437 363 läst ·
5 733 svar
437k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Dagens plantering, stockros.
Kan rekommendera att odla i gamla äggkartonger, jag brukar dra en plastpåse över och sedan fylla med jord eller odlingspuckar. Egentligen behövs inte påsen eftersom jag ställer allt ett minidrivhus. Blir väldigt enkelt vid omplantering att få ur dom.
Kan rekommendera att odla i gamla äggkartonger, jag brukar dra en plastpåse över och sedan fylla med jord eller odlingspuckar. Egentligen behövs inte påsen eftersom jag ställer allt ett minidrivhus. Blir väldigt enkelt vid omplantering att få ur dom.
Jag har provat bägge (äggkartonger och toarullar) plus egna vikta tidningspapperskrukor.. (ja faktiskt även de här man köper som ser ut som äggkoppar i nån papp som oxå ska gå och plantera ut direkt (förmultna)...
.. men för fåglarna.. de bara möglar här
Tar nån vecka så är det kört, jag vattnar ju knappt!
Hur lyckas ni undkomma möglet..? Och att de går sönder (vilket iof kan vara resultatet av mögel/fukt..)
.. men för fåglarna.. de bara möglar här
Tar nån vecka så är det kört, jag vattnar ju knappt!
Hur lyckas ni undkomma möglet..? Och att de går sönder (vilket iof kan vara resultatet av mögel/fukt..)
YAKI BLUE FAWN:
Såddes den 29 dec 2018
Denna bild är tagen vid omplanteringen den 28 jan 2019
Denna bild är tagen idag.. 15 feb 2019

Såddes den 29 dec 2018
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna bild är tagen vid omplanteringen den 28 jan 2019
Logga in
Skapa konto
Denna bild är tagen idag.. 15 feb 2019
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Njaaa.. beror på vem du frågarSKJB021 skrev:
Men generellt så är det väl nu och framåt man börjar så smått (beroende på var man bor, om man har extraljus, om man har växthus osv).
Skulle tänka mig att de flesta satsar på att så tomaterna i början av mars (men så länge har jag aldrig lyckats hålla mig)
Det ser inte så mycket ut än. Jag har en plåt med nysått i draget från luftvärmepumpen. Aubergine, någon konstig knölig paprika som jag fick förra året och purjolök. Sedan har jag två övervintrade physalisplantor. Jag tror att det är dags att ta sticklingar från dem snart. Har @Pagno några synpunkter på physalissticklingar?Snigla skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
"Knölig paprika" lät kul, antar att du inte hade något namn på den?A Avemo skrev:Det ser inte så mycket ut än. Jag har en plåt med nysått i draget från luftvärmepumpen. Aubergine, någon konstig knölig paprika som jag fick förra året och purjolök. Sedan har jag två övervintrade physalisplantor. Jag tror att det är dags att ta sticklingar från dem snart. Har @Pagno några synpunkter på physalissticklingar?
[bild]
[bild]
Har inte sett till Mr Pagno på lääänge (i någon tråd), han har nog lite vintersemester och laddar inför säsongen..
Jag fick plantan under sensommaren av mamma som bara beskrev den som planta med konstiga frukter. Hon trodde att hon fått den av mig tidigare under sommaren vilket jag förnekade. Både blad och frukter ser ut som paprika frånsett att frukterna inte är lika släta i formen. Så i brist på bättre namn får den heta knölig paprika. Jag sparade frön och de ser ut att gro.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 646 inlägg
Nu är det enligt meteorologerna vår här nere, så det är bara att köra igång (vi har inte alls börjat trädgårdsarbetet redan
)
Får bli att så tomater i helgen, undrar hur många plantor som blir lagom
Får bli att så tomater i helgen, undrar hur många plantor som blir lagom