt..)

Jadu... Det bara funkar, här.

Största problemet brukar vara att rensa tillräckligt mycket plats för att få ner dem i marken innan tiden gått för långt.

YAKI BLUE FAWN:

Såddes den 29 dec 2018

Ung planta av Yaki Blue Fawn vid omplantering med etikett i kruka, andra växter i bakgrunden.
Skapa konto

Denna bild är tagen vid omplanteringen den 28 jan 2019

YAKI BLUE FAWN-plant ungomplanterad i svart kruka med etikett, datum och spirande grön lövverk.
Skapa konto

Denna bild är tagen idag.. 15 feb 2019

:D

• Gilla
Darling McFluff och 2 till
  • Laddar…
Så där ja, då var årets första sådd avklarad. Till barnens stora glädje fick de vara med och så, att drivhusen dessutom får stå i deras fönster gjorde det hela ännu bättre.
Minidrivhus med jord och etiketter på en fönsterbänk, årets första sådd klar.
Skapa konto

• Gilla
Darling McFluff och 2 till
  • Laddar…
Inte bara chilisarna verkar ha svårt och gro hos oss i år, tomaterna är väldigt tröga också (och det har väl definitivt aldrig hänt..) :surprised:

Mysko mysko.. men ja några till har kommi igång..

Snigla Snigla skrev:
Inte bara chilisarna verkar ha svårt och gro hos oss i år, tomaterna är väldigt tröga också (och det har väl definitivt aldrig hänt..) :surprised:

Mysko mysko.. men ja några till har kommi igång..
Är det inte lite tidigt att så tomater redan?

Darling McFluff SKJB021 skrev:
Är det inte lite tidigt att så tomater redan?
Njaaa.. beror på vem du frågar :) vissa sår ännu tidigare..

Men generellt så är det väl nu och framåt man börjar så smått (beroende på var man bor, om man har extraljus, om man har växthus osv).

Skulle tänka mig att de flesta satsar på att så tomaterna i början av mars (men så länge har jag aldrig lyckats hålla mig) :rolleyes::)

@Avemo har du sått något i år? än? :)

Tecknad bild av lökar som pratar om våren ovanför jorden, och en under jord kallar dem idioter.
Skapa konto

Favorit i repris - passar säsongen.. :D

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
@Avemo har du sått något i år? än? :)
Det ser inte så mycket ut än. Jag har en plåt med nysått i draget från luftvärmepumpen. Aubergine, någon konstig knölig paprika som jag fick förra året och purjolök. Sedan har jag två övervintrade physalisplantor. Jag tror att det är dags att ta sticklingar från dem snart. Har @Pagno några synpunkter på physalissticklingar?
Plåt med jord och späda växtskott av aubergine, paprika, purjolök och övervintrade physalisplantor.
Skapa konto

Övervintrade physalisplantor på en fönsterbänk inomhus med utsikt över snötäckt trädgård.
Skapa konto

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det ser inte så mycket ut än. Jag har en plåt med nysått i draget från luftvärmepumpen. Aubergine, någon konstig knölig paprika som jag fick förra året och purjolök. Sedan har jag två övervintrade physalisplantor. Jag tror att det är dags att ta sticklingar från dem snart. Har @Pagno några synpunkter på physalissticklingar?
[bild]
[bild]
"Knölig paprika" lät kul, antar att du inte hade något namn på den? :) (värmepumpen är ju perfekt för lite grovärme!)

Har inte sett till Mr Pagno på lääänge (i någon tråd), han har nog lite vintersemester och laddar inför säsongen..

Jag fick plantan under sensommaren av mamma som bara beskrev den som planta med konstiga frukter. Hon trodde att hon fått den av mig tidigare under sommaren vilket jag förnekade. Både blad och frukter ser ut som paprika frånsett att frukterna inte är lika släta i formen. Så i brist på bättre namn får den heta knölig paprika. Jag sparade frön och de ser ut att gro.

• Gilla
Dalbotant och 1 till
  • Laddar…
Nu är det enligt meteorologerna vår här nere, så det är bara att köra igång (vi har inte alls börjat trädgårdsarbetet redan :rolleyes:)

Får bli att så tomater i helgen, undrar hur många plantor som blir lagom :thinking:

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.