Nu har mina tomater kommit ut också.
Sex krukor med busktomater utanför en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Odlar bara busksorter, tycker det är enklast. 🙂

• Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Nu har mina tomater kommit ut också.
[bild]
Odlar bara busksorter, tycker det är enklast. 🙂
Det finns halvhöga också.. och dwarf.. de funkar också väldigt bra! :) Då kan man få lite olika format o färger också om man vill :)

Jag grävde upp mammas potatisland i helgen och tog upp alla jordärtskockor jag hittade. Jordärtskockor är gott. Men de har lite begränsad användning. Jag har inte satt några nya, men antar att det kommer upp några ändå mellan potatisstånden.
En hink med jordärtskockor bredvid ett inhägnat och nygrävt potatisland, med en skottkärra i bakgrunden.

• Gilla
GladanS och 4 till
  • Laddar…
S
Så mycket att göra men nu har jag i alla fall fått ut alla frilandstomater. Tror det blev 56 plantor på friland och så är det en handfull busktomater som ska ner i hinkar.

Planterade ut majsen ikväll. Det blev 57 av 200 frön. Jag tror att jag och sorgmyggen var lika mycket skyldiga till frånfallet.

Majsplantor och några andra växter i en upphöjd odlingsbädd. Jorden är mörk och fuktig med små plölar av vatten.
Skapa konto

Kålen verkar ha trivats i den svala våren.
Spetskålen har börjat kupa sig.

Planterad spetskål i en trädgård med gröna, kupade blad och omgivande jord.
Skapa konto

Kålplantor växer i trädgårdsbädd; stora gröna blad täcker marken.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Jordgubbsåsen har levererat ett litet tag nu, så gott det är.
Bjuder på en suddig bild.

• En suddig bild av en tallrik med nyplockade jordgubbar på ett bord, bredvid en bok.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Lill72 och 7 till
  • Laddar…
S
Kålrabbi. Aldrig odlat tidigare men det har redan börjat bli en knöl. 😊

Igår var det några kraftiga regnskurar här. Tror att ett par nyutplanterade pumpor och zucchinisar knäcktes av regnet.🙁

• Närbild av en växande kålrabbi i en trädgård, omgiven av gröna blad och små växter på marken.
    Skapa konto
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Nu har jag äntligen vågat plantera ut gurkan, squashen och basilikan.
Squashen fick ett snigelskydd. 🙂
Grönsaksland med gurka, squash och basilika, omgärdat av nät för skydd mot sniglar.
Skapa konto

Skönt att vi har vinbergssnäckor och inte mördarsniglar

• Gilla
GladanS och 1 till
  • Laddar…
Uppdatering ..

Tomatplantor i krukor mot en trävägg, med fler plantor bredvid, inklusive potatisblomma och rosor, på en stenbelagd uteplats.
Skapa konto

Tomaterna (småttingar) blommar för fullt.. tog lite illa vid sig av tidig utflytt på friland.. så de var lite tröga i början!

Potted plants on a wooden deck, including roses and various seedlings, with bright pink flowers among them, surrounded by scattered gravel.
Skapa konto

Två av rosorna (växer jättefint) .. och de andra rötterna kommer oxå..

Krukor med olika plantor på en träveranda; synliga är ormbunkar, små gröna plantor och tomatplantor, omgivna av makadam på marken.
Skapa konto

Blodbräken och majsbröden har kommit upp llikaså lite annat smått o gott..

Tomatplantor i kruka på en altan, omgivna av olika växter som potatisblomma och rosor, mot en röd husvägg med stora fönster.
Skapa konto

Akleja, hosta, tomat (och ett par rosor bakom tomaten..växer oxå på fint!)

De lila småträden är potatisblomma.. en favorit (funderar på om den e lika kass kompis till mina tomater där.. som ”potatis” kan vara.. 🤔)

• Gilla
Marlen Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Kålrabbi. Aldrig odlat tidigare men det har redan börjat bli en knöl. 😊

Igår var det några kraftiga regnskurar här. Tror att ett par nyutplanterade pumpor och zucchinisar knäcktes av regnet.🙁
Kul med kålrabbi men trist med de skadade plantorna.

Broccolin är på gång, snart dags för första skörden.
Broccoliplanta i trädgården med stora gröna blad, redo för sin första skörd.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Detta är det största jordgubbsland jag haft. Men plantorna från pallkragarna räckte inte riktigt. Jag får vänta på några revor.
Jordgubbsland omgivet av natur. Jordgubbsplantor synliga, vissa i blom, med stenar runt planteringsområdet.

Potatisen blommar. Och precis som förra året är det inte sorten som skall vara tidigast som blommar först.
Potatisplantor med gröna blad och vita blommor i trädgårdsland, en del av ett större odlingsprojekt.

Automatbevattningen har jag fått fram idag. Återstår möjligen att trimma in den en aning.
Automatbevattningssystem med plastbaljor och hinkar, anslutna med slangar för att vattna växter i hinkar, står på en stenbelagd yta.
Växter i hinkar med automatbevattning på en solig uteplats, träd och blå himmel i bakgrunden.
Skapa konto

Växthus med tomatplantor och jord, vattenbevattningssystem med pump placerad på marken.
Skapa konto

Spolarpumpar från Biltema har fungerat bra till bevattning av några krukor. Fast bara en sommar. Det verkar vara liten chans att de skall överleva till nästa säsong. Men de är billiga och lätta att få tag på när jag plötsligt inser att jag måste köpa nya.
Svarta plastdelar och skruvar på ett metallbricka, förmodligen delar till en spolarpump.

• Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Gällande potatisen så har vår tidiga solist inte blommat än, men vi hade gott om rejäla färskpotatisar till midsommar.

• Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Gällande potatisen så har vår tidiga solist inte blommat än, men vi hade gott om rejäla färskpotatisar till midsommar.
Ok. När satte du den? Jag tror att jag satte Timo i slutet av April. Och de pratar om 8 veckor. Jag hade tänkt vänta lite till. Men det är klart jag är ivrig.

A Avemo skrev:
Ok. När satte du den? Jag tror att jag satte Timo i slutet av April. Och de pratar om 8 veckor. Jag hade tänkt vänta lite till. Men det är klart jag är ivrig.
Sent mars tidigt april skulle jag gissa.

Idag gjordes årets sats av…

Närbild av hemmagjord flädersaft med citronskivor och fläderblommor i vätska.
Skapa konto

En gryta med citronskivor och kryddor, locket lyfts av en hand.
Skapa konto

Nu ska den stå och götta till sig i några dagar 👍😊

• Gilla
Jiji och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.